Stortingsinstructies
Om een storting van uw bankrekening naar uw effectenrekening uit te voeren, is het noodzakelijk om voor iedere storting een stortingsnotificatie aan te maken in het Account Management. Hieronder leest u de volledige stortingsinstructies.
Log in
- Open internet en ga naar uw Account Management.
- Log in met uw inloggegevens.
- Verifieer uw inlogpoging middels de tweestapsverificatiemethode.
Maak een stortingsnotificatie aan
Selecteer in het menu bovenaan Transfer & Pay en vervolgens Transfer Funds.
Om een stortingsnotificatie te maken, klikt u op Select onder Deposit Funds.
Als u uw bankrekening van een vorige storting heeft opgeslagen, wordt deze daar weergegeven. Klik op de bankrekening vanwaar u de storting wenst te doen. Vergeet tot slot ook niet om de juiste valuta te selecteren voor deze storting.
Mocht u een eerste storting willen doen van een nieuwe tegenrekening, dan selecteert u Use a new deposit method. Houd er rekening mee dat voor stortingen in andere valuta’s een andere stortingsmethode nodig kan zijn.
Bankrekeninggegevens invullen
Als u een eerder opgeslagen bankrekening heeft geselecteerd, hoeft u alleen het bedrag van uw gewenste storting in te vullen bij Deposit Amount. Het Transaction Reference Number is optioneel.
Nadat u op Get Transfer Instructions klikt, vindt u de benodigde gegevens om de storting van uw bankrekening uit te voeren. Let goed op dat u in de omschrijving uw U-nummer en tenaamstelling noteert.
Mocht u een nieuwe bankrekening wensen te gebruiken en uitleg wensen omtrent het formulier, leest u dan onze Veelgestelde Vragen sectie onderaan de pagina.
Maak de overboeking van uw bankrekening
Gebruik de gegevens op de laatste pagina om de overschrijving van uw bankrekening naar uw portefeuille uit te voeren.
Voor een snelle toewijzing van uw storting op uw effectenrekening, vermeldt u uw volledige naam/bedrijfsnaam en uw U-nummer in de mededeling/referentie van uw bankoverschrijving.
Het aanmaken van de stortingsnotificatie leidt niet tot een automatische storting vanaf uw bankrekening. U dient deze gegevens in uw internetbankieromgeving in te voeren om daadwerkelijk geld op uw effectenrekening te storten.
Als u een storting doet vanaf een nieuwe bankrekening, raadpleeg dan de volgende FAQ: Kan ik geld storten vanaf een nieuwe/andere bankrekening?
Veelgestelde Vragen
Selecteer in het menu bovenaan Transfer & Pay en vervolgens Transfer Funds. Om een stortingsnotificatie te maken, klikt u op Select onder Deposit Funds.
Op de stortingspagina kiest u voor Use a new deposit method. U dient de valuta te selecteren waarin u wenst te storten. Daarna dient u een specifieke stortingsmethode voor die valuta te selecteren. Dit hangt ook af van de bank die u gebruikt. Dus als u niet zeker weet welke stortingsmethode u dient te gebruiken, neem dan contact op met uw bank. Voor stortingen in EUR is dit in de meeste gevallen SEPA.
Klik daarna op Get instructions om vervolgens uw bankrekeninggegevens in te vullen:
- Save bank details – Selecteer Yes (Ja) als u uw bankgegevens wenst op te slaan.
- Sending financial institution – Voer de naam van uw bank in.
- Account number – Voer uw bankrekeningnummer of IBAN in.
- Account nickname – Onder deze ingevoerde naam worden deze bankrekeninggegevens opgeslagen.
- Deposit Amount – Voer het bedrag in dat u gaat overmaken.
- Recurring transaction – Selecteer deze optie als u regelmatig stortingen wenst te doen in de vorm van een doorlopende opdracht.
- Get Transfer Instruction – Bevestig uw informatie en ontvang uw individuele overboekingsgegevens.
Hierna klikt u op de knop Get Transfer Instruction, nu ziet u de benodigde gegevens voor uw storting vanaf uw bankrekening.
Let op: Stortingen en terugboekingen van en naar landen buiten de EU/EEA worden niet goedgekeurd. Wordt een storting van een tegenrekening buiten de EU/EEA ontvangen, dan wordt deze overboeking weer overgemaakt naar de betreffende rekening van herkomst.
Stortingen worden binnen 1 tot 2 werkdagen bijgeschreven, afhankelijk van de snelheid waarmee uw bank betalingen verwerkt. Als het langer dan 2 werkdagen duurt, controleer dan of uw melding overeenkomt met de betaling van uw bank.
Voor uw overschrijving is het noodzakelijk om uw rekeningnummer en uw naam te vermelden in het betalingskenmerk. Als u de stortingsnotificatie niet heeft aangemaakt voordat u uw overschrijving deed, doe dit dan achteraf. Dit is nodig voor de handmatige verwerking van uw storting.
Als u de informatie in uw betalingskenmerk niet heeft opgegeven, stuur ons dan per e-mail een bewijs van betaling in de vorm van het volledige bankafschrift, zodat we uw overboeking handmatig kunnen toewijzen. We zorgen dan zo snel mogelijk zorgen voor een handmatige toewijzing van uw overschrijving.
Als u een storting wenst te doen in een andere valuta dan u eerder gedaan heeft, dient u New Deposit Method te selecteren. In de eerste stap kunt u de gewenste stortingsvaluta selecteren.
Let op eventuele kosten: Houd rekening met kosten van derden. LYNX vergoedt deze niet. Hierbij valt te denken aan de valutaconversie(kosten) wanneer een bedrag in een andere valuta wordt gestort of teruggeboekt dan de valuta van de betreffende tegenrekening. Voorbeeld: stort u Amerikaanse dollars vanuit een eurorekening, neem dan de eventuele conversie(kosten) van uw huidige bank in overweging.
Er zijn verschillende redenen waarom uw overboeking langer kan duren dan normaal. Het niet verstrekken van het betalingskenmerk is de meest voorkomende reden waarom uw storting langer kan duren. Er dient ook rekening gehouden te worden met feestdagen voor de tijd die het duurt voordat stortingen worden bijgeschreven.
Of als u een vierde storting doet en al 3 stortingen hebt gedaan in de afgelopen 5 dagen, waarbij de vierde storting een totaalbedrag van 30.000 EUR overschrijdt.
De bovenstaande gevallen zijn de meest voorkomende redenen. Daarnaast zijn er andere mogelijke redenen waarom de bijschrijving van uw storting kan worden vertraagd. Neem gerust contact op met onze servicedesk als u vragen heeft.
U kunt de stortingen vinden in de cashmutatiesectie in LYNX+. De instructies over waar u deze kunt vinden, vindt u hier.
Daarnaast kunt u ook uw transactiegeschiedenis of een volledig Activity Statement bekijken.
Alle stortingen worden geboekt op een verzamelrekening en toegewezen aan de effectenrekeningen van de klant. Voor een zo snel mogelijke toewijzing van stortingen zijn de stortingsnotificatie van alle stortingen en de specificatie van uw effectenrekeningnummer en uw naam in het gebruiksdoel vereist.
Als de kennisgeving van storting en/of de vermelding van de juiste reden voor betaling ontbreken, wordt een handmatige toewijzing geprobeerd. Het bijschrijven op uw effectenrekening kan op deze manier iets langer duren.
Stortingen zijn alleen mogelijk vanaf een bankrekening die op uw naam staat.
Overboekingen van zakelijke rekeningen naar uw privé-effectenrekening zijn ook niet toegestaan, zelfs als het bedrijf volledig uw eigendom is.
Als u een terugkerende overboeking heeft ingesteld bij uw bank, kunt u een melding voor terugkerende stortingen aanmaken in het Account Management. Periodieke betalingen worden dan direct toegewezen aan uw effectenrekening.
Om een terugkerende stortingsmelding aan te maken, selecteert u ook de functie “Do you want to make this a recurring transaction?“, zoals hierboven weergegeven.
Ja, dit is mogelijk. Stortingen vanaf een nieuwe bankrekening moeten mogelijk worden bevestigd door middel van een rekeningafschrift met daarop de gegevens van de bankrekening en de naam van de rekeninghouder.
U ontvangt dit verzoek één werkdag na ontvangst van de overboeking via uw LYNX+ Client Zone. Wij informeren u ook per e-mail over dit verzoek. Uw storting wordt verwerkt zodra wij een kopie van uw bankafschrift hebben ontvangen en gecontroleerd.
Houd er rekening mee dat stortingen en uitbetalingen van en naar landen buiten de EU/EER niet mogelijk zijn. Als er geld wordt ontvangen van een bankrekening buiten deze regio, kan dit niet worden verwerkt en wordt het teruggestort op de rekening van herkomst.
Ook het overmaken van geld naar een nieuwe bankrekening buiten de EU/EER is niet mogelijk. Daarom is het raadzaam om ervoor te zorgen dat uw bankekeningen zich binnen de EU/EER bevinden.
Let op: dit heeft geen invloed op transacties met rekeningen in Zwitserland.
De effectenrekening is speciaal ontworpen voor het verhandelen van financiële instrumenten en is niet bedoeld om voornamelijk te worden gebruikt voor het converteren van valuta en het achteraf terugboeken van geld. Interactive Brokers (IB) biedt valutaconversiediensten voor klanten die voornamelijk handelen in buitenlandse effecten of financiële derivaten.
Houd er rekening mee dat als uw effectenrekening hoofdzakelijk wordt gebruikt voor valutaconversies en daaropvolgende terugboekingen van gelden, IB restricties kan opleggen om geconverteerde valuta terug te boeken.