Aandeel Starbucks: nieuwe CEO geeft Starbucks vleugels 

Door Sven van Gasse


Starbucks
ISIN: US8552441094
|
Ticker: SBUX --- %

---
USD
---% (1D)
1W ---
1M ---
1Y ---
Starbucks aandeel

Estimated reading time: 5 minutes

Aandeel Starbucks
Met een nieuwe CEO aan het roer staat het aandeel Starbucks op een cruciaal keerpunt in zijn geschiedenis. Starbucks staat wereldwijd bekend als het icoon van de koffiecultuur. Wat begon als een kleine winkel, is uitgegroeid tot een multinational met duizenden vestigingen in meer dan 80 landen.  

Starbucks heeft niet alleen de manier waarop mensen koffie drinken veranderd, maar ook hoe ze hun tijd besteden, door een ruimte te creëren waar klanten werken, ontspannen en elkaar ontmoeten. 

Dit artikel gaat dieper in op het aandeel van Starbucks. We bespreken hoe het bedrijf zich heeft aangepast aan veranderende trends, de recente uitdagingen en de verwachtingen van de nieuwe CEO. 
Loading ...
Aandeel Starbucks Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y YTD
Starbucks Corp. SBUX 95,01 0,16 % 26,34 % -4,18 % -1,05 %

Geschiedenis 

Starbucks werd in 1971 opgericht in Seattle. Het bedrijf begon als een kleine winkel die koffiebonen van hoge kwaliteit en apparatuur voor thuisgebruik verkocht. De naam Starbucks is afkomstig van een personage uit de roman Moby-Dick en weerspiegelt de maritieme geschiedenis van de thuishaven Seattle.  

In 1982 trad Howard Schultz toe tot het bedrijf als directeur retail en marketing. Tijdens een reis naar Italië werd hij geïnspireerd door de Italiaanse koffiecultuur en stelde voor om het bedrijf om te vormen tot een keten van espressobars. In eerste instantie stuitte dit idee op weerstand maar uiteindelijk opende hij in 1984 zijn eerste koffiehuis in Seattle. 

Starbucks groeide snel en in 1987 kocht Schultz de hele onderneming, waarmee hij de weg vrijmaakte voor de uitbreiding van het merk. Eind jaren ’90 en begin jaren 2000 breidde Starbucks wereldwijd uit en werd het een icoon van de koffiecultuur, vooral in stedelijke gebieden. Het bedrijf introduceerde innovatieve producten zoals de Frappuccino en diversifieerde zijn aanbod met thee en snacks. 

De expansie van Starbucks ging echter niet zonder uitdagingen. In de late jaren 2000 moest het bedrijf verschillende winkels sluiten en zich heroriënteren op de kern van zijn merk: hoogwaardige koffie en een unieke klantervaring. Ondanks de concurrentie blijft Starbucks een dominante speler in de wereldwijde koffiemarkt, met duizenden vestigingen wereldwijd. 

Kwartaalresultaten aandeel Starbucks 

Op 30 juli maakte Starbucks haar resultaten over het meest recente kwartaal van 2024 bekend. Deze resultaten verrasten analisten en beleggers in negatieve zin. Zowel de omzet als de winst kenden een terugval en misten de verwachtingen van analisten omdat zowel de Amerikaanse als de internationale vestigingen te kampen kregen met een zwakkere vraag.  

Starbucks rapporteerde een omzet van $9,11 miljard, wat een daling was van 1% ten opzichte van een jaar geleden. Hiernaast hadden analisten gerekend op een omzet van $9,24 miljard. 

Ook de winst kreeg een deuk. Terwijl deze vorig jaar nog uitkwam op $1,14 miljard of 99 cent per aandeel, bedroeg deze nu nog $1,05 miljard. Dit weerspiegelt een winst per aandeel van 93 cent.  

Moeilijkheden 

Tijdens de pandemie kende het aandeel van Starbucks een stevige groei. Het bedrijf paste zich razendsnel aan en focuste zich op een meer digitaal gebruik en drive-thru. Deze systemen stelden het bedrijf in staat om tijdens de lockdowns een groot deel van de verkoop voort te zetten via contactloze bestellingen en afhaalopties. 

Zoals de laatste kwartaalresultaten weerspiegelen, heeft Starbucks nu echter een moeilijke periode achter de rug en ook de toekomst belooft uitdagend te worden.  

Een oorzaak hiervan is het feit dat consumenten steeds meer hun hand op de knip houden. Tijdens de pandemie konden consumenten veel sparen, waardoor ze volop geld uitgaven aan hun favoriete Starbuckskoffie. Dit spaarpotje is echter aan het leegraken en consumenten merken dat thuis koffiezetten nog niet zo’n slecht idee is. Consumenten denken twee keer na alvorens ze meer dan $5 spenderen aan een koffie. 

Ook zette Starbucks de afgelopen jaren fors in op een expansie in China. Samen met de Verenigde Staten is China nu de belangrijkste markt van het bedrijf. Starbucks heeft meer dan 7 000 vestigingen in het land. De concurrentiestrijd en prijzenoorlog met thuisspelers Luckin Coffee en Cotti zijn echter zwaarder dan het bedrijf eerder dacht. De Chinese spelers zijn aanzienlijk goedkoper dan Starbucks, dat het meer moet hebben van hogere kwaliteit en klantervaring. De Chinese economie beleeft echter ook woelige tijden, waardoor consumenten ook hier op de kleintjes beginnen te letten.  

Nieuwe CEO Starbucks 

Na de tegenvallende resultaten besloot het bedrijf dat er iets drastisch moest veranderen. Starbucks kondigde daarom begin augustus onverwacht een nieuwe topman aan.  

Brian Niccol vervangt vanaf 9 september de huidige CEO Laxman Narasimhan. Niccol was eerder werkzaam bij Taco Bell en Chipotle Mexican Grill. Bij deze bedrijven voerde hij enorme herstructureringen door die uiteindelijk een goede zet bleken voor de bedrijfsprestaties en beurskoers.  

Beleggers omarmden de komst van Niccol alvast. Het aandeel schoot meer dan 20% hoger na de aankondiging, terwijl het aandeel van Chipotle, zijn vorige werkgever, een duik van 10% maakte. Niccol wordt dan ook niet voor niets de “Messi van de restaurantketens” genoemd.  

Het is afwachten of Niccol ook bij Starbucks zal slagen in zijn opzet. Hij wordt echter wel fors gestimuleerd door zijn nieuwe werkgever. Niccol kan 4 keer meer verdienen dan zijn voorganger en zal één van de bestbetaalde CEO’s van de Verenigde Staten worden. Zijn loon kan in het eerste jaar bij Starbucks oplopen tot ruim $100 miljoen. Dit stuitte op kritiek omdat het bedrijf het nu juist moeilijk heeft. Het zal koffiedik kijken worden of de investering in Niccol zijn vruchten zal afwerpen.  

Verwachtingen  

De verwachtingen voor Starbucks in de komende periode zijn gemengd. Enerzijds staat het bedrijf voor uitdagingen zoals afnemende consumentenbestedingen en sterke concurrentie in belangrijke markten zoals China. Anderzijds is er optimisme over de aanstelling van de nieuwe CEO, Brian Niccol, die bekend staat om succesvolle herstructureringen bij andere bedrijven. Beleggers hopen dat Niccol Starbucks weer op het groeipad kan zetten, maar er blijft onzekerheid over hoe effectief zijn strategieën zullen zijn in de huidige economische omstandigheden. 

Aandeel Starbucks kopen of verkopen via LYNX 

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Starbucks (SBUX). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Bronnen: 

https://www.cnbc.com/2024/07/30/starbucks-sbux-q3-2024-earnings.html

https://investor.starbucks.com/financials/quarterly-results-and-data/default.aspx

https://s203.q4cdn.com/326826266/files/doc_financials/2024/q3/3Q24-Earnings-Release-Final-7-30-24.pdf

https://theweek.com/business/starbucks-coffee-low-sales-fall-from-grace

https://finance.yahoo.com/news/starbucks-reports-q3-fiscal-2024-200500288.html