Aandeel NIO: Toekomstperspectieven en uitdagingen voor de Chinese EV-pionier 

Door Sven van Gasse


NIO
ISIN: US62914V1061
|
Ticker: NIO --- %

---
USD
---% (1D)
1W ---
1M ---
1Y ---
NIO aandeel

Estimated reading time: 5 minutes

Aandeel NIO
Elektrische voertuigen (EV’s) nemen de laatste jaren een steeds belangrijkere plaats in ons wagenpark in. Ondanks recente vertragingen in de groei van de EV-sector, is een volledige omschakeling naar elektrisch rijden onvermijdelijk. 

In dit dynamische landschap is het Chinese aandeel NIO een opvallende speler. Als een van de belangrijkste EV-producenten uit China, heeft NIO zowel successen als uitdagingen gekend. Dit artikel onderzoekt het verleden, de huidige prestaties en de toekomstvooruitzichten van NIO, en analyseert wat dit aandeel beleggers kan bieden. 
Loading ...
Aandeel Amazon Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y YTD
NIO Inc NIO 4,05 2,79 % -7,74 % -62,81 % -55,35 %

Geschiedenis 

NIO werd in 2014 opgericht door William Li. Het bedrijf werd in zijn beginjaren vaak aangeduid als “de Tesla van China”. NIO richt zich op de ontwikkeling en productie van slimme, elektrische voertuigen waarbij de focus gelegd wordt op het premium segment.  

NIO introduceerde zijn eerste voertuig, de EP9 supercar, in 2016. Deze volledig elektrische sportwagen vestigde wereldwijd aandacht door meerdere snelheidsrecords te breken, waaronder die op de Nürburgring Nordschleife.  

In 2017 lanceerde NIO zijn eerste productie-SUV, de ES8, een zevenzitter met geavanceerde autonome rijtechnologie en uitwisselbare batterijen. Dit batterijwisselsysteem werd een van de unieke verkoopargumenten van NIO, waardoor lange laadtijden werden vermeden. 

NIO’s focus op premium elektrische voertuigen met geavanceerde technologieën, zoals hun innovatieve batterijwisselsysteem, positioneert het bedrijf als een unieke speler in de EV-markt, die zich richt op zowel technologische vooruitgang als klanttevredenheid.

Prestaties aandeel 

In 2018 trok NIO tegen $6,26 per aandeel naar de New York Stock Exchange. De eerste jaren van het bedrijf op de beurs verliepen zeer moeizaam. Op een goed jaar tijd verloor het aandeel zo’n 85% van haar waarde.  

Hierna keerde de situatie echter. Overheden stimuleerden het gebruik van elektrische voertuigen steeds meer en kondigden enorme subsidieprogramma’s aan. NIO plukte hier de vruchten van, alleszins op de aandelenmarkten. Hoewel het bedrijf nog geen winst maakt, bereikte het aandeel een prijs van meer dan $60. Hierdoor werd er een waarde van meer dan $95 miljard op het bedrijf gekleefd.  

Sindsdien is het aandeel van NIO echter in vrije val. Beleggers merkten op dat de adoptie van elektrische voertuigen minder snel verliep dan eerder gedacht. De waardering van NIO was de afgelopen jaren ook stevig opgelopen. Doordat centrale banken wereldwijd de rente begonnen te verhogen, werden verlieslatende bedrijven afgestraft.  

NIO werd negatief beïnvloed door zowel interne prestaties als externe factoren zoals de geopolitieke spanningen tussen de VS en China en veranderingen in de regelgeving rondom EV-subsidies in China. 

Waardering

 Op dit moment heeft NIO een marktwaarde van zo’n $8,2 miljard. Dit is een stevige daling ten opzichte van de beurswaarde van $95 miljard die in haar hoogdagen bereikt werd.  

Omdat het bedrijf er nog niet in geslaagd is om winst te boeken, is een koerswinstverhouding niet voorhanden. Ook betaalt het bedrijf geen dividend uit omdat het alles opnieuw investeert in onder andere onderzoek en ontwikkeling.  

Wel noteert NIO op dit moment aan 0,90 keer de omzet. In vergelijking met concurrenten als Xpeng en Li Auto, die aan respectievelijk 1,3 en 1,9 keer de omzet noteren, is dit goedkoper. Belangrijk om te vermelden is dat Li Auto er wel reeds in geslaagd is om een winst in de boeken te noteren.  

Hoewel NIO momenteel tegen een lagere waardering noteert in vergelijking met andere Chinese concurrenten zoals Xpeng en Li Auto, is het belangrijk om ook te kijken naar hoe het bedrijf zich verhoudt tot internationale spelers zoals Tesla. De toekomst van NIO hangt af van zijn vermogen om kosten te verlagen en winstgevend te worden, iets waar analisten uiteenlopende meningen over hebben. 

Financiële cijfers 

Voor heel 2023 rapporteerde NIO een omzet uit van $7,8 miljard. Voor het eerste kwartaal van 2024 kwam de omzet voor autoverkopen uit op $1,16 miljard. Dit was een daling van meer dan 9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In vergelijking met het laatste kwartaal van 2023 was dit een daling van meer dan 45%. 

Door de hoge investeringen die NIO moet doen, is het bedrijf nog steeds verlieslatend. In het eerste kwartaal van 2024 bedroeg het verlies $718 miljoen. Voor heel 2023 kwam het verlies uit op bijna $3 miljard.  

De financiële stabiliteit van NIO is tot slot vrij solide. Met een schuld die 0,4 keer het kapitaal bedraagt, zou het bedrijf geen probleem moeten hebben om haar schulden te betalen of  om bestaande schulden ten herfinancieren.  

Toekomstvooruitzichten

 NIO is een jong bedrijf maar levert per kwartaal wel zo’n 50 000 auto’s af. Voor zo’n jong bedrijf is dit reeds een grote prestatie.  

Toch is het beleggen in NIO niet zonder risico’s. Zoals reeds eerder gezegd is het bedrijf nog steeds verlieslatend. NIO moet op regelmatige basis vers geld ophalen op de beurs waardoor bestaande aandeelhouders verwaterd worden.  

Hiernaast waren er enkele belangrijke passages in de recente resultatenverslagen. In 2023 leverde NIO 30% meer voertuigen af dan een jaar geleden. De omzet steeg echter minder hard. Dit betekent dat elke geleverde wagen minder omzet genereert dan het jaar ervoor. Dat komt door de uitbreiding van de portefeuille met meer betaalbare modellen en prijsverlagingen in de hele sector. 

Ondanks de omzetstijging is NIO er hiernaast niet in geslaagd om dichter bij het break-even punt te komen. Het verlies liep van 2022 tot 2023 zelfs nog wat verder op. De verhoogde concurrentie in de EV-markt zorgt voor lagere prijzen. Concurrent Tesla heeft de prijzen van haar wagens bijvoorbeeld reeds enkele keren verlaagd. Andere autobouwers moeten volgen om concurrentieel te blijven, wat een negatieve impact heeft op de winstmarges.  

Conclusie

 Hoewel NIO aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt in de EV-markt, staat het voor grote uitdagingen. De toenemende concurrentie, vooral van Tesla, en prijsdruk door de bredere markt, kunnen de marges verder verkleinen. Echter, met zijn innovatieve technologieën en premium positionering, heeft NIO nog steeds potentieel, vooral als het erin slaagt zijn geografische aanwezigheid uit te breiden en nieuwe producten te lanceren die aansluiten bij de veranderende consumentenbehoeften.

Aandeel NIO kopen of verkopen via LYNX 

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Nio (NIO). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Bronnen: 

https://www.macrotrends.net/stocks/charts/NIO/nio/stock-price-history#:~:text=Historical%20daily%20share%20price%20chart,62.84%20on%20February%2009%2C%202021

https://finance.yahoo.com/quote/XPEV/key-statistics

https://finance.yahoo.com/quote/LI/key-statistics

https://www.electrive.com/2024/03/06/nio-increases-turnover-and-net-loss

https://www.morningstar.com/stocks/after-earnings-is-nio-stock-buy-sell-or-fairly-valued

https://finance.yahoo.com/quote/NIO/financials

https://ir.nio.com/financials/quarterly-results