Aandeel Lotus Bakeries blijft maar stijgen: een analyse van de koekjesmaker

Door Sven van Gasse


Lotus Bakeries
ISIN: BE0003604155
|
Ticker: LOTB --- %

---
EUR
---% (1D)
1W ---
1M ---
1Y ---
Lotus Bakeries aandeel

Estimated reading time: 5 minutes

Aandeel Lotus Bakeries
Lotus Bakeries heeft zijn iconische speculooskoekje omgetoverd tot een van de meest herkenbare lekkernijen ter wereld. Door een strategische aanpak heeft het bedrijf zijn koekje in vrijwel elke hoek van de wereld beschikbaar gemaakt.  

Met een marktkapitalisatie van ongeveer €9 miljard is Lotus Bakeries niet alleen een van de belangrijkste Belgische bedrijven, maar ook een waar icoon in de wereld van ondernemen. Sinds de oprichting heeft het bedrijf een indrukwekkend groeipad bewandeld. 

Op vrijdag 9 augustus opende Lotus Bakeries de boeken voor het tweede kwartaal van 2024. In dit artikel analyseren we het bedrijf en beoordelen we de prestaties van Lotus Bakeries in de eerste helft van 2024. 
Loading ...
Aandeel Amazon Tickercode Laatste koers 1D 1M 1Y YTD
Lotus Bakeries LOTB 11.320,00 1,07 % 14,57 % 49,34 % 37,55 %

Geschiedenis 

Lotus Bakeries werd in 1932 opgericht in het Belgische Lembeke en groeide uit tot een internationaal erkend merk, met name dankzij het iconische speculooskoekje. Aanvankelijk richtte het bedrijf zich op de productie van traditionele speculoos, een koekje gekruid met specerijen zoals kaneel en kruidnagel. Oprichter Jan Boone vond het idee om het koekje individueel verpakt aan de horeca te leveren, wat een directe weg was om het bij een breed publiek bekend te maken. Deze strategie, waarbij consumenten eerst het product konden proeven voordat er grote marketingcampagnes werden gelanceerd, bleek uiterst succesvol. 

Lotus Bakeries heeft zijn merk verder versterkt door strategische samenwerkingen aan te gaan, zoals met McDonald’s, waar consumenten hun McFlurry konden toppen met Biscoff-koekjes. Ook werkte het bedrijf samen met luchtvaartmaatschappijen, waardoor passagiers tijdens hun vlucht van het koekje konden genieten. 

Belangrijkste producten 

Het belangrijkste product van Lotus Bakeries blijft het speculoos-koekje, dat tegenwoordig wereldwijd onder de naam Biscoff wordt verkocht. Met een jaarlijkse productie van ongeveer 7 miljard koekjes, waarvan 1 miljard in de Verenigde Staten, is het koekje uitgegroeid tot een wereldwijd succes. 

Naast het klassieke koekje heeft Lotus Bakeries ook een smeerbare variant van speculoos ontwikkeld. Verder heeft het bedrijf zijn productlijn uitgebreid met wafels en cake bars, die zowel traditionele als innovatieve smaken bieden, en inspelen op de vraag naar gemakkelijke snackopties. 

Waardering 

Lotus Bakeries staat bekend om zijn hoge waardering, met een huidige koers-winstverhouding van meer dan 60. Dit plaatst het aandeel hoger dan zelfs de “Magnificent 7”, die recentelijk kritiek kregen vanwege hun hoge waarderingen. Ondanks dat Lotus Bakeries een voedingsbedrijf is en geen technologiebedrijf, lijken beleggers bereid om deze hoge waardering te accepteren vanwege de consistent sterke financiële resultaten. 

Het aandeel heeft een indrukwekkend trackrecord, met het vooruitzicht om voor de 21e keer in 23 jaar de BEL20-index te verslaan. Dit maakt Lotus Bakeries een favoriet onder trouwe aandeelhouders, hoewel de hoge waardering ook risico’s met zich meebrengt. Het aandeel is geprijsd op basis van perfecte prestaties, wat betekent dat zelfs een kleine tegenslag een aanzienlijke impact kan hebben. 

Kwartaalresultaten 

Ook in het eerste halfjaar van 2024 slaagde Lotus Bakeries erin om de verwachtingen van analisten omver te blazen. De omzet groeide met 20% tot €599 miljoen in de eerste 6 maanden van het jaar. In absolute cijfers is dit een stijging van maar liefst €100 miljoen. Deze omzet lag €40 miljoen hoger dan de consensus van analisten. Ook de operationele cashflow kende een stijging van meer dan 20%.  

Deze omzetgroei werd voornamelijk gedreven door de hogere volumes. Prijsverhogingen en valutaschommelingen waren verantwoordelijk voor slechts 3% van deze stijging. De hogere volumes werden mogelijk gemaakt door een toegenomen productiecapaciteit door over te schakelen op een volcontinu en ploegensysteem, een hogere productiviteit en een nieuwe productielijn in de Verenigde Staten.  

De cijfers overtreffen zelfs de verwachtingen van het management. In 2023 kende de omzet van Lotus Bakeries eveneens een groei van meer dan 20% en overtrof deze voor het eerst de kaap van €1 miljard. CEO Jan Boone had niet verwacht om dit trucje in 2024 opnieuw te kunnen overdoen. De eerste 6 maanden van het jaar beloven alvast veel goeds.  

Hiernaast zorgt Lotus Bakeries dat de financiële schuld onder controle blijft. De netto financiële schuld ten opzichte van de EBITDA kende een gezonde ratio van 0,7.  

Tot slot kondigde het bedrijf in juni reeds aan dat het gaat samenwerken met zijn grootste concurrent Mondelez om het koekjesmerk Biscoff te lanceren in India. Door deze samenwerking kan Lotus Bakeries gebruikmaken van het uitgebreide distributienetwerk en lokale aanwezigheid van Mondelez om Biscoff koekjes te produceren en verkopen. Voor Lotus Bakeries betekent deze samenwerking een toegang tot de veelbelovende maar uitdagende Indiase markt. De verkoop van Biscoff in India bedraagt op dit moment slechts 0,5% van de totale omzet.  

Kwartaalresultaten Lotus Bakeries

Verwachtingen 2024 

Lotus Bakeries concludeerde dat het eerste semester van 2024 werd gekenmerkt door een sterke volumegroei die werd neergezet in de 3 strategische pijlers.  

Ook de vooruitzichten voor de tweede helft van 2024 zijn positief. Het management benadrukte wel dat de groeipercentages van het afgelopen halfjaar getemperd moeten worden. Door onder andere een verdere afbouw van het effect van prijsverhogingen en de beperkingen omtrent de productie, dient er enige voorzichtigheid te zijn in de verwachtingen van de rest van 2024 en 2025. De nieuwe productielijn in Thailand zal immers pas in 2026 in gebruik genomen worden.  

De productiecapaciteit is wel een factor om rekening mee te houden. Lotus Bakeries moet alle zeilen bijzetten om aan de toegenomen vraag te kunnen voldoen. Het bedrijf benadrukt dat er geen tekort zal komen aan Biscoff. Om hieraan te voldoen zal Lotus haar uitbreidingsplannen intensiveren en uitbreiden. Om deze reden wordt het eerder aangekondigde investeringsplan van €200 miljoen voor 2024 en 2025 verhoogd naar €275 miljoen.  

Aandeel Lotus Bakeries kopen of verkopen via LYNX 

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Lotus Bakeries (LOTB). U heeft toegang tot meer dan 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Bronnen: 

https://www.lotusbakeries.nl/producten/lotus-speculoos-handijs

https://www.lotusbakeries.com/sites/default/files/documents-en/Press%20Release_Lotus_Bakeries_HY_results%202024.pdf

https://www.marketscreener.com/quote/stock/LOTUS-BAKERIES-NV-3732293

Lotus grows too fast, worries over production capacity