Artikel laten voorlezen
|
Geschatte Leestijd: 9 minutes
In dit artikel bespreken we daarom drie van de belangrijkste Chinese elektrische autobouwers. Bent u op zoek naar een online broker om te handelen in aandelen, klik dan hier.
Omslag naar elektrisch rijden
Verschillende landen gaven de afgelopen jaren premies of subsidies voor bedrijven of particulieren die een elektrische auto gingen aanschaffen. Ook breiden de lage emissiezones steeds verder uit en worden deze strenger, waardoor vervuilende auto’s geweerd worden uit deze gebieden.
In België winnen elektrische wagens steeds meer terrein. In vijf jaar tijd hebben elektrische en hybrideauto’s het marktaandeel van benzineauto’s overschreden. Vooral bedrijven hebben hier een groot aandeel in. 77% van de nieuw ingeschreven hybride en elektrische auto’s in het jaar 2023 werden door bedrijven ingeschreven en 23% door particulieren.
In 2023 waren 284.608 van de in totaal 481.079 verkochte nieuwe auto’s hybride en elektrisch. Dit is een enorme stijging wanneer we dit vergelijken met het jaar 2019. In 2019 waren slechts 43.902 van de in totaal 557.970 verkochte auto’s een elektrisch of hybride model.
De benzinewagen blijft hiernaast terrein verliezen. In 2023 bedroeg het marktaandeel van benzineauto’s nog 32%. Dit vertegenwoordigt een daling van 18% ten opzichte van 2022 en van maar liefst 47% ten opzichte van 2019.
Ook het marktaandeel van dieselwagens is in vrije val. In 2022 bedroeg het aandeel van dieselauto’s nog 15% terwijl dit percentage in 2023 bijna gehalveerd is tot 8%.
Rol Tesla
Wanneer we denken aan elektrische auto’s is Tesla één van de eerste automerken die bij de meeste mensen opkomt. Tesla heeft er mede voor gezorgd dat elektrische auto’s mainstream werden.
Tesla heeft geavanceerde batterijtechnologieën en efficiënte elektromotoren ontwikkeld, wat resulteerde in elektrische auto’s met een groter rijbereik en betere prestaties dan eerdere modellen.
Ook heeft Tesla elektrische auto’s ontworpen die aantrekkelijk zijn voor consumenten, met een modern en stijlvol uiterlijk. Dit heeft geholpen om de perceptie van elektrische auto’s te veranderen van saai en traag naar hip en snel.
Chinese elektrische auto’s winnen marktaandeel
Toch bestaat de sector van elektrische auto’s uit meer dan alleen Tesla. Na jaren van absoluut marktleiderschap krijgt het bedrijf van Elon Musk steeds meer concurrentie van Chinese autobouwers.
China stond lang bekend als een land dat producten goedkoop namaakt en vervolgens de Westerse markt overspoelt met deze producten. De elektrische auto’s uit China zijn echter een ander verhaal en presteren vaak beter dan de Westerse merken.
Hiernaast hebben Chinese fabrikanten veel minder tijd nodig om nieuwe producten te lanceren dan de gevestigde autobouwers. Chinese fabrikanten hebben slechts 20 maanden nodig om een nieuw product te maken terwijl traditionele autobouwers hier dubbel zo lang over doen.
Ook kan het land nog steeds goedkoop produceren waardoor deze wagens doorgaans een stuk goedkoper zijn. Uit onderzoek blijkt dat de hoge prijs van elektrische auto’s nog steeds één van de grootste struikelblokken is om de overstap van een fossiele naar een elektrische auto te maken.
Dit jaar bedraagt het wereldwijde marktaandeel van Chinese bedrijven zo’n 21%. Volgens een nieuw rapport van het adviesbureau AlixPartners, wordt verwacht dat Chinese autofabrikanten zullen blijven uitbreiden en in 2030 33% van het wereldwijde marktaandeel in de auto-industrie in handen zullen hebben.
AlixPartners verwacht dat de Chinese merken wereldwijd zullen groeien. Het verwacht echter wel een kleinere expansie in Japan en Noord-Amerika, omdat de veiligheidsvereisten hier strenger zijn en er importtarieven op Chinese EV’s zullen worden geheven.
Aandelen van Chinese EV bouwers
De kans is dus groot dat de Westerse autowegen binnen enkel jaren gedomineerd worden door Chinese voertuigen. Om deze reden bespreken we 3 aandelen van belangrijke Chinese elektrische autobouwers die in de toekomst mogelijk meer en meer in het straatbeeld te zien zullen zijn.
Aandeel BYD (BYDDF)
Build Your Dreams of in het kort BYD is mogelijk de bekendste Chinese autobouwer van het moment. BYD is opgericht in 1995 en heeft zijn hoofdzetel in de Chinese stad Shenzhen. Oorspronkelijk begon het bedrijf als fabrikant van oplaadbare batterijen. Het groeide in de loop der tijd echter uit tot een wereldwijde leider in elektrische voertuigen en hernieuwbare energieoplossingen.
In het laatste kwartaal van 2023 slaagde BYD er zelfs in om Tesla van de troon te stoten en meer elektrische auto’s te verkopen dan de Amerikaanse concurrent. BYD verkocht in het laatste kwartaal van vorig jaar 526.406 voertuigen, terwijl Tesla bleef steken op 483.173. Over het volledige jaar 2023 is Tesla wel nog steeds de grootste met een verkoop van 1,8 miljoen auto’s. Het laat BYD voorlopig nog achter zich, dat een verkoop van 1,6 miljoen auto’s liet optekenen. Desondanks kunnen we niet ontkennen dat BYD een steeds grotere bedreiging vormt voor de jarenlange marktdominantie van het bedrijf van Elon Musk.
BYD geniet hiernaast de steun van Warren Buffett, wereldwijd beschouwd als één van de beste beleggers ooit. Buffett is sinds 2008 één van de grootste aandeelhouders van het bedrijf en kocht toen een belang van 10% voor een bedrag van $ 230 miljoen. Deze investering bleek achteraf enorm lucratief te zijn. In de tijd dat Buffett aandeelhouder is van BYD, is het aandeel van het bedrijf maar liefst 20 keer over de kop gegaan.
Sinds 2022 is Buffett gestart met een deel van zijn aandelen in BYD te verkopen. Hij bezit nu nog een kleine 7% van het bedrijf, wat nog steeds een waarde van meer dan $ 6 miljard vertegenwoordigt.
Aandeel NIO (NIO)
NIO is een jong bedrijf dat nog maar bestaat sinds 2014. In deze tijd is het bedrijf uitgegroeid tot een toonaangevende fabrikant van elektrische voertuigen.
Het bedrijf focust zich met onder andere de modellen ES8 en de sedan ET7 op de premiummarkt. De verkoopprijzen van deze auto’s gaan dan ook gauw over de $ 70.ooo waarbij het goedkoopste model start aan een prijs van $ 40.000.
NIO was een pionier door zijn unieke batterijwisseltechnologie, genaamd “Battery as a Service” (BaaS). Hiermee kunnen bestuurders hun lege batterij binnen enkele minuten vervangen door een volledig opgeladen exemplaar bij een van de vele batterijwisselstations. Dit biedt een snelle en gemakkelijke oplossing voor het probleem van de beperkte actieradius en lange oplaadtijden.
Het bedrijf trok in 2018 naar de beurs. In het nog korte beursleven, kende NIO een heel volatiel bestaan. De intekenprijs van het aandeel bedroeg zo’n $ 6. De beursrit liep aanvankelijk vrij goed, tot het aandeel vanaf maart 2019 fel begon te dalen. Het kende een dieptepunt van minder dan $ 1,50 in november van dat jaar.
Hierna keerde de situatie echter volledig om. Het aandeel NIO begon te stijgen onder impuls van de toenemende vraag naar elektrische voertuigen en het groeiende vertrouwen van beleggers in het potentieel van NIO. Het bedrijf leverde steeds meer voertuigen af en kon steeds betere financiële cijfers voorleggen. Het aandeel NIO bereikte begin 2021 een absoluut hoogtepunt van meer dan $ 60.
Sindsdien is de hype stilgevallen doordat elektrische wagens meer tijd nodig bleken te hebben om volledig door te breken. Ook de forse renteverhogingen van centrale banken doen NIO geen goed, daar het nog niet winstgevend is en het dus regelmatig op zoek moet naar vers kapitaal. Het bedrijf krijgt op regelmatige basis steun vanuit de Chinese overheid om het kopje boven water te houden. Het is echter nog maar de vraag of NIO zich staan kan blijven houden tussen alle concurrentie in eigen land.
Aandeel LI Auto (LI)
Het laatste bedrijf is LI Auto en is de minst bekende van de drie. Toch kunnen we niet om dit bedrijf heen als we het hebben over Chinese EV-bouwers. In tegenstelling tot de twee andere bedrijven, produceert LI Auto geen volledig elektrische voertuigen maar plug-in hybrids. Dit zijn voertuigen met zowel een elektrische- als verbrandingsmotor.
Het eerste en meest bekende model van LI Auto is de Li ONE, een premium SUV met een verlengde actieradius. De Li ONE is uitgerust met een geavanceerd elektrisch aandrijfsysteem dat gebruik maakt van zowel een batterij als een kleine verbrandingsmotor die fungeert als een generator. Deze configuratie verlengt de totale actieradius aanzienlijk, waardoor het voertuig zowel lange afstanden kan afleggen als flexibel kan worden opgeladen. Dit lost een van de grootste problemen van volledig elektrische voertuigen op namelijk de beperkte actieradius en lange oplaadtijden.
Het aandeel van LI Auto noteert sinds juli 2020 op de NASDAQ en sinds 2021 op de beurs van Hongkong Het bedrijf trok naar de beurs met een intekenprijs van $ 11,50 per aandeel. Door de hype die er heerste onder aandelen van bouwers van elektrische voertuigen, bereikte het aandeel in enkele maanden tijd een waarde van $ 40.
Sindsdien is het een verhaal van ups en downs. Het aandeel LI Auto kent sterke stijgingen die vaak gevolgd worden door even sterke dalingen. LI Auto rapporteert de laatste maanden zwakker dan verwachte cijfers en heeft het moeilijk door de prijsverlagingen die het doorvoert in navolging van haar concurrenten. Dit weerspiegelt zich ook in de prijs van het aandeel, dat in 2024 op een verlies van meer dan 40% staat.
Conclusie
De Chinese elektrische automarkt groeit snel en wint wereldwijd aan terrein, met merken als BYD, NIO en Li Auto die steeds meer marktaandeel veroveren. Deze bedrijven onderscheiden zich door innovatieve technologieën, snelle productontwikkeling en concurrerende prijzen. BYD heeft Tesla inmiddels ingehaald in verkopen in een aantal kwartalen, terwijl NIO blijft pionieren met unieke batterijwisseltechnologie.
Ook Xpeng, hoewel minder uitgebreid besproken, blijft een belangrijke speler met geavanceerde autonome rijtechnologieën en een sterke marktpositie. De opkomst van deze Chinese merken suggereert een significante verandering in de mondiale autosector, waarbij zij een steeds dominantere rol zullen spelen.
Chinese elektrische auto aandelen kopen of verkopen via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in die van de Chinese elektrische autofabrikanten. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod: