Sinds begin april staat het aandeel Warner Bros Discovery genoteerd op de Nasdaq. Het bedrijf werd gevormd na de spin-off van WarnerMedia door AT&T en de fusie met Discovery. Value-beleggers hebben mogelijk al gezien dat het aandeel verhandeld wordt tegen een vrij lage waardering. In dit artikel duiken we dieper in op het bedrijf dat al een Netflix-killer wordt genoemd.
Aandeel Warner Bros. Discovery (WBD)
We brengen steeds meer tijd online door en vooral videocontent doet het goed. Daarmee is ook de strijd om de kijker losgebarsten. Er wordt minder naar digitale tv gekeken en des te meer naar video on demand diensten. De afgelopen jaren zijn de streamingdiensten dan ook als paddenstoelen uit de grond geschoten. Belangrijke concurrenten van Netflix zijn Youtube, Hulu, Prime Video en Disney. Maar u kent waarschijnlijk ook wel HBO Max of Discovery+? Deze streamingdiensten zijn onderdeel van Warner Bros Discovery.
Medio 2021 werd langzaam duidelijk dat AT&T van plan was om WarnerMedia af te splitsen en te laten fuseren met Discovery. Na enige tijd onderhandelen werd er een overeenkomst bereikt. Eind 2021 werd deze fusie goedgekeurd door de autoriteiten en op 11 april is de handel in het nieuwe aandeel Warner Bros. Discovery (WBD) van start gegaan.
Het aandeel Warner Bros. Discovery is via LYNX te verhandelen en gemakkelijk te vinden onder de ticker WBD.
Activiteiten Warner Bros. Discovery
Warner Bros. Discovery is een Amerikaans multinationaal conglomeraat voor media en entertainment. De fusie heeft ervoor gezorgd dat entertainment, nieuws en sport van twee enorm grote bedrijven is samengevoegd. Talloze tv-zenders vallen onder dit mediaconglomeraat. Een aantal van de belangrijkste en bekendste merknamen zijn ongetwijfeld HBO, Warner Bros, Discovery, CNN, Eurosport en Animal Planet. In totaal heeft het bedrijf echter meer dan 100(!) merken onder zich. Deze zenders worden in 220 landen uitgezonden in 50 verschillende talen. Het bedrijf bezit bovendien de grootste content bibliotheek ter wereld met circa 200.000 uur aan videocontent.
9 bedrijfsonderdelen
In principe kunnen we de eigendommen van het bedrijf onderverdelen in 9 business units. Onder Warner Bros. Entertainment, vallen onder andere film- en televisiestudio’s. HBO en Cinemax vallen onder de divisie Home Box Office en CNN Global houdt zich bezig met CNN news en andere nieuwskanalen. Het onderdeel Warner Bros. Discovery U.S. Networks gaat over de vele lineaire televisie-uitzendingen als Animal Planet, TLC, Cartoon Network, Discovery Channel. Ook heeft het bedrijf een aandeel in The CW, dat eigendom is van de Paramount-divisie CBS Entertainment Group. De divisie Sports kent populaire kanalen als Eurosport, Tuner Sports en TNT Sports.
Een andere belangrijke business unit is Global Streaming & Interactive Entertainment, waaronder de streamingdiensten Discovery+ en HBO Max vallen en de uitgever van videospelletjes Warner Bros. Verder is het bedrijf ook de uitbater van diverse themaparken over de hele wereld, die onder het onderdeel Warner Bros. Discovery Global Brands and Experiences vallen.
Met de divisie Warner Bros. Discovery International bedient het bedrijf de internationale markten. Ook is het bedrijf eigenaar van stripuitgever DC Comics, die onder DC Entertainment vallen.
Fundamentele analyse
Met de fusie is Warner Bros. Discovery met stipt het belangrijkste en grootste bedrijf ter wereld op het gebied van televisie geworden. Op termijn kunnen ze dat ook zeker worden op gebied van streaming, gezien de ambitieuze groeiplannen. Het bedrijf is met HBO Max en Discovery+ nu eigenaar van de twee snelst groeiende streamingdiensten ter wereld. De grote vraag waar het management zich nu mee bezighoudt is of het niet slimmer is om deze twee streamingdiensten te combineren tot één dienst. Het bedrijf heeft vervolgens als doel om jaarlijks maar liefst $20 miljard te besteden aan het maken van content. Dat is meer dan de belangrijkste concurrenten Disney en Netflix uitgeven. Warner Bros Discovery denkt op termijn zelfs te kunnen groeien naar 400 miljoen betalende abonnees. HBO Max heeft momenteel bijna 77 miljoen abonnees en Discovery+ heeft ruim 24 miljoen betalende abonnees. Ter vergelijking: Netflix heeft momenteel 221 miljoen abonnees.
Het bedrijf heeft als doel om in 2023 ruim $15 miljard aan extra omzet binnen te harken via direct-to-consumer kanalen. Men verwacht bovendien dat de fusie tussen Discovery en Warnermedia ruim $3 miljard aan synergievoordelen kan opleveren, met name door kostenbesparingen. Met een robuuste vrije kasstroom zullen de komende jaren schulden worden afgelost, maar ook wordt er voldoende geherinvesteerd.
Jaarcijfers en kwartaalcijfers
In heel 2021 heeft Discovery $ 12,19 miljard aan omzet binnen geharkt, een stijging van 14% ten opzichte van 2020. Discovery behaalde $ 7,66 miljard aan omzet in de Verenigde Staten en $ 4,54 miljard via internationale kanalen. Circa de helft van de omzet komt uit advertenties en de andere helft komt uit distributiekanalen, waaronder onder andere Discovery+ valt. In het eerste kwartaal van 2022 steeg de omzet van Discovery met 13% tot $ 3,16 miljard. De advertentie-inkomsten groeiden met 5% en de distribution omzet steeg met 11%. Voornamelijk hogere prijzen en betere afstemming van advertenties op het publiek hielpen hierbij.
Door de grote hoeveelheid kanalen kan Warner Bros Discovery straks een breed scala aan advertenties van zijn klanten aanbieden bij een specifieke doelgroep. Dit soort advertenties zijn waardevoller en vormen duidelijk een competitief voordeel. Bovendien heeft het bedrijf veel content in bezit die ook op lange termijn bewezen zijn waarde heeft behouden.
Verwachtingen
De fusie tussen Discovery en WarnerMedia is officieel op 8 april rondgemaakt. Pas bij de volgende kwartaalpresentatie verschijnen er dus cijfers over de twee bedrijven samengevoegd. In 2021 bedroeg de gezamenlijk omzet van de twee bedrijven ongeveer $39 miljard. Analisten schatten in dat de omzet in 2022 uitkomt op $48 miljard. Daarbij komt de EBITDA uit op $ 10,75 miljard en er wordt een vrije kasstroom van $4,93 miljard verwacht. In 2023 verwacht het management de omzet te verhogen tot $52 miljard met EBITDA van $14 miljard.
Warner Bros. Discovery is momenteel $34,4 miljard waard en heeft een schuld van circa $57 miljard, wat neerkomt op circa 5x de EBITDA. Binnen 24 maanden verwacht het management deze schuld echter te verlagen tot 3x de EBITDA. Daarmee zal het bedrijf stevig besparen op rentebetalingen. Verder denkt Warner Bros. Discovery de komende jaren circa 60% van de EBITDA te kunnen omzetten in free cash flow.
Dat betekent dat het aandeel momenteel wordt verhandeld op circa 6,8 keer de verwachte vrije kasstroom over 2022. Als we uitgaan van de optimistische maar doch realistische schattingen van het management is de waardering nog aantrekkelijker. Bij een verwachte EBITDA van $14 miljard (’23) past een FCF van $8,4 miljard. Dat betekent dat het aandeel handelt tegen pakweg 4 keer de verwachte vrije kasstroom voor het jaar 2023.
Voorlopig is er echter geen zicht op dividend. Het bedrijf focust eerst op het verlagen van de schuld en verdere groei. Toch zullen lange termijn value beleggers hier kansen moeten zien. De schuld is momenteel wel aan de hoge kant, maar daar staan enorm veel waardevolle merken en andere bezittingen tegenover. Bovendien is het bedrijf winstgevend en kan het rekenen op een schat aan ervaring en een sterk management. Dankzij de fusie tussen Time Warner en Discovery moeten andere streamingdiensten vanaf nu extra rekening houden met een geduchte concurrent.
Koers aandeel Warner Bros Discovery
De grafiek laat een dalende trend zien, maar de verkoopdruk lijkt wat op te drogen. Na een doorbraak boven de toppen tussen pakweg $14,20 a $15 lijkt de weg vrij te liggen voor verder herstel. De volgende weerstand ligt dan op $18,76. Een eventuele doorbraak onder de $13 kan meer verkoopdruk uitlokken.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart