Wat is de koers en verwachting van het aandeel Walt Disney? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.
Het aandeel Disney is de afgelopen weken stevig hersteld. Uit de kwartaalcijfers bleek dan ook dat het bedrijf weer op de goede weg is. De omzet bij de themaparken herstelt verder en ondertussen groeit het media-gedeelte stevig door. Disney+ laat een indrukwekkende groei zien in tegenstelling tot de grote concurrent Netflix. Maar van winst maken is bij de streamingdivisie nog geen sprake. We bespreken de resultaten en de waardering van het aandeel Disney.
Aandeel Disney kwartaalcijfers Q3
Disney hanteert een gebroken boekjaar, waarbij op 2 juli het 3e kwartaal eindigde. In de periode april t/m juni heeft het bedrijf goede zaken gedaan. We bespreken de resultaten per segment hieronder.
Omzet- en winst per segment
Er werd een totale omzet van $21,5 miljard (+26%) gerapporteerd, iets boven de verwachting van $20,96 miljard. De winst per aandeel kwam met $1,09 ook uit boven de verwachting van analisten. Bij het segment Disney Parks, Experiences and Products steeg de omzet in vergelijking met een jaar eerder met maar liefst 70% tot $7,4 miljard. Disney zag een toename van het aantal bezoekers van haar parken, hotels en cruiseschepen. Nieuwe diensten, zoals Genie+ en Lightning Lane, waarmee lange rijen in themaparken kunnen worden vermeden, vonden ook gretig aftrek. Nu het coronavirus steeds verder op de achtergrond raakt, is Disney ook in staat om bepaalde ervaringen in het park terug te brengen. Meet-en-greets, theatervoorstellingen en overige evenementen keerden terug en zorgden voor een verhoging van de capaciteit in de parken. Onder aan de streep bleef bij dit segment een operationele winst van $2,19 miljard over.
Beleggers hadden echter vooral oog voor de resultaten van het Disney Media and Entertainment Distribution segment. Hieronder vallen de mediakanalen en uiteraard het snelgroeiende Disney+. De omzet bij deze divisie steeg met 11% op jaarbasis tot $14,1 miljard. De operationele winst daalde echter met 32% tot $1,38 miljard. Streamingdienst Disney+ en andere mediakanalen (direct-to-consumer) zorgden weliswaar voor een omzetstijging van 19% tot $5,06 miljard, maar van winst is nog geen sprake. Het operationele verlies nam zelfs toe van een kleine $300 miljoen tot bijna $1,1 miljard. Het bedrijf verwees naar hogere programmings, productie-, technologie- en marketingkosten, die slechts gedeeltelijk werden gecompenseerd door hogere inkomsten uit abonnementen. De uitgaven zorgden voor meer content en dat leidde weer tot een flinke groei van het aantal abonnees. Deze werden echter weer gedeeltelijk tenietgedaan door ongunstige wisselkoerseffecten. Ook ESPN+ zorgde voor een groter verlies en bij Hulu daalde de operationele winst, om min of meer dezelfde redenen als bij Disney+.
Disney+ abonnees groeien door
Disney maakte bekend dat het aantal Disney+ abonnees afgelopen kwartaal is gegroeid tot 152,1 miljoen. Dat aantal was flink hoger dan de 147 miljoen abonnees die analisten hadden voorzien. Gecombineerd met de 46,2 miljoen Hulu abonnees en de 22,8 miljoen abonnees voor ESPN+ komt Disney uit op ruim 221 miljoen betalende abonnees. Daarmee is het stream gigant Netflix dat 220 miljoen abonnees heeft voorbij gevlogen. In tegenstelling tot de bekende streamingdiensten als Netflix, Amazon Prima en HBO Max, lukt het Disney+ wel om verder te groeien. Het marktaandeel van Disney+ is inmiddels gegroeid tot 14%, slechts 1% minder dan HBO Max.
De mediagigant maakte ook bekend de prijzen voor haar streamingplatform Disney+ met 38% te verhogen tot $10,99 per maand. Tegelijkertijd werd daarmee ook de outlook voor het aantal abonnees verlaagd. Het bedrijf mikt nu op een bandbreedte van tussen de 215-245 miljoen abonnees in 2024, circa 15 miljoen minder dan eerder werd voorspeld. Disney is naar eigen zeggen ook van plan om met een advertentiemodel te komen dat slechts $7,99 kost.
Disney kon afgelopen periode flink profiteren van een toename van het aantal abonnees door lage prijzen en acties via partners. Nu de prijzen omhoog gaan zal de interesse mogelijk iets afnemen, maar dit besluit is uiteraard noodzakelijk om winstgevend te worden. Disney denkt dat Disney+ aan het einde van 2024 zwarte cijfers zal schrijven.
Waardering aandeel Disney (DIS)
Disney heeft zich goed door de coronapandemie heen geslagen. Toen de themaparken gesloten bleven wist het snel te groeien via online mediakanalen zoals Disney+. Slimme overnames en investeringen zorgen ervoor dat Disney op weg is om de komende jaren stevig te groeien. Naar verwachting komt de jaaromzet van het gebroken boekjaar 2022 uit op $ 84 miljard. Dat zou een groei betekenen van 25,5% ten opzichte van 2021. De omzet bij de themaparken heeft nog ruimte voor herstel en ook de groei van Disney+ lijkt voorlopig niet te stoppen. Voor 2023 mikken analisten op een omzet van ruim $ 94 miljard. De marges zijn eveneens bezig aan een prima herstel. Men verwacht in 2022 een winst van $3,9 miljard en in 2023 moet de winst verder herstellen tot $8,17 miljard, mede geholpen door hogere Disney+ prijzen. Bij deze resultaten wordt het aandeel Disney momenteel verhandeld op 52x de winst over het boekjaar 2022. In 2023 zal de P/E-ratio vervolgens verder zakken tot 26,5x.
Disney kent uiteraard vele concurrenten. Denk bijvoorbeeld aan Netflix, maar natuurlijk ook aan Warner Bros Discovery, dat net als Disney zowel actief is in themaparken als in de media-industrie. Netflix is na de forse afstraffing van het afgelopen jaren flink gezakt qua waardering. U koopt aandelen Netflix voor slechts 22x de winst, echter lijken beleggers zich daar vooral zorgen te maken over toekomstige groei. In een eerder artikel schreven we al over de ambitieuze plannen van Warner Bros Discovery, dat mogelijk ook interessant is voor beleggers die willen investeren in de entertainment sector.
Technische analyse aandeel Disney (DIS)
Op de lange termijn grafiek heeft Disney duidelijk een stevige steunzone gevormd rond de $90 per aandeel. Recentelijk is de koers stevig opgeveerd, maar op de dag-grafiek is nu het 200-daags gemiddelde bereikt. Op circa $128 ligt ook een weerstand gevormd door voormalige koersbodems van eerder dit jaar.
Op korte termijn kan mogelijk een korte pullback noodzakelijk zijn voor de vorming van een hogere bodem. na een doorbraak boven de 200EMA en de weerstand op pakweg $128 liggen hogere koersen in het verschiet. Een herstel richting de $160 lijkt dan aannemelijk. Mocht Disney onder de $90 zakken, dan treedt een flinke technische verzwakking op.
Aandeel Disney kopen via LYNX?
U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u ook het aandeel Disney kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:
The Walt Disney Company, de wereldwijde nummer één in de amusementssector, heeft een enorm bewogen jaar achter de rug. Gedwongen om pretparken te sluiten, vele ontslagen en toch een succesvolle streamingdienst gelanceerd.
In dit artikel bekijken we het aandeel Disney van dichterbij en ontleden we wat er allemaal schuilgaat achter het aandeel.
Eind 2019 bereikte het aandeel Disney haar hoogste koers ooit. Het aandeel bereikte een koers van om en bij de 151 dollar. Sinds het die mijlpaal bereikte is het aandeel Disney enorm teruggevallen.
In maart 2020 daalde de koers enorm door de pandemie. Hierdoor moest het bedrijf haar pretparken sluiten of het aantal bezoekers beperken. Daarnaast kon het bedrijf geen films uitbrengen aangezien wereldwijd de bioscopen gesloten waren. De films vertegenwoordigen normaal gezien 30 procent van de totale omzet van Disney. Het bedrijf ziet dus een zeer grote inkomstenbron wegvallen.
De koers viel zodoende terug tot een dieptepunt van 79 dollar in maart 2020.
Door deze crisis heeft Disney ook aangekondigd dat het in de eerste zes maanden van 2021 werknemers gaat ontslaan. Het gaat hier om 32.000 personeelsleden die worden ontslagen. Volgens Disney is dit een gevolg van de crisis en is het nodig om het bedrijf door deze crisis te helpen.
Toch is er nog goed nieuws te melden. Na een zeer moeilijk jaar eindigt 2020 met positief nieuws over mogelijke vaccins en dus reageren de beurzen ook positief.
Op het moment van schrijven is het aandeel Disney zodanig gestegen dat het haar hoogste koers ooit heeft bereikt. Het aandeel Disney heeft de koers van 156,45 dollar aangetikt wat na een enorm moeilijk jaar voor het bedrijf een enorme opsteker is.
Deze groei lijkt misschien raar, aangezien de pretparken en de bioscopen nog steeds gesloten zijn en er dus ook geen films worden uitgebracht. Maar Disney heeft dit jaar haar streamingdienst Disney+ wereldwijd gelanceerd. En Disney+ is een regelrecht succes geworden.
The Walt Disney Company
The Walt Disney Company is opgericht in 1923 door wijlen Walt Disney. Het intussen bijna een eeuw oude bedrijf is met een marktwaarde van 230 miljard euro een werkelijke gigant. Het bedrijf wordt momenteel geleid door Bob Chapek.
Naast de alombekende films en pretparken, heeft Disney ook nog verschillende tv zenders in haar bezit. Enkele van deze zenders zijn het bekende Disney Channel, maar ook ESPN. Daarnaast heeft het bedrijf ook nog een cruiselijn en een eigen streamingdienst.
In 2018 heeft Disney één van de grootste overnames in de entertainmentindustrie gedaan. Na lang onderhandelen werd toen een bod van 71 miljard dollar aanvaard door 21st Century Fox, waardoor deze laatste nu onderdeel is van Disney. Er kwam enorm veel kritiek op deze overname omdat er werd gevreesd dat The Walt Disney Company een monopolie binnen de entertainment zou bekomen.
Na een lange periode van onderhandelen en studies werd de overname in maart 2019 goedgekeurd en is 21st Century Fox officieel onderdeel van Walt Disney. Door de overname breidde het aandeel Disney niet alleen haar aanbod van films en series uit, maar kreeg het ook een meerderheidsbelang in Hulu, een Amerikaanse streamingdienst.
Disney+
In 2019 werd aangekondigd dat Disney een eigen streamingdienst ging lanceren. In datzelfde jaar werd ook alle content van Disney verwijderd op het platform van de streaminggigant Netflix. Eind 2019 liep er een testperiode van Disney+ in verschillende landen, waaronder Nederland. In september 2020 werd Disney+ officieel gelanceerd in België.
Disney probeert met Disney+ marktaandeel af te snoepen van Netflix. Deze laatste heeft een klantenbestand van 195 miljoen betalende abonnees.
De evolutie van de streamingdienst is op z’n minst opmerkelijk te noemen. Hoewel het aandeel Disney enorm had te lijden onder de pandemie, maakte Disney+ enorme sprongen.
In februari 2020 had Disney 28 miljoen betalende klanten, wat voor een startende streamingdienst helemaal niet slecht is. Twee maanden later in april werd bekend gemaakt dat de streamingdienst nu 50 miljoen klanten had. In juni steeg dit al naar 60 miljoen.
In september 2020, bij het publiceren van de kwartaalcijfers, werd bekend gemaakt dat Disney+ een klantenbestand van 73,7 miljoen klanten heeft. Dit aantal overtreft de verwachtingen die men had bij Disney.
Datum
Aantal abonnees
Groei t.o.v. vorige periode
Februari
28 miljoen
/
April
50 miljoen
78,57%
Juni
60 miljoen
20%
September
73,7 miljoen
22,83%
Disney heeft wel kritiek gekregen van verschillende bioscopen omdat het haar langverwachte film “Mulan” heeft uitgebracht op haar eigen streamingdienst Disney+ in plaats van in de bioscopen. De bioscopen voelden zich hierdoor benadeeld aangezien ze met deze film veel mensen naar de bioscoop konden laten komen.
Vanuit het standpunt van Disney is het heel slim bekeken, omdat ze de mensen thuis kunnen bereiken op deze manier en dat alle omzet rechtstreeks naar Disney ging en ze niets moesten afgeven.
Disney zelf kreeg ook kritiek van klanten die geabonneerd waren op Disney+, omdat ze naast de maandelijkse abonnementskosten ook nog een supplement moesten betalen om “Mulan” te kunnen kijken. Ze moesten 29,99 dollar bijbetalen om “Mulan” definitief in hun bibliotheek te hebben. Dit vonden velen niet kunnen.
Disney heeft met Disney+, Hulu en ESPN+ meer dan 100 miljoen klanten op hun streamingplatformen. Dit is nog ver onder Netflix maar er werd al bekend gemaakt vanuit Disney dat ze zich de komende jaren enorm gaan focussen op streaming en hun bereik verder willen uitbreiden.
Financiële resultaten
Voor het eerst in 40 jaar boekte The Walt Disney Company een verlies. Het verlies bedroeg 2,8 miljard dollar. Wat opvalt is dat de omzet wel ongeveer gelijk is gebleven in vergelijking met het jaar ervoor. Deze bedraagt 65 miljard dollar. Het behouden van de omzet heeft te maken met het enorme succes van Disney+. In het vierde kwartaal van het gebroken boekjaar realiseerde Disney een omzet van 14,71 miljard dollar, wat meer was dan analisten verwacht hadden.
Ook het verlies per aandeel overtrof de verwachtingen, deze bedroeg 20 cent in plaats van de verwachte 70 cent. Dit resultaat staat recht tegenover het resultaat van het vorige boekjaar, waarin de winst per aandeel 0,43 dollar bedroeg.
Tevens daalden de inkomsten van de studio’s waaronder de films vallen met 52 procent tot 1,6 miljard dollar. Dit heeft alles te maken met het sluiten van de bioscopen en het uitstellen van grote films tot de bioscopen weer open zijn. Disney schat dat het door deze crisis een negatief effect van bijna 8 miljard dollar heeft meegemaakt. Dit is zelfs voor zo’n groot bedrijf een enorme impact.
Aangezien Disney werkt met een gebroken boekjaar dat eindigt in oktober, zal het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar ook nog een serieuze impact ondervinden van de crisis.
Door het goede nieuws omtrent de ontwikkeling van verschillende vaccins kan het zijn dat vanaf het tweede kwartaal Disney haar parken, cruises en resorts weer kan opstarten. Maar dit is natuurlijk geen zekerheid, aangezien men nog niet weet hoe lang het zal duren voor alles weer zoals vroeger zal zijn.
Conclusie van het aandeel Disney
Het aandeel Disney is een gevestigde waarde op de beurs. Het is dan ook een bedrijf dat reeds bijna 100 jaar zowel kinderen als volwassenen amuseert. Hoewel het bedrijf dit jaar enorm veel te verwerken kreeg, heeft het toch grote sprongen gemaakt richting de toekomst met het uitrollen van Disney+. Disney wil zich echt focussen op Disney+ en zal het nog meer uitbreiden en uitwerken. Het was al een enorm succes dit jaar en we verwachten dan ook dat, indien ze doen wat ze beloven, er de komende jaren nog meer klanten bijkomen.
Het bedrijf moest dit jaar dan wel een verlies optekenen, we mogen niet vergeten dat ze dit door uitzonderlijke omstandigheden hebben moeten doen én dat het voor het eerst in 40 jaar is dat The Walt Disney Company een verlies heeft. Daarnaast hebben ze blijkbaar het vertrouwen van de beleggers, want het aandeel Disney noteert eind 2020 op haar hoogste koers ooit.
Wij geloven dat Disney ondanks dit moeilijke jaar zich heeft verzekerd op de toekomst en dat het bedrijf nog meer zal groeien de komende jaren. Het is dus een goed idee om het aandeel Disney in de gaten te houden.
Het aandeel Disney kopen bij LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Disney. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
Het aandeel Disney stond jarenlang bekend om zijn robuustheid. The Walt Disney Company betaalde een mooi dividend en liet ook mooie groeicijfers zien. Door de coronacrisis lijkt het sprookje nu uit elkaar te spatten. De operationele winst daalde in Q1 met 91% en de mediaconglomeraat verlaagt het dividend. In dit artikel bespreek ik het bedrijfsmodel van Disney en bekijken we of het aandeel koopwaardig is.
Kwartaalcijfers aandeel Disney Q1 – 2020
Op 5 mei nabeurs heeft Disney de resultaten over het eerste kwartaal bekendgemaakt. De omzet steeg ten opzichte van vorig jaar met 21% tot $ 18,8 miljard. De omzet in het Media segment steeg met 28% tot $ 7,2 miljard en ook Studio Entertainment met $ 5,5 miljard (+18%) en Direct-To-Consumer met $ 4,1 miljard (+260%) deden het uitstekend. De omzetstijging was met name te danken aan Disney+, maar ook door de overname van Hulu. De omzet van deze streamingdienst wordt vanaf dit jaar ook meegenomen in de resultaten.
De omzet lijkt dus goed, maar de winst kelderde. De pijn zat hem voornamelijk in de omzetdaling van de themaparken. De omzet van de parken daalde met 10%, en de operationele winst kelderde hier zelfs met 58% tot $ 639 miljoen. Ook de divisie Studio Entertainment zag de winst met 8% tot $ 466 miljoen dalen. De hoge kosten voor marketing en de consolidatie van Hulu zorgden er ook nog eens voor dat de divisie Direct-to-Consumer & International een verlies boekte van $ 812 miljoen, terwijl de omzet dus op $ 4,1 miljard lag.
De totale operationele winst kelderde met liefst 91%(!) tot slechts $ 475 miljoen. De vrije kasstroom daalde met 30% tot $ 1,9 miljard. De resultaten vielen in eerste instantie niet in de smaak bij beleggers, waardoor het aandeel in de na-beurs handel circa 2% verloor. Vlak na de opening steeg het aandeel Disney opvallend genoeg met 2,60%. Het aandeel is de afgelopen maanden overigens al hard gedaald, dus mogelijk denken beleggers dat het ergste achter de rug is. Zo zal Disneyland in China op 11 mei alweer open gaan. Er zullen veel minder bezoekers worden toegelaten dan voorheen: geen 80.000 per dag, maar slechts 30% daarvan.
Impact coronavirus op Disney
Het bedrijf schrijft in haar kwartaalpresentatie dat de impact van COVID-19 enorm is. Voornamelijk de parken worden hard geraakt, maar ook elders wordt omzet misgelopen. Zo zijn alle winkels gesloten, cruiseschepen liggen stil, en rondleidingen worden eveneens niet meer gegeven. Bovendien zijn vele films uitgesteld en lopen de advertentie-inkomsten terug bij diverse mediakanalen. Het ESPN kanaal dat voornamelijk om sportwedstrijden draait, heeft het momenteel ook zwaar.
Aan de andere kant profiteert Disney ook van de coronacrisis, nu veel mensen gedwongen thuiszitten. Het aantal abonnees voor Disney+ schiet de lucht in. Eind maart waren er wereldwijd 33,5 miljoen betalende abonnees en inmiddels zijn dat er al 54,5 miljoen. Hoeveel van deze abonnees nog gebruikmaken van acties is niet bekend. Disney kampte bovendien met hogere marketingkosten voor de uitrol van Disney+.
Dividend aandeel Disney: een opmerkelijk besluit
Veel beleggers hebben het aandeel Disney in de portefeuille vanwege het aantrekkelijke dividend in combinatie met een stabiele, maar hoge groei. Disney heeft echter besloten het dividend van $ 0,88 van het eerste halfjaar over te slaan. Daarmee houdt het $ 1,6 miljard in kas, die anders uitgekeerd zou zijn. Hiermee wordt de continuïteit van het bedrijf gewaarborgd, want alle kosten van de parken lopen bijvoorbeeld wel gewoon door. Indien de situatie verbetert, zal het concern mogelijk wel $ 0,88 aan dividend uitbetalen in de 2e helft van het jaar.
Geschiedenis van aandeel Disney
The Disney Brothers Studio werd in 1923 opgericht door Walt Disney en zijn broer Roy Oliver Disney. Even later werd de naam veranderd in Walt Disney Productions, aangezien de broers zich voornamelijk bezighielden met het maken van (animatie)films. Disney werd populair door animatiefilms als Lion King, Sneeuwwitje, De kleine Zeemeermin, Pinokkio en Bambi. Veel van deze verhalen werden in de jaren 30 al verfilmd. Vervolgens besloot Disney deze films eens in de zoveel tijd te vernieuwen naar de nieuwste tijdsgeest. Meer recentelijk scoorde Disney ook hits met Frozen, Nemo en de nieuwste verfilmingen van The Lion King en Belle & het Beest.
Sinds 1986 heet het bedrijf The Walt Disney Company. Die naam moest het bedrijf een neutraler beeld geven. Disney is in de afgelopen 100 jaar namelijk uitgegroeid tot een mediaconglomeraat met een beurswaarde van $ 182 miljard. Sinds 2 januari 1962 is het aandeel Disney genoteerd aan de New York Stock Exchange. Het maakt onderdeel uit van de Dow Jones index & de S&P 500-index. Het aandeel Disney is te vinden onder de ticker: DIS
Marvel Studios
In 2009 werd Marvel Studios Entertainment voor $4 miljard overgenomen door Walt Disney Company. Hierdoor kreeg Disney een van de meest succesvolle stripheldenstudio’s in handen. Vanuit deze studio’s komen films als Spider-Man, Iron Man, Hulk en Deadpool. Een aantal van deze films hebben extreem veel geld in het laatje van Disney gebracht. Vorig jaar nog brachten ze de film Avengers: Endgame uit, dat de meest winstgevende film ooit gemaakt werd. De film bracht ruim $ 900 miljoen aan pure winst binnen. Disney blijft voorlopig 3 Marvel films per jaar uitbrengen.
Wat doet The Walt Disney Company?
Het aandeel Disney is populair onder beleggers bij LYNX. De toegenomen populariteit heeft ongetwijfeld te maken met streamingdienst Disney +. Met deze dienst wil het bedrijf de concurrentie aangaan met andere streamingdiensten als Netflix. Het bedrijf maakt alle Disney films en series exclusief voor haar eigen platform.
De huidige coronacrisis zal ongetwijfeld een positieve invloed hebben op het aantal abonnees van streamingdienst Disney+. Maar aan de andere kant heeft het bedrijf noodgedwongen al haar attractieparken moeten sluiten. Circa 35% van de omzet kwam in 2019 uit deze bekende themaparken. Het sluiten van de parken heeft dus een enorme impact op de resultaten die niet eenvoudig dan wel onmogelijk goed kunnen worden gemaakt door de andere divisies van Disney. Hieronder bespreken we in het kort de activiteiten van The Walt Disney Company.
Media Networks (34% van de omzet)
Dit bedrijfsonderdeel draait, zoals de naam al doet vermoeden, om de media-kanalen. In 1996 kreeg Disney de American Broadcasting Company in handen. Het is één van de drie grootste televisienetwerken uit de Verenigde Staten en staat bekend om het beroemde ABC Circles-logo. Disney werd daarmee als één van de eerste filmstudio’s actief op het gebied van distributie via bioscopen, kabel TV, radio- en TV-stations en telefoon. Via ABC bezit Disney tien regionale televisiezenders en eenenzeventig regionale radiostations. Op TV zijn ze bijvoorbeeld actief met de Disney Channel, sportkanaal ESPN & ABC Family. Op ESPN zendt het bedrijf sportgerelateerde programma’s 24 uur per dag uit. Het netwerk is voor 80% in handen van The Walt Disney Company en de resterende 20% is in bezit van Hearst Corporation. Het bedrijf verdient zijn geld hier voornamelijk met advertenties.
Bij elkaar bracht dit onderdeel in 2019 ruim $ 24,8 miljard omzet op. Goed voor 34% van de totale omzet en met een omzetstijging van 13% YoY nog altijd één van de belangrijkste onderdelen voor het bedrijf.
Parks, Experiences and Products (35% van de omzet)
De meeste van ons maakten als kind kennis met Disney via de eerder besproken animatiefilms. Maar ongetwijfeld bent u ook wel eens in één van de themaparken van het bedrijf geweest. De Europeanen moeten het doen met Disneyland Parijs. In de VS zijn er twee parken; Californië & Florida. Verder zijn er nog 3 parken in Azië; Tokio, Hongkong en China. In Florida bevindt zich de zogeheten Walt Disney World. Dit is een van de uitgebreidere parken en heeft een oppervlakte van 110.309.212 m2. In deze regio bevinden zich meerdere verschillende soorten parken. Magic Kingdom, Epcot en Disney’s Hollywood Studios. Maar ook zijn hier enkele waterattractieparken te vinden zoals Typhoon Lagoon & Disney Blizzard Beach.
Vanwege de huidige coronacrisis zijn veel parken geheel of gedeeltelijk gesloten geweest in het eerste kwartaal van 2020. Het mislopen van de inkomsten hier heeft een aanzienlijk negatieve invloed op de resultaten van dit jaar. In 2019 werd een omzet van $ 26,2 miljard behaald, een groei van 6% YoY. Met een omzet van 35% erg belangrijk voor de continuïteit van het bedrijf.
Studio Entertainment (17% van de omzet)
Studio Entertainment, ook wel bekend als Walt Disney Studios, is het bedrijfsonderdeel dat zich richt op het maken van films. Het bedrijfsonderdeel bevat de Buena Vista Motion Pictures Group, een groep van filmbedrijven, waaronder Walt Disney Pictures, Touchstone Pictures en Hollywood Pictures. Eén van de succesvolste onderdelen van Studio Entertainment is Walt Disney Animation Studios, verantwoordelijk voor een groot aantal van de eerder benoemde klassieke en traditionele animatiefilms zoals Sneeuwwitje, Bambi en The Lion King.
In 2019 groeide deze divisie met 6% tot een omzet van $ 11,1 miljard. Goed voor 17% van de totale omzet van The Walt Disney Company.
Direct-to-Consumer & International (14% van de omzet)
Alle Disney-merchandising en Disney-licenties gaan via deze divisie. Deze divisie haalt geld binnen door middel van kinderboeken, stripverhalen, knuffels en ander speelgoed. Sinds kort valt onder deze divisie ook de nieuwe streamingdienst Disney+. Vanaf de start lijkt het platform een succes. Disney haalde al 33,5 miljoen betalende abonnees binnen. Deze brachten gemiddeld $ 5,63 per persoon in de kassa. Ook bij ESPN+ zit de groei er goed in. Het aantal abonnees groeide daar met 24% tot 28,8 miljoen. De gemiddelde opbrengst van deze klanten daalde hier met 17%, omdat het bedrijf korting geeft op een combinatiebundel met Disney+ en ESPN+, dat in 2018 live ging.
Disney+ is pas net live en dat brengt uiteraard ook veel opstartkosten met zich mee. Terwijl de omzet in 2019 van deze divisie steeg met 173% tot ruim $ 9,3 miljard, steeg het operationele verlies van $ 738 miljoen tot $ 1,8 miljard. Deze divisie brengt momenteel 14% van de omzet in het laatje, maar is dus nog sterk groeiende. Deze divisie drukt voorlopig nog op het operationele resultaat van Disney.
Er waren ook nog veel kosten vanwege de overname van streamingdienst Hulu. De bedrijfsresultaten van Hulu zijn sinds maart 2019 opgenomen in het Direct-to-Consumer & International segment.
Omzetontwikkeling van het aandeel Disney
De omzetgroei van Disney is wisselvallig, maar per saldo zien we de afgelopen jaren een duidelijke groei. Disney verloor klanten en omzet in de media divisie, maar heeft daar met de juiste strategie ingegrepen. De vertaalslag naar online & betaalde vormen lijkt zijn vruchten af te werpen. In 2019 nam de omzet met 19% toe. In alle segmenten was er sprake van groei, maar vooral de abbonementsdiensten Disney+, ESPN+ en de overname van Hulu hebben de omzetcijfers van de mediaconglomeraat goed gedaan. Deze omzet levert vanwege de hoge opstartkosten echter nog geen schone winst op.
Voor 2020 verwachten analisten een omzetstijging van 8% tot ruim $ 75,1 miljard. Of deze ook gerealiseerd gaat worden nu de coronacrisis zorgt voor veel gesloten parken, is nog maar de vraag. In het eerste kwartaal steeg de omzet overigens wel, maar dat was met name te danken aan de snelle groei bij de Direct-to-Consumer divisie. Of Disney deze groei ook in de rest van het jaar kan doorzetten, is afwachten. Voorlopig kost dit onderdeel vooral veel geld vanwege de hoge marketingkosten.
Jaar
Omzet
YoY Growth %
2015
52,456,000
8%
2016
55,632,000
6%
2017
55,137,000
0%
2018
59,434,000
8%
2019
69,570,000
17%
2020 (e)
75,125,000
8%
Is het aandeel Disney koopwaardig?
Het bedrijf heeft momenteel op een koers van $ 100, een beurswaarde van $ 182 miljard. In 2019 werd er een winst van ruim $ 11 miljard behaald. Dat betekent dat u op de huidige koers circa 16 keer de winst van 2019 betaalt. De resultaten van het eerste kwartaal vielen echter fors tegen, waardoor de winst in 2020 mogelijk flink lager gaat uitvallen. Aanvankelijk werd gemikt op een winst van tussen de $ 10 en $ 11 miljard voor 2020. Nu er in het eerste kwartaal slechts $ 460 miljoen is verdient, zijn de verwachtingen voor de rest van het jaar niet mals.
Zeker in het tweede kwartaal zal Disney nog veel last ondervinden van de lockdown maatregelen. We gaan er even vanuit dat er in het tweede kwartaal geen winst wordt gemaakt en in de tweede helft van het jaar alles weer normaal gaat. Dan zal Disney in 2020 mogelijk een winst behalen van circa $ 3 miljard. Op een koers van $ 100 betekent dat een K/W van 30 en dat maakt de aandelen van Disney dan weer erg duur. U kunt hierbij natuurlijk denken dat deze winstdaling van tijdelijke aard is, gezien het coronavirus weer weggaat. Echter, zullen grote attractieparken mogelijk nog veel langer worstelen met aanpassingen. Zo zouden regels omtrent het aantal bezoekers in de parken de winst nog langere tijd onder druk kunnen zetten.
Technische analyse aandeel Disney
Het aandeel Disney heeft tussen 2011 en 2016 een indrukwekkende stijging laten zien. Tussen 2016 en 2019 kreeg het bedrijf te maken met meer concurrentie en lieten beleggers het aandeel even links liggen. De bekendmaking van Disney+ wekte opnieuw de interesse van beleggers en de koers schoot eerder dit jaar nog naar nieuwe all-time highs. De komst van het coronavirus heeft het aandeel echter een flinke klap gegeven.
De koers zakte terug naar de steunzone rond de $ 80 à $ 90, waar tussen 2014-2016 vaker bodems werden gevormd. Vanaf hier is een opleving gestart. Zolang deze steunzone intact blijft, oogt het technisch beeld van Disney gematigd positief. Er is echter niet sprake van een stijgende trend. Beleggers moeten rekening houden met meer verkoopdruk, indien de themaparken van Disney langer gesloten blijven. De steunzone kan dan wel interessant zijn voor koopjesjagers. Weerstanden zien we rond $ 115 (top 29 april) en in de zone rond de $ 125. Indien de koers hierboven weet te breken, kan een aanval op de all-time high boven de $ 150 worden ingezet.
Conclusie aandeel Disney
Disney ziet goed in dat streaming en andere online diensten de toekomst zijn. De vertaalslag naar online lijkt met Disney+ en ESPN+ goed van start te zijn gegaan. De vraag is in hoeverre de bestaande winstgevende business (normale televisie) hieronder zal leiden. Voorlopig wordt de winst ook uitzonderlijk hard gedrukt door de gesloten parken. Het coronavirus kan de resultaten voorlopig dus flink onder druk zetten, maar op lange termijn heeft Disney sterke kaarten in handen. Met Disney, ESPN, ABC & Marvel heeft The Disney Company sterke merken in bezit. De verschillende divisies waarin Disney actief is, maakt het bedrijf wellicht één van de sterkste mediaconglomeraten ter wereld.
Aandeel Disney kopen via LYNX?
U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via het LYNX Handelsplatform kunt u ook het aandeel Disney kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:
In slechts 12 dagen tijd heeft de nieuwe Star Wars film 1 miljard dollar opgebracht. Nog nooit eerder wist een film zo snel een omzet van 1 miljard te bereiken. Disney kan blij zijn want in 2012 werd er 4 miljard dollar neergelegd voor Lucas Films, de voormalige eigenaar van alles omtrent Star Wars. Door deze mega-omzet hoor ik veel beleggers zeggen dat dit een goed moment is om het aandeel Walt Disney te kopen. Maar is dit het geval?
Het aandeel Walt Disney heeft erg goed gedaan de laatste jaren. Toch lijkt the force nog geen vat op het aandeel te hebben gekregen sinds de première van Star Wars. De koers van Disney wist tot 120 dollar te komen eind november, maar is daarna 12,5% teruggevallen.
Kassa Star Wars
Star Wars zal aardig wat geld voor Disney in het laatje brengen. De productiekosten van de nieuwe film worden geschat op ongeveer 200 miljoen dollar. Volgens Morgan Stanley ontvangt Disney 55-60% van de Amerikaanse bioscoopkaartenverkoop. Voor de internationale verkoop ligt dit percentage iets lager, namelijk op 40-45%. Disney maakte zaterdag de kaartverkopen bekend en is daarmee al uit de kosten.
26-12-2015
Verenigde staten
Internationaal
Kaartverkoop
440,4 miljoen dollar
449,9 miljoen dollar
In januari komt Star Wars ook in de Chinese bioscopen draaien. Dit is de tweede grootste bioscoopmarkt van de wereld en dat biedt nog veel upside voor de bioscoopomzet. Star Wars zou dus een gooi kunnen doen naar het omzetrecord van Avatar. Avatar wist in totaal een bioscoopomzet van 2,79 miljard dollar te generen.
Een groot deel van de Star Wars omzet gaat uit nevenactiviteiten komen. Zo wordt verwacht dat de verkoop van Star Wars merchandise op 5 miljard dollar gaat uitkomen voor de aankomende 12 maanden, waarvan weer een deel naar Disney gaat. Daarnaast worden in samenwerking met Electronic Arts nieuwe Star Wars videogames uitgebracht en zorgen nieuwe Star Wars attracties voor meer bezoekers naar de Disney parken. Dit alles bij elkaar zorgt ervoor dat Star Wars miljarden in het laatje gaat brengen voor Disney. Waarom profiteert het aandeel hier dan niet van?
Cijfers van Walt Disney
Een blik op de jaarrekening van Disney leert ons dat het grootste deel van de omzet en winst van Disney afkomstig is van Media Networks. Deze tak haalt 44% van de omzet en 53% van het bedrijfsresultaat binnen. De netwerktak bevat alle televisierechten die eigendom zijn van Disney. Dat gaat niet alleen om The Disney Channel, maar ook om ABC en het sportkanaal ESPN. Zie hieronder meer informatie over de omzetverdeling van Disney.
Star Wars gaat een flinke boost geven aan de omzet uit Disney Studio en aan de verkoop van Disney producten, samen op dit moment ongeveer goed voor 25% van de winst en de omzet. De impact op Media Networks zal vrijwel nihil zijn, laat dit nou de tak zijn waar analisten zich zorgen over maken.
Opkomst streamingdiensten
Met de opkomst van online streamingdiensten als Netflix, Amazon Prime en Hulu staat het verdienmodel van kabelmaatschappijen onder druk. Men kan bij deze bedrijven voor minder dan 10 dollar per maand al een abonnement afsluiten, terwijl de gemiddelde Amerikaan in 2014 99 dollar per maand kwijt was aan zijn/haar kabelrekening. Dat deze streamingdiensten het niet slecht doen is overduidelijk te zien in deze grafiek van Netflix.
Dit effect merkt Disney ook en dan vooral bij de cash cow van het bedrijf, namelijk ESPN. Volgens de analisten van SNL Kagan levert iedere ESPN abonnee $ 6,61 per maand op. De andere kabelkanalen van Disney leveren bij elkaar $ 1,39 per maand op. Dat zou betekenen dat ESPN verantwoordelijk is voor meer dan 80% van de inkomsten van de netwerktak van Disney.
Het aantal abonnees van ESPN was jarenlang stabiel, maar neemt de laatste jaren af zoals te zien in de bovenstaande grafiek (2015 is een schatting). De daling heeft meerdere redenen. De eerder genoemde online streamingdiensten, maar ook de toegenomen flexibiliteit in de kanaalkeuze onder kabelabonnees. Waar ESPN voorheen vaak standaard in het pakket zat, kan men nu ook zelf een zenderpakket samenstellen.
Ondanks de terugval in het aantal abonnees groeit de omzet en winst nog van de netwerktak van Disney. De omzet is het afgelopen jaar met 10% toegenomen en het resultaat met 6,5%. Desondanks maken beleggers zich zorgen over deze cash cow van Disney en dat drukt de koers.
Persoonlijk ben ik iets minder negatief over de toekomst van ESPN. Geen van de bestaande streamdiensten biedt op dit moment livesport aan, waar juist de focus van ESPN op ligt. Toch is het belangrijk dat Disney rekening houdt dat minder mensen een kabelabonnement zullen gaan afsluiten. Ik verwacht daarom dat Disney in de toekomst ESPN online gaan aanbieden, daar zijn op dit moment echter nog geen concrete stappen voor genomen.
Interessant instapmoment in het aandeel Walt Disney
Ik denk dat Disney nu een interessante koop is:
Star Wars levert nu al veel geld op
Film komt nog uit in China
Kabeltak doet het nog goed, ondanks zorgen
Interessant niveau in de grafiek
In de grafiek is steun zichtbaar rond de 104-105 dollar. Wanneer u de aandelen gaat kopen, zorg ervoor dat u een stoploss legt rond de 103 dollar. Mocht de stijging dan toch niet doorzetten dan is de schade beperkt. Rond de 113-114 ligt het eerste weerstandniveau, daarna ligt de weg open naar 118-120.
Disney gaat nog twee Star Wars film uitbrengen, dus dit zal ook de komende jaren nog vele miljarden gaan opleveren voor het bedrijf. Toch hangen het succes en de groei op lange termijn vooral af van de kabeltak. Loopt het aantal abonnees verder terug? Biedt Disney de zenders zelf online aan? Dit zullen belangrijke thema’s zijn voor het bedrijf voor het komende jaar.
De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft wel positie in één van voornoemde financiële instrumenten.
Aandelen kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
LYNX Beursflash: Aandeel Disney: is Disney+ de nieuwe streamingkoning?
18-08-2022
Waarom in aandelen van Walt Disney beleggen via LYNX?
Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Walt Disney. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Walt Disney kunt halen.
*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.
Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.
Voorbeurs en nabeurs handelen is niet enkel voor de professionele beleggers weggelegd. Via LYNX kunt u reageren op (grote) koersbewegingen die buiten de reguliere handelstijden plaatsvinden, bijvoorbeeld wanneer cijfers van het aandeel Walt Disney voor- of nabeurs bekend worden gemaakt. Houd er rekening mee dat de liquiditeit buiten reguliere handelstijden lager kan zijn, wat kan leiden tot een grotere spread.
There are no dividend distributions for this company
Jaar
Dividend
Valuta
Yield (rente)
Aandeel Walt Disney: Bedrijfsinformatie Walt Disney Company
Walt Disney Company werd opgericht door Walt en Roy Disney in 1923. Het conglomeraat bestaat uit vier grote onderdelen. Walt Disney Studio Entertainment produceert films en muziek. Walt Disney Parks and Resorts staat in voor het beheer van de pretparken die het bedrijf exploiteert over de hele wereld. Media Networks staat in voor de ontwikkeling van televisie. Het laatste onderdeel van Walt Disney is Consumer Products & Interactive Media. Dit onderdeel beheert alle merchandising van Walt Disney. Het grootste deel van de omzet wordt gegenereerd in de Amerikaanse thuismarkt.
Address
WALT DISNEY COMPANY
South Buena Vista Street 500
91521 Burbank, California
USA