Aandeel Volkswagen Vz.

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Volkswagen Vz.? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Volkswagen AG Vz.
ISIN: DE0007664039 | WKN 766403
Tickercode: VOW3 | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

EUR

---EUR
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Volkswagen Vz. kopen Open een rekening
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max

Vorige analyses van het aandeel Volkswagen Vz.

Het aandeel Volkswagen is de klap van de emissieschandaal nooit geheel te boven gekomen.

De koers wist de afgelopen jaren wel aardig te herstellen maar staat nog altijd mijlenver onder het niveau van voor het schandaal.

Sinds afgelopen jaar heeft de Duitse autobouwer last van de handelsoorlog en een vertraging van de wereldeconomie.

Wat speelt er momenteel bij Volkswagen en is het aandeel Volkswagen interessant voor beleggers?

In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:

Aandeel Volkswagen koers

Invloed handelsoorlog op autosector

Autobouwers hebben het zwaar op de beurs door het voortdurende handelsgeschil tussen de VS en de rest van de wereld. Veel Europese autobedrijven bouwen hun auto’s in de Verenigde Staten en verkopen ze bijvoorbeeld in China. Hogere tarieven op de import van auto’s en auto-onderdelen zetten veel Duitse autofabrikanten zwaar onder druk. De aandelen zijn nog verder afgestraft vanwege de angst voor een economische groeivertraging. Autobedrijven zijn cyclisch en worden dan ook als eerste geraakt.

Belangrijker nog is de relatie tussen de VS en Europa, aangezien de Amerikaanse president Trump dreigt met hogere tarieven op Europese auto’s als er geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten. Het lijkt ons echter onwaarschijnlijk dat Trump deze tarieven zal verhogen, omdat dat ook de Amerikaanse consumentenmarkt zou schaden. Toen de Amerikanen de importtarieven op witgoed (wasmachines) in 2018 verhoogden, stegen de prijzen namelijk met 17%,. Dit leidde tot veel klagende consumenten. Trump wil liever de Amerikaanse burger tevreden houden. We zagen eerder namelijk al hoe hij de olieprijzen omlaag hielp en zich daar op Twitter trots over uitliet. Auto’s zijn nog belangrijker voor de economie en tevens politiek zichtbaarder dan witgoed. Toch blijft Trump zijn onvoorspelbare beleid een risicofactor voor beleggingen in autobedrijven.

Volkswagen zet vol in op elektrisch rijden

Het was al eerder bekend, Volkswagen gooit het roer om. Binnen 10 jaar wil het bedrijf 70 elektrische modellen op de markt brengen. Uiteraard gaan hier enorme kosten mee gemoeid, aangezien een en ander ontwikkeld moet worden. Volkswagen maakte dan ook bekend 5.000 tot 7.000 banen te schrappen om de winstgevendheid op te voeren en meer te kunnen investeren in de productie van elektrische auto’s. Met deze en andere kostenbesparingen hoopt het concern de kosten jaarlijks met € 5,9 miljard terug te brengen.  Volkswagen wil tot 2023 € 44 miljard investeren in elektrisch rijden en digitalisering. Het komende decennium moeten zo’n 22 miljoen elektrische auto’s geproduceerd worden. Het klinkt misschien gek dat Volkswagen banen gaat schrappen terwijl er zoveel staat te gebeuren. Maar voor de productie van elektrische auto’s zijn minder mensen nodig dan voor het maken van auto’s met verbrandingsmotoren.

Daarnaast is Volkswagen ook hard bezig met zelfrijdende auto’s. Het concern werkt samen met Daimer en BMW bij de ontwikkeling van technologie voor geassisteerd rijden en geautomatiseerd parkeren. Door samen te werken willen Daimler, moederbedrijf van Mercedes-Benz, en BMW snellere stappen zetten met technologie voor zelfrijdende voertuigen en besparen op de kosten. Door samen te werken hopen de bedrijven de achterstand die ze hebben bij onder andere Tesla snel in te halen. Volkswagen is tevens in onderhandeling met het Amerikaanse Ford Motor voor een mogelijk samenwerking bij autonoom rijden.

De financiële cijfers van Volkswagen

Het aandeel Volkswagen is in 2015 keihard afgestraft na het dieselschandaal.

Volkswagen kampt nog altijd met de gevolgen van het dieselschandaal. De Duitse autobouwer heeft al ruim € 27 miljard betaald aan boetes en schikkingen voor milieuschade en voor gedupeerde consumenten. VW heeft onlangs uiterst ambitieuze doelstellingen geventileerd. De autofabrikant wil tot en met 2023 maar liefst € 44 miljard investeren in zaken als elektrisch en autonoom rijden en aanvullende mobiliteitsdiensten.

Het aandeel Volkswagen is in 2015 keihard afgestraft na het dieselschandaal. Door de hogere tarieven voor auto’s en de angst voor een recessie zijn de aandelen van Duitse autofabrikanten in 2018 wederom behoorlijk afgekomen. Ondanks de forse tegenwind heeft Volkswagen in 2018 een recordaantal auto’s verkocht. De omzet steeg tot bijna € 236 miljard en het bedrijf verwacht in 2019 de omzet met nog eens 5% te laten groeien. De winst steeg met 6,3% tot ruim € 14,7 miljard. Een mogelijke handelsovereenkomst tussen de VS en China volgende maand oogt veelbelovend en zal mogelijk gunstig uit kunnen pakken voor de autofabrikanten.

Lage waardering door cyclische sector

De totale marktkapitalisatie van Volkswagen is momenteel € 73 miljard. Volkswagen heeft momenteel ruim € 55 miljard in kas en een verwachte vrije kasstroom van iets minder dan € 6 miljard in 2019. Wel is er een schuld van een slordige € 190 miljard. VW kent desondanks een zeer milde waardering met een K/W van 5,2 en een dividendrendement van ruim 3%. Die lage waardering kan niet los worden gezien van bovengenoemde problemen. Daarnaast hebben de meeste autobedrijven een lage waardering, wereldwijd ligt dat gemiddelde namelijk rond de 7. Dit komt doordat de meeste traditionele autobouwers grote bedrijven zijn waarbij het groeipotentieel beperkt is. Tevens zijn autobouwers uiteraard zeer cyclisch en kent de sector enorm veel concurrenten. Een auto is echt een luxe goed waar de consument als eerste op zal besparen in sombere tijden.  Daar is de laatste jaren ook nog het feit bij gekomen dat deze traditionele automakers het op moeten nemen tegen de opkomst van elektrisch rijden. Volkswagen heeft echter mooie en ambitieuze plannen gepresenteerd om die concurrentie de komende jaren aan te gaan. Het merk Volkswagen blijft an sich een sterk merk en wist de afgelopen jaren ondanks de vele tegenslagen toch de omzet op te voeren.

Technische analyse van het aandeel Volkswagen

Volkswagen beweegt al een aantal maanden tussen pakweg € 130 en € 160. De uitslagen in deze range worden wel steeds kleiner, er lijkt zelf een diamant formatie zichtbaar te worden. Het patroon kenmerkt zich door een periode van stijgende toppen en lagere bodems die later omslaan in lagere toppen en hogere bodems. Hierdoor wordt een patroon zichtbaar dat de vorm heeft van een diamant. Het patroon kan zowel een bodemformatie zijn, een continueringspatroon als een toppatroon. Het beste is om de uitbraak uit het patroon af te wachten om zo de richting te bepalen. Het koersdoel kunnen we berekenen door de afstand van de top tot aan de bodem van het patroon op te meten. Dezelfde afstand wordt op het uitbraakpunt toegevoegd waardoor een koersdoel ontstaat.

Het belangrijkste is natuurlijk dat Volkswagen niet onder de steun vlak boven de € 130 zakt, dan kan het aandeel lagere koersen gaan opzoeken. Bij een eventuele doorbraak boven de € 160 treedt een technische verbetering op en kan het aandeel Volkswagen verder herstellen richting de koerstoppen van 2018 rond de € 180 a € 190.

Technische analyse van het aandeel Volkswagen

Disclaimer

De informatie in deze uiting is niet bedoeld als individueel beleggingsadvies of als een aanbeveling tot het doen van bepaalde beleggingen. De beloning van de auteur staat niet direct of indirect in relatie met hun standpunten of ideeën. Ondanks het feit dat LYNX alle zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze pagina’s, en daarbij gebruikmaakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan LYNX niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie. Indien u zonder verificatie of advies gebruikmaakt van de verstrekte informatie, doet u dat voor eigen rekening en risico. Wij adviseren u om niet te beleggen in financiële instrumenten waarvan u de risico’s niet begrijpt. Aan de informatie die in de uiting wordt beschreven kunnen geen rechten worden ontleend. Beleggen brengt risico’s met zich mee. Uw totale verlies kan aanzienlijk hoger zijn dan uw totale inleg.

Het aandeel Volkswagen kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Volkswagen. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Meer informatie over het aandeel Volkswagen Vz.

Aandelen kopen

Waarom in aandelen van Volkswagen Vz. beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Volkswagen Vz.. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Volkswagen Vz. kunt halen.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Volkswagen Vz.

Laatste koers
Verschil in EUR
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Volkswagen Vz. : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Volkswagen Vz.: Bedrijfsinformatie Volkswagen AG Vz.

Volkswagen werd opgericht in 1937 en heeft haar hoofdkantoor in Wolfsburg. De autoconstructeur is de grootste van Europa en produceert de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Bentley, Lamborghini en Bugatti. Ook het motormerk Ducati valt onder de Volkswagen groep. Wat de vrachtwagens betreft vallen MAN en Scania ook onder de Duitse gigant. Naast de verkoop van voertuigen haalt Volkswagen omzet uit leasing- en verzekeringsactiviteiten. Volkswagen heeft wereldwijd meer dan 625.000 in dienst.

Address
VOLKSWAGEN AG
Berliner Ring 2
38440 Wolfsburg
Deutschland

Phone
+49-5361-9-0

Fax
+49-5361-9-28282

Email
investor.relations@volkswagen.de

Internet
www.volkswagenag.com