Het aandeel Unilever is niet vooruit te branden. Wel keert de levensmiddelengigant een fraai dividend uit. Op korte termijn staat de winstgevendheid van het bedrijf onder druk door de hoge inflatie. Toch speelt Unilever met investeringen in interessante groeimarkten in op toekomstige groei.
In dit artikel bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom het bedrijf, bekijken we de waardering van het aandeel Unilever en werpen we een blik op de grafiek met behulp van technische analyse.
Aandeel Unilever: LYNX Beursflash video
Aandeel Unilever
Het aandeel Unilever (UNA) staat historisch gezien bekend als een betrouwbaar en defensief dividendaandeel. Het bedrijf is voornamelijk actief in de verkoop consumentengoederen, waarnaar de vraag redelijk stabiel is. Het bedrijf heeft bovendien sterke posities in opkomende markten waar de vraag naar consumentengoederen nog altijd toeneemt. Toch kreeg Unilever sinds de opkomst van het internet ook te maken met toenemende concurrentie. Via het internet wisten bedrijven zich eenvoudig te richten op kleinere niches en konden zij zo marktaandeel van grotere merken afsnoepen.
De afgelopen jaren is Unilever daarom ook via diverse e-commerce kanalen gaan verkopen. Zo verkoopt het online producten via Walmart in de VS, in China via Alibaba.com en in Brazilië verkoopt het bedrijf via het online B2B platform compra agora. In het eerste kwartaal van dit jaar groeide de omzet via het Braziliaanse platform met 67%.
Unilever heeft diverse sterke merknamen in bezit, zoals bijvoorbeeld Lipton, Knorr, Magnum en Rexona. Dit biedt zowel voor- als nadelen. Marges op luxegoederen zijn doorgaans wat hoger, maar in mindere tijden kiezen consumenten al snel voor goedkopere huismerken.
Verbeteren winstgevendheid
Beleggers in het aandeel Unilever kijken terug op matige prestaties. De afgelopen jaren is de koers niet vooruit te branden. In februari 2017 schoot de koers tientallen procenten omhoog, na een vijandig overnamebod door het Amerikaanse Kraft Heinz. Unilever zag niets in die overname, maar beloofde wel beterschap aan activistische aandeelhouders. Het concern ging aan de slag met de verbetering van de winstgevendheid. Daarvoor bracht het de kosten omlaag, verhoogde het prijzen en daardoor verbeterde de marges. Ook heeft Unilever een aantal onderdelen verkocht. Onder andere de spread-business (margarines) werd verkocht en ook onderdelen van het merk Bertolli werden afgestoten.
Dit zien we ook terug in de resultaten over de afgelopen jaren. De operationele marge bedroeg in 2017 nog zo’n 17,5%, maar bereikte in 2018 de 18,4% om vervolgens in 2019 op 19,1% uit te komen. Tegelijkertijd daalde echter de omzet van € 53,7 miljard in 2017 tot € 51,98 miljard in 2019. Het jaar 2020 was met een omzet van € 50,7 miljard nog slechter, mede vanwege de coronacrisis. Ook zakte de marges in 2020 weer terug tot 18,5%. In 2021 herstelde de omzet tot € 52,44 miljard en bleven de marges stabiel rond de 18,4%.
Bovenstaande verbeteringen hebben onder aan de streep echter nog geen hogere winsten opgeleverd. In 2017 lag de nettowinst op € 6,05 miljard, maar in 2021 werd eveneens € 6,05 miljard winst gerealiseerd. In 2018 was de winst wel eenmalig hoger met € 9,4 miljard, maar dat geld was afkomstig uit de verkoop van activiteiten.
Inflatie raakt Unilever
Ook dit jaar rekenen beleggers niet op hogere winsten. De omzet stijgt in 2022 naar verwachting wel met circa 10% tot € 57,8 miljard, maar dankzij stijgende kosten staan de marges opnieuw onder druk. Met de huidige inflatie ziet Unilever dus wel de omzet stijgen, maar dit leidt niet tot hogere winsten. De afbeelding hieronder toont de prijsstijgingen voor een aantal grondstoffen die door het bedrijf veel worden gebruikt in zijn producten. Prijzen voor landbouwproducten zoals sojabonen, graan, suiker, fruit, tea en koffie zijn de lucht ingeschoten. Palmolie, palmpitten, sojabonen, olie en aluminium zijn zelfs allemaal ruimschoots verdrievoudigd.
Bovendien loopt Unilever het risico dat consumenten de luxe A-merken van Unilever links gaan laten liggen. Door snel stijgende prijzen zullen ze goedkopere alternatieven proberen. Dat zie je vooral bij producten waar de stijging heel sterk is. Het gaat dan bijvoorbeeld om koffie, thee en margarine. De eerste twee zijn producten waar Unilever veel omzet behaald. De margarine-merken zijn echter afgestoten.
Bovendien stijgen de A-merken veelal harder in prijs dan de huismerken. Sommige analisten verwachten dan ook dat huismerken de komende tijd nog meer marktaandeel afsnoepen van de grote A-merken. Reclamecampagnes zijn voor A-merken belangrijk om de consument binnenboord te houden, maar dat gaat Unilever dus extra geld kosten.
Groeimarkten Unilever
Unilever heeft een duidelijke strategie. De multinational heeft als eigen doelstelling om te groeien met 3 tot 5 procent per jaar. Daarvoor legt het de focus op groeimarkten zoals de VS, India en China. Ook doet het bedrijf verschillende overnames om het marktaandeel in de markt voor schoonheidsproducten en functionele voedingsmiddelen te vergroten. Dit zijn volgens Unilever beide groeimarkten met enorme kansen. Op voedselgebied focust Unilever ook op belangrijke trends zoals vegetarische alternatieven. Het merk “De Vegetarische Slager” is daar een bekend voorbeeld van. Bij Home care producten legt men de focus op biologische producten en het verminderen van plastic.
Waardering Unilever
Unilever bevindt zich in lastige marktomstandigheden, met onder andere de inflatie, maar ook de oorlog in Oost-Europa en de voortdurende lockdowns in China. Voor het jaar 2022 verwachten analisten een omzet van € 57,8 miljard en een daling van de nettowinst tot € 5,71 miljard.
Het concern denkt dat de marges gedurende 2023 en 2024 weer zullen normaliseren. Hogere omzet zal op korte termijn dan ook niet direct terug te zien zijn bij de nettowinst. Maar op lange termijn zal Unilever aan het langste eind trekken. De komende jaren zullen de grondstofprijzen weer normaliseren, maar ondertussen raakt de consumenten gewend aan hogere prijzen. Hierdoor zal Unilever mogelijk in 2023 een winst kunnen realiseren van € 6,5 miljard en in 2024 ruim € 7,1 miljard.
Dat betekent dat het aandeel Unilever momenteel verhandeld wordt tegen 19,7 keer de verwachte winst over 2022. Mochten de verwachtingen van analisten echter uitkomen, dan koopt u Unilever momenteel tegen slechts 15,1 keer de verwachte winst over 2024. Concurrent Nestlé handelt momenteel tegen 24,7 keer de verwachte winst over 2022. Het Amerikaanse Kraft Heinz lijkt echter goedkoper op 14 keer de winst. De groeivooruitzichten bij deze bedrijven zijn echter milder.
Dividend Unilever
Het dividend van Unilever is al sinds 1999 elk jaar verhoogd en het bedrijf keert ieder kwartaal uit. Het afgelopen jaar werd ieder kwartaal € 0,4268 per aandeel uitgekeerd, wat neerkomt op een jaarlijks dividendrendement van 3,9%. Daarnaast kocht het bedrijf de afgelopen jaren voor miljarden aan eigen aandelen in.
De pay-out ratio is historisch gezien ongeveer 67% van de nettowinst per aandeel. De afgelopen jaren steeg het dividend gemiddeld met zo’n 6 % per jaar. Ondanks de matige koerswinst lijkt Unilever daarmee wel een prima dividend-aandeel.
Technische analyse aandeel Unilever
De koers van Unilever is niet vooruit te branden. Sinds medio 2021 zien we lagere toppen en bodems, maar in 2022 wist de koers nog wel boven de lows van 2020 te blijven. Het dalende 200-daags gemiddelde bevestigd de negatieve trend. Rond de € 45 ligt een duidelijke weerstand. Bij een eventuele doorbraak hierboven kan er een groter herstel optreden richting de weerstand op € 48. Na een doorbraak boven de € 48 lijkt zelfs €51 weer mogelijk.
Een eventuele doorbraak onder de stijgende bodemlijn van de afgelopen weken, kan een daling richting de dieptepunten van 2020 uitlokken.
Aandeel Unilever kopen of verkopen via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Unilever (UNA). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart