Aandeel Uber

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Uber? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

ISIN: US90353T1007
Tickercode: UBER | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Uber kopen Open een rekening
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Uber

Het aandeel Uber is nog niet zo populair als andere tech-aandelen. Het bedrijf dat ooit begon als taxi-app is tegenwoordig ook actief als maaltijdbezorger. Het bedrijf blijft zijn diensten uitbreiden waarbij nieuwe kansen en risico’s ontstaan. In dit artikel bespreken we de koopwaardigheid van het aandeel Uber.

 

Aandeel Uber

Laatste nieuws aandeel Uber

Kwartaalcijfers 5 november 2020 – Q3

Gisteravond heeft Uber om 22:00 uur de resultaten over het derde kwartaal bekendgemaakt. In eerdere kwartalen van dit jaar hebben we al gezien dat het coronavirus een enorme invloed heeft op de inkomsten van het bedrijf. De enorme groei in de maaltijdbezorging weet de gemiste inkomsten bij rides wel te compenseren. Ook het afgelopen kwartaal was dat weer het geval. Er werden door de coronacrisis minder ritjes bij Uber besteld, maar de bezorging van eten vond wel gretig aftrekt.

De totale netto-omzet daalde met 18% tot 3,1 miljard dollar op jaarbasis. De omzet uit de taxidienst kromp met 53%, maar bij Uber Eats was een stijging van 125% te zien. De divisie freight, voor vrachtvervoer, behaalde een omzet van $288 miljoen en dat was 32% hoger dan een jaar eerder. Onder aan de streep bleef echter een kwartaalverlies van $1,1 miljard over, waarvan $183 miljoen aan op aandelen gebaseerde compensatie.

Ondanks de fors teruggevallen omzet bij de taxi-dienst was de EBITDA daar nog wel positief met een bedrag van $245 miljoen. De delivery tak liet, ondanks de forse omzetstijging, opvallend genoeg nog een verlies zien van $183 miljoen. Dat was wel een verbetering ten opzichte van vorig jaar toen deze tak een negatieve EBITDA van $316 miljoen in de boeken bracht. Nog altijd zorgen vooral de hoge kosten voor marketing en ontwikkeling (R&D) voor rode cijfers. Afgelopen kwartaal werd hier $510 miljoen aan uitgegeven en ook de ATG and Other Technology Programs lieten een verlies van $104 miljoen zien. Ook moest Uber geld uittrekken voor veiligheidsmaatregelen tegen corona.

Het groeiverhaal van UBER blijft intact, maar de coronacrisis moet niet al te lang duren want anders moeten de investeringen worden teruggeschroefd. Of er moet weer extra geld worden opgehaald. Op termijn zal UBER zijn marketing in de vorm van kortingen bij UBER EATS moeten schrappen om winstgevend te worden. Een andere mogelijkheid is om de prijzen te verhogen bij de consument ofwel hogere commissies af te dwingen bij restaurants. Mogelijk wacht het bedrijf daarmee tot er voldoende markt bemachtigd is en de markt verder verzadigd. Momenteel is deze markt echter nog volop in ontwikkeling die de afgelopen jaren al voor vele fusies en overnames zorgden.

4 november 2020: Platformeconomie boekt overwinning in Californië

Zowel Uber als Lyft kon op 4 november opgelucht ademhalen na een uitspraak van de rechter in Californië. Kiezers stemden in meerderheid voor een uitzonderingswet waardoor deze techbedrijven zelfstandige opdrachtnemers, zoals taxichauffeurs, niet langer als werknemers hoeven te behandelen. Daarmee zal de wet, die ondernemingen vorig jaar verplichtte om freelancers als werknemers aan te nemen, komen te vervallen. Het is een ware doorbraak voor digitale platforms zoals uber, maar ook voor maaltijdbezorgers en platforms voor bijvoorbeeld klusjes.

In Californië werkten vorig jaar naar schatting zeker een miljoen mensen als zelfstandige via digitale platforms. Onderdeel van de uitzonderingswet is dat techbedrijven wel minimumtarieven en een toelage voor ziektekosten dienen te betalen aan de freelancers. Toch besparen alleen Uber en Lyft al naar schatting 100 miljoen dollar per jaar aan andere werkgeverskosten. In reactie op het nieuws schoten de koersen van Uber en Lyft met respectievelijk 14,5% en 11,3% de lucht in.

7 juli 2020: Uber onthult boodschappenbezorging

Uber heeft aangekondigd dat gebruikers in geselecteerde Latijns-Amerikaanse en Canadese steden nu boodschappen kunnen bestellen via de Uber- en Uber Eats-apps, in samenwerking met Cornershop, de populaire start-up voor het bezorgen van boodschappen in Santiago, Chili. Dit volgt op de overeenkomst die de bedrijven in 2019 hebben gesloten. Uber heeft ook een belang in Cornershop verworven.

De technologie van Cornershop brengt nieuwe expertise voor Uber. Met deze nieuwe integratie worden boodschappen die op Uber en Uber Eats zijn geplaatst, gefaciliteerd en geleverd door Cornershop. Net als bij het bestellen van een rit of een maaltijd bij Uber, kunnen klanten bij elke stap van het proces hun boodschappen volgen.

Aandeel Uber

De beursgang van Uber kan tot nu toe alles behalve een succes genoemd worden. In mei 2019 ging het internetbedrijf naar de beurs voor $ 45 per aandeel. Uber bleef echter moeite hebben om winstgevend te raken en aandeelhouders zagen miljarden in rook opgaan. De koers daalde hierdoor al snel naar lagere niveau’s af, maar aan het begin van 2020 leek het ergste achter de rug. De koers kreeg momentum en steeg in enkele maanden met ruim 60%.

Uber leek daarmee de juiste weg te hebben gekozen, maar al snel kwam de coronapandemie om de hoek kijken en zagen we een crash van maar liefst 67% van de koers. De koers wist zich net als vele andere techbedrijven snel te herstellen. In dit artikel bekijken we welke impact de coronacrisis op de resultaten van Uber heeft. Ook bekijken we welke kansen en risico’s het bedrijf op lange termijn heeft. Is het al tijd om in te stappen?

Wat doet Uber?

Uber Technologies werd in 2009 opgericht door Travis Kalanick & Garrett Camp in San Francisco. Uber is een Amerikaanse multinationaal die meerdere mobiele applicaties exploiteert. De eerste versie van de taxi-app zorgde ervoor dat klanten auto’s konden vinden en boeken via de app. Vervolgens kon er via creditcard worden betaald en bovendien konden klanten hun chauffeur een beoordeling geven. Met deze nieuwe vorm van taxidiensten is het bedrijf in eerste instantie groot geworden. Inmiddels verbindt Uber via zijn mobiele app klanten in 67 landen met officiële taxichauffeurs.

Uber bedacht het zogeheten UberPop, waarbij ook chauffeurs zonder licentie konden fungeren als taxi. De introductie van UberPop stuitte echter op veel weerstand onder taxi-chauffeurs. In  Londen, Parijs, Madrid, Barcelona en Berlijn protesteerden tegen deze Uber-variant. In heel veel landen werd UberPop, of zelfs heel Uber, door de rechter verboden. Rechtszaken hebben het bedrijf de afgelopen jaren enorm veel geld gekost. De normale uber-varianten vonden gretige aftrek en met name de lage tarieven hebben veel gebruikers naar de app gelokt.

Uber Eats en veel meer

De Uber app maakte als een van de eerste bedrijven ter wereld personenvervoer mogelijk tegen zeer aantrekkelijke prijzen. Uber kwam al snel met nieuwe ideeën op de proppen. Inmiddels zijn daar diensten zoals Uber Eats, Uber for Business, JUMP Bikes, Uber Freight en Uber Air aan toegevoegd. Vooral die eerste dienst, waarbij maaltijden worden thuisbezorgd, groeit als kool.

In 2019 had Uber naar schatting meer dan 110 miljoen gebruikers wereldwijd. In de Verenigde Staten had Uber eind 2019 een marktaandeel van 70% voor ride-sharing en een marktaandeel van 27% in de voedselbezorging. Wereldwijd heeft Uber zo’n 2,5 miljoen vervoerders actief. Uber is zo prominent aanwezig in de deeleconomie dat de veranderingen in de industrie ‘uberisation’ genoemd worden.

Verdienmodellen Uber

Uber is een super innovatief bedrijf en het zit vol ideeën. Desondanks zijn tot nu toe maar 3 divisies die echt veel omzet opleveren. Dat zijn de taxi-ritten, de bezorging van maaltijden en het wat minder bekende Freight (vracht). In totaal werd er in 2019 een omzet geboekt van $ 14,147 miljard. Hieronder bespreken we waar die omzet dat jaar vandaan kwam.

Rides (75% van de omzet)

Ruim $ 10,7 miljard van de omzet werd verdiend met de taxi-app. Chauffeurs verdienen in de VS gemiddeld $ 24,77 per uur met het vervoeren van passagiers. Van dat bedrag pakt Uber $ 8,33 aan commissies en fees. Ongeveer 1/3 van de inkomsten verdwijnt dus in de zakken van de techgigant.

Eats (17,7% van de omzet)

In 2019 haalde Uber $ 2,51 miljard van zijn omzet uit de tak die maaltijden bezorgd. Dit is momenteel de snelst groeiende tak van het bedrijf en de dienst oogt veelbelovend. De omzet die gemaakt werd met Uber Eats zorgde er tijdens de coronapandemie ook voor dat het bedrijf toch nog wat omzet wist binnen te harken. Het is wel een markt met veel concurrentie en uitdagingen. In de VS is GrubHub bijvoorbeeld marktleider en in Europa moet het bedrijf opboksen tegen Just Eat TakeAway.

Freight (5,2% van de omzet)

Deze divisie is niet zo bekend bij het grote publiek, maar haalde in 2019 toch $ 731 miljoen aan omzet binnen. Uber Freight maakte in 2019 zijn debuut in Europa en bij deze divisie staat vrachtvervoer centraal. Via de Uber Freight-app kunnen (vrachtwagen)vervoerders en afzenders met elkaar in contact komen. De Freight app lijkt op de taxidienst van Uber, maar heeft een aantal verschillen. Zo kunnen bedrijven dagen van te voren al opdrachten boeken. Vervoerders kiezen bovendien zelf de lading, terwijl taxi’s in de taxi-app een rit toegewezen krijgen.

Other Bets & ATG and other technology programs (2,1% van de omzet)

Dit deel van de omzet mag (nog) geen naam hebben, maar is wel veelbelovend. Het gaat hier eigenlijk om het innovatieve gedeelte van Uber Technologies. Hieronder vallen nieuwe diensten die nog niet voldoende zijn uitgewerkt en al een aparte vermelding verdienen. Aanvankelijk viel Freight bijvoorbeeld onder ‘other bets’, maar momenteel gaat het hier enkel nog om de elektrische fietsen en scooters.

Het technologische programma is ook interessant, maar kost eigenlijk alleen maar geld. Hoewel hier een omzet van bijna $ 300 miljoen in de boeken staat, is dat een beetje misleidend. De technologische divisie van Uber houdt zich bezig met zelfrijdende auto’s en daar worden miljarden dollars in geïnvesteerd. In de toekomst kan dit natuurlijk ontzettend veel geld gaan opleveren, maar voor nu kost het vooral geld.

Financiële positie

Uber is al jarenlang zwaar verliesgevend. In 2016 boekte het bedrijf een verlies van $ 3,2 miljard en in 2017 kwam het verlies zelfs uit op $ 4 miljard. Het jaar 2018 was daarop een uitzondering, met een winst van $ 997 miljoen. Deze winst wordt echter vertekend door de verkoop van de activiteiten in Zuidoost-Azië aan Grab. Ook fuseerde het zijn Russische activiteiten met Yandex.

In 2016 fuseerde Uber ook met het het Chinese Didi Chuxing, nadat het niet lukte om voldoende terrein te winnen. Als we de inkomsten van de verkopen niet meenemen dan werd ook in 2018 een operationeel verlies van $ 1,8 miljard geboekt. In 2019 nam het verlies toe en bleef er onder aan de streep een verlies van ruim $ 8,5 miljard over.

Investeringen

Veel beleggers vragen zich af hoe een bedrijf met zoveel verlies bestaansrecht kan hebben. Dat heeft onder andere te maken met het groeiverhaal. Uber laat sinds zijn oprichting indrukwekkende groeicijfers zien en de ambitieuze plannen van het bedrijf weten beleggers keer op keer te enthousiasmeren. Uber kon in de beginjaren groeien met behulp van investeringen van onder andere durfkapitalisten. Ook grote partijen als Softbank, Alphabet en Saudi-Arabië hebben miljarden in het bedrijf gestopt.

In 2019 werd met de beursgang $ 8,1 miljard opgehaald, waarmee het bedrijf een waardering kreeg van $ 82,4 miljard. De afgelopen jaren werd ook nog veel geld opgehaald op de kapitaalmarkt. Door het uitgeven van obligaties werden miljarden dollars opgehaald. In totaal heeft Uber nu $ 6,7 miljard aan schulden uitstaan.

Waardering aandeel Uber

Omdat Uber geen winst maakt kunnen we geen koers/winst-verhouding berekenen. Wel kunnen we kijken hoe de omzet zich verhoudt tot de marktwaarde van het bedrijf. De price-to-sales ratio wordt berekend door de marktkapitalisatie van het bedrijf te delen door de omzet van het meest recente jaar of verwachte jaar.

Met een beurswaarde van $ 71 miljard en een verwachte omzet van $ 12 miljard heeft Uber een price-to-sales ratio van 5,9. Concurrent Lyft heeft een P/S ratio van 2,8 en lijkt daarmee iets aantrekkelijker gewaardeerd. Echter, loopt Lyft ver achter op Uber wat betreft innovaties en nieuwe diensten. Pas dit jaar besloot Lyft zich ook te mengen in de markt voor maaltijdbezorging. De hogere P/S ratio van Uber wordt dan ook gerechtvaardigd door het groeipotentieel van de verschillende diensten. 

Aan de andere kant zien we dat Lyft wel betere marges heeft. De inkomsten van LYFT zijn circa 35% hoger dan die van Uber, omdat het alleen actief is in de meer waardevolle Amerikaanse en Canadese markt.

Groeiverhaal Uber

Zoals eerder gezegd is Uber verliesgevend, maar juist het groeiverhaal is interessant. Hoe deze groei uit gaat pakken en of deze in de toekomst winsten gaat opleveren is nu de belangrijkste vraag. Gezien de waardering hebben beleggers op dit moment in ieder geval vertrouwen in het feit dat er met deze investeringen waarde wordt gecreëerd. Hieronder ziet u de omzetgroei van de afgelopen jaren.

Hoewel de omzetgroei in percentages de afgelopen jaren afnam, zijn deze groeicijfers wel erg indrukwekkend. In absolute getallen was de omzetstijging in 2019 namelijk bijna $ 3 miljard. Voor het lopende jaar wordt een omzetdaling verwacht. Dit heeft natuurlijk alles te maken met het coronavirus. Door de lockdowns en het massale thuiswerken zijn de taxi’s van Uber veel minder gebruikt. Ik verwacht uiteindelijk dat deze omzetdaling tijdelijk is en dat de omzetgroei na het coronavirus weer de lucht in vliegt.

De omzetdaling bij Rides werd dit jaar overigens nog goed gecompenseerd door de hogere omzet bij de maaltijdbezorgingsdienst Uber Eats. De omzet daar ligt momenteel zelfs hoger dan bij de traditionele taxidienst.

Jaar Omzet Jaar-op-jaar groei
2016  $ 3,845 miljard
2017 $ 7,932 miljard 106%
2018 $ 11,270 miljard 42%
2019 $ 14,147 miljard 25,5%
2020 (e) $ 12 miljard (e) -15%

 

Concurrentiepositie

Uber heeft in de VS een marktaandeel van bijna 70%. De bekendste en grootste concurrent van Uber in de VS is Lyft. Lyft heeft een marktwaarde van € 9 miljard en is daarmee duidelijk kleiner dan Uber, dat momenteel ruim $ 71 miljard waard is op de beurs. Andere bekende taxi-apps zijn Via, Bolt en Grab. Uiteraard vormen ook de normale taxi’s veel concurrentie voor Uber.

Buiten de VS zijn er ook andere geduchte concurrenten. In China heeft Didi Chuxing de slag gewonnen en is Uber China opgegaan in Didi Chuxing. Ook in Zuidoost-Azië verloor Uber de slag en verkocht het haar activiteiten aan Grab uit Singapore. Beide partijen werden beter van deze afspraken, omdat de concurrentie afnam. Vrijwel al deze bedrijven boekten enorme verliezen door een prijzenoorlog. Door samen te werken kunnen ze kosten delen en de prijzen verhogen zonder klanten te verliezen. Door deze deals heeft Uber een belang van 20% in Didi Chuxing en 27,5% in Grab.

Technische analyse aandeel Uber

In de lange termijn grafiek van het aandeel Uber is een zeer interessant technisch patroon zichtbaar. We zien een enorm omgekeerd hoofd-en-schouder patroon. Dit betreft juist een bullish omkeringspatroon en aan de hand van het patroon kan een koersdoel berekend worden. Dit doet men door de afstand van de neklijn tot het hoofd te berekenen. Vervolgens kunt u deze afstand vanaf de neklijn bij de koers optellen.

Het aandeel Uber brak recentelijk krachtig door de weerstandslijn die we in dit patroon als nek beschouwen. De uitbraak is zeer positief te noemen en Uber lijkt daarmee op weg naar de all-time-high rond $ 47 per aandeel. Met het SHS-patroon kunnen we zelfs een lange termijn koersdoel van circa $ 65 per aandeel berekenen.

Technische analyse aandeel Uber 05-11-2020

Aandeel Uber kopen via LYNX?

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld, dus ook aandelen Uber. Via LYNX kunt u het aandeel Uber (UBER) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Editorial credit: shutterstock.com – MOZCO Mateusz Szymanski

Uber: Analyses & tips


Waarom in aandelen van Uber beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Uber. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Uber kunt halen.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Uber

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Uber : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio