Het in Duitsland gevestigde reisbureau zag zijn koers voornamelijk dalen, maar tussentijdse felle oplevingen trekken voortdurend de aandacht van beleggers en handelaren.
Op 28 maart staat de koers bijna 50% lager dan een dag eerder, maar dat heeft volledig te maken met een nieuwe kapitaalverhoging, waarvoor nieuwe aandelen worden uitgegeven. In dit artikel bespreken we het laatste nieuws rondom het aandeel TUI.
Aandeel TUI
De waardering van ‘s werelds grootste reisaanbieder TUI is de afgelopen jaren fors afgenomen. Het vorige decennium kreeg TUI te maken met sterk toenemende concurrentie van online reissites zoals Booking.com en Expedia. Er moest worden bespaard en veel fysieke reisbureaus werden gesloten. Het bedrijf bezit ook veel eigen touroperators, hotels en heeft zelfs eigen luchtvaartmaatschappijen. Dit zijn echter kapitaalintensieve assets en vergen continue investeringen.
Daar kwam in 2020 ook nog eens de coronacrisis bovenop die het voortbestaan van het bedrijf bedreigde. Toen de reissector volledig stilviel kreeg TUI steun van de Duitse overheid. TUI ontving maar liefst € 3 miljard vanuit het WSF-fonds ( Economisch Stabilisatiefonds) en verschillende kredietfaciliteiten waaronder één met de Duitse staatsinvesteringsbank KfW.
Kapitaalverhoging € 1,75 miljard
Nu de reissector zijn activiteiten heeft hervat is TUI voornemens de coronasteun terug te betalen. Hierdoor zal TUI zijn schuld en rentekosten aanzienlijk verlagen en kan het bedrijf zich weer beter focussen op groei. Voor de terugbetaling maakt TUI gebruik van een kapitaalverhoging van maar liefst € 1,75 miljard. De opbrengst wil het bedrijf gebruiken om de steun van het WSF-fonds volledig terug te betalen inclusief rente. WSF zal in totaal ongeveer € 750 miljoen euro ontvangen. Daarnaast zal TUI ongeveer € 440 miljoen terugbetalen uit een gedeeltelijke opname van een kredietlijn van de Duitse ontwikkelingsbank KfW. Nog eens € 568 miljoen wordt gebruikt voor de verlaging van een andere kredietfaciliteit bij de KfW.
Om dat te kunnen doen zullen maar liefst 328.910.448 nieuwe aandelen worden aangeboden tegen een inschrijvingsverhouding van 8:3 (8 nieuwe aandelen voor 3 bestaande aandelen). Bestaande aandeelhouders, met uitzondering van personen of entiteiten met een meerderheidsbelang, kunnen hun inschrijvingsrechten voor nieuwe aandelen uitoefenen tijdens de inschrijvingsperiode van 28 maart 2023 tot en met 17 april 2023.
Door het aanbieden van rechten krijgen bestaande aandeelhouders de kans om meer aandelen tegen een gereduceerde prijs te kopen, wat een verwateringseffect veroorzaakt. Deze claims kunnen beleggers verhandelen op de beurs of uitoefenen om nieuwe aandelen tegen een korting te kopen. De inschrijvingsprijs van € 5,55 per nieuw aandeel vertegenwoordigt een korting op de TERP (theoretische ex-rechtenprijs) van ongeveer 39,85%. De TERP geeft weer wat een aandeel (bij een aandelenemissie met voorkeursrecht) in theorie waard is, exclusief het claimrecht. Dit verklaart waarom de koers vandaag circa 50% lager staat dan gisteren. Want de TERP zou in theorie op € 9,27 liggen. Een korting van 39,85% op € 9,27 betekent namelijk een koers van € 5,55. De koers van TUI noteert momenteel nog maar rond de € 8. Nu is de korting dus flink minder, op pakweg € 8 bedraagt de korting nog slechts 30%. Ook onderstaande grafiek is op de nieuwe situatie aangepast.
Grootaandeelhouder Mordashov mag niet meedoen
De Russische miljardair Alexey A. Mordashov bezit 30,91% van de aandelen TUI. Deze aandelen zijn echter onderworpen aan een verlies van rechten als gevolg van sancties van de Duitse effectenwetgeving. De gesanctioneerde personen of entiteiten met een groot aandeelhouderschap kunnen derhalve niet deelnemen aan de claimemissie en aan hen zullen geen inschrijvingsrechten worden toegekend. Hierdoor zal zijn belang enorm afnemen en de vraag is natuurlijk of de Rus de aandelen niet van de hand gaat doen. Medio januari gaf TUI al aan open te staan voor een nieuwe grootaandeelhouder.
Steeds meer boekingen
TUI is zelf optimistisch over de toekomst en ziet het aantal boekingen steeds verder toenemen. Aan het begin van het nieuwe jaar zag het bedrijf zelfs boekingsdagen met records. De reisorganisatie voegde eraan toe dat de volumes in de laatste vier weken weer ‘boven de pre-pandemische niveaus liggen met een groei van 5% voor de winter 2022/23 periode en een toename van 10% voor de zomer van 2023. Consumenten deinzen niet terug voor hogere prijzen, wat volgens TUI de populariteit van hun productaanbod onderstreept.
Financiële cijfers TUI
TUI boekte in coronajaar 2021 een omzet van slechts € 4,73 miljard en leed daarbij een nettoverlies van € 2,46 miljard. In 2022 werd echter een omzet geboekt van € 16,5 miljard en daarmee werd het verlies verkleind tot slechts € 277 miljoen. In 2023 mikken analisten op een verdere groei van de omzet. Een stijging van 14,5% moet de omzet richting de € 19 miljard brengen. Daar moet een nettowinst van € 356 miljoen van overblijven. Met een beurswaarde van vermoedelijk (na kapitaalverhoging), slechts € 2,8 miljard wordt het aandeel verhandeld op nog maar 10,6x de verwachte winst voor 2023.
Daarmee is TUI veel goedkoper dan bijvoorbeeld Booking.com, dat momenteel op 20x de verwachte winst wordt verhandeld. Maar de marges van TUI zijn veel kleiner en beleggers lijken het vertrouwen in het reisbureau kwijt te zijn geraakt. Uiteraard biedt de lage waardering kansen, maar TUI heeft nog altijd een vrij forse schuldpositie. Deze wordt met de uitgifte van nieuwe aandelen met zo’n € 1,75 miljard verkleind. Maar daarna blijft er nog altijd een schuld over van circa € 2,4 miljard. Positief is het feit dat de rentekosten met ongeveer € 80 à € 90 miljoen zijn verminderd. Toch blijft de bruto leverage ratio van 3 enorm hoog. Dit benadrukt het hoge risicogehalte van een belegging in het aandeel TUI.
Beleggen in TUI via LYNX
Via LYNX heeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel TUI. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart