Aandeel Spotify

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Spotify? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

ISIN: LU1778762911 | WKN A2JEGN
Tickercode: SPOT | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Spotify kopen Open een rekening
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max

Vorige analyses van het aandeel Spotify

Het aandeel Spotify is wellicht nog niet zo populair als de applicatie zelf. De muziekstreaminggigant groeit ondanks de coronacrisis gewoon door. Hoe zijn de resultaten van Spotify Technology en is het aandeel Spotify koopwaardig?

Aandeel Spotify

 

Kwartaalcijfers aandeel Spotify Q1 – 2020

Spotify groeit nog altijd met dubbele cijfers. In het eerste kwartaal steeg het aantal premium abonnees met 5% van 124 tot 130 miljoen. Ten opzichte van het 1e kwartaal uit 2019 praten we over een toename van 31%. De omzet uit premium steeg year-over-year met 23% tot $1,7 miljard. Het totale aantal maandelijkse luisteraars steeg met dezelfde percentages tot 286 miljoen. Hierdoor namen de advertentie-inkomsten door gratis luisteraars toe tot $148 miljoen. Een stijging van 17% ten opzichte van vorig jaar.

De totale omzet in Q1 kwam 22% hoger uit op ruim $1,84 miljard. Van die omzet moest Spotify ruim $1,37 miljard afdragen aan onder andere artiesten, platenmaatschappijen & labels.  De operationele kosten stegen met 16% tot $489 miljoen. Dit zijn de kosten voor R&D, sales/marketing en algemene/administratieve kosten. Onder aan de streep bleef er daardoor een verlies over van $17 miljoen. De vrije kasstroom was nog iets negatiever met een uitstroom van $21 miljoen. Dit was overigens de eerste keer in 9 kwartalen dat Spotify een negatieve vrije kasstroom rapporteerde. Dit verlies was echter voorspeld en had met name te maken met verschuivingen in bepaalde betaalmomenten.

Outlook 2020

Spotify kan echter wel wat hebben, ze hebben nog ruim $1,8 miljard in kas. Het bedrijf denkt bovendien het jaar af te sluiten met een positieve vrije kasstroom. Ze denken in het 2e kwartaal te groeien tot 133-138 miljoen betalende abonnees. Aan het einde van het jaar mikt de muziekgigant zelfs op 143-153 miljoen premium-abonnementen.

Toch stelt Spotify de omzetverwachtingen voor heel 2020 neerwaarts bij. Eerder ging de streamgigant uit van een omzet van circa € 8,2 miljard. Maar deze verwachting is bijgesteld tot circa € 7,85 miljard. Het bedrijf wijst onder andere op lagere advertentie-inkomsten vanwege het coronavirus. Ook hebben ongunstige wisselkoersen mogelijk een negatieve impact op de inkomsten. Mijns inziens geeft Spotify hier een (te) voorzichtige outlook af, aangezien de meeste inkomsten vanuit premium-abonnementen komen. Bovendien denk ik niet dat mensen snel het relatief goedkope muziek-abonnement van Spotify opzeggen tijdens economisch mindere tijden.

Impact coronavirus op Spotify

Spotify ziet het gedrag van haar luisteraars veranderen. Mensen luisteren minder via de smartphone en op andere tijdstippen. Ook wordt er andere soort muziek geluisterd nu veel mensen vanuit huis werken. Het coronavirus heeft echter geen negatieve impact op het aantal premium-abonnees. Wel werd er tijdelijk minder muziek geluisterd in Italië en Spanje op het hoogtepunt van het coronavirus. De afgelopen weken lijkt het gebruik echter weer toe te nemen. Het bedrijf blijft toch voorzichtig; Spotify gaat vanwege het coronavirus dit jaar 30% minder personeel aannemen dan eerder werd verwacht.

 

Geschiedenis van aandeel Spotify

Spotify is een muziekdienst van het Zweedse bedrijf Spotify Technology S.A. Het bedrijf werd opgericht in 2006 door Daniel Ek en Martin Lorentzon. De dienst richt zich op het aanbieden van muziek via streaming media via het internet. Het tweetal wilde er met hun bedrijf voor zorgen dat iedereen alle nummers kan beluisteren. Eind 2008 ging de dienst van start en kon het programma op de computer worden gedownload en worden afgespeeld. In beginsel leek de dienst hiermee op iTunes van concurrent Apple.

De muziekdienst van Spotify ging zich echter snel richten op online & gratis streaming (met advertenties). Spotify ging pas echt goed lopen nadat smartphones populair werden. Eind 2009 werd de applicatie namelijk voor de smartphone beschikbaar. Tot 2013 konden enkel mensen met een premium-abonnement Spotify op de mobiel gebruiken. Maar sinds begin 2014 is Spotify ook gratis te gebruiken op smartphones en tablets. Op smartphones zijn er echter wel beperkingen tot het kiezen van muziek als er geen premium-abonnement is afgesloten.

In april 2018 kreeg Spotify een beursnotering op de New York Stock Exchange. Spotify koos hierbij voor een zogeheten direct public offering (DPO), waarbij er geen banken betrokken waren om de DPO te ondersteunen. Bovendien was er van te voren geen prijs vastgesteld. Het aandeel opende op een prijs van $165,90 en het bedrijf kreeg daarmee een beurswaardering van ruim $29,5 miljard. Spotify heeft momenteel ruim 130 miljoen betalende abonnees en ruim 286 miljoen maandelijkse luisteraars.

Het aandeel Spotify Technology is te vinden onder de ticker: SPOT

Verdienmodel Spotify

Spotify is in principe voor iedereen gratis te gebruiken. Je kunt de applicatie downloaden op de computer, tablet, SmartTV of smartphone. Zoals eerder gezegd in mijn artikel over Facebook: If you’re not paying for it, you’re the product. De gratis versie (Spotify Free) kent ten eerste reclameonderbrekingen en bij de mobiele app is de luisteraar tevens verplicht de muziek af te spelen in de zogeheten ‘shuffle’-mode. Hierdoor kun je niet zelf bepalen welke nummers je precies afspeelt.

Maar Spotify staat,net als Netflix, ook bekend als een bedrijf dat volop gebruik maakt van big data, artificial intelligence en machine learning. Terwijl u gratis naar muziek luister, gebruikt Spotify deze data om aan de hand van algoritmes u of anderen later weer aanbevelingen te kunnen geven. Zo krijgt elke gebruiker wekelijks een een gepersonaliseerde afspeellijst van Spotify van muziek die hij of zij mogelijk nog niet eerder op de dienst heeft gehoord, maar dat mogelijk wel iets is waarvan de luisteraar naar verwachting zal genieten.  In 2016 gebruikte Spotify het opvallende luistergedrag van sommige gebruikers zelfs in een aantal reclame campagnes.

Uiteraard focust Spotify sterk op betalende abonnees. Daar wordt het echte geld verdiend. Naast het gratis model biedt het bedrijf nog 3 soorten abonnementen aan. Zo heb je voor €9,99 per maand met Spotify Premium betere geluidskwaliteit. Ook heb je dan geen last meer van reclameonderbrekingen en de mogelijk om mobiel te luisteren zónder de shuffle-mode en de optie om muziek offline te beluisteren. Voor de studenten is er Spotify Student, wat simpelweg gewoon Spotify premium met 50% korting betekent.

Als laatste is er nog de Spotify Family. Deze abonnementsvorm kost €14,99 per maand. Met dit model kun je tot wel 6 premium-accounts aanmaken voor gezinsleden die op hetzelfde adres wonen. Aangezien dit lastig te controleren is wordt deze abonnementsvorm uiteraard volop gebruikt door families die niet samenwonen en vriendengroepen.

Omzetontwikkeling van het aandeel Spotify

Spotify heeft momenteel ruim 130 miljoen betalende abonnees en ruim 286 miljoen maandelijkse luisteraars. Bijna 92% van de totale omzet komt uit premium-abonnementen en slechts een klein gedeelte komt vanuit advertenties. Het aantal abonnees is nog altijd sterk groeiende en de omzet groeit dan ook al jaren met dubbele cijfers. In die zin is Spotify Technology dan ook echt te vergelijken met Amerikaanse groeibriljanten zoals Netflix, Amazon & Alphabet.

De flinke omzet van Spotify heeft tot nu toe dan ook nog geen winstgevend jaar opgeleverd. Wel zijn er al een aantal winstgevende kwartalen geweest, maar het bedrijf blijft volop inzetten op groei. Zo blijft Spotify veel investeren in productinnovatie(R&D) en geeft het veel geld uit aan advertentiecampagnes. Bovendien is de aankoop van muziek duur. Niet alleen platenmaatschappijen, maar ook labels, artiesten, muziekuitgevers en songwriters moeten worden betaald.

Het is dus van groot belang dat Spotify er meer betalende abonnees bij krijgt. Op den duur kan er dan in kosten worden gesneden. Bovendien kan Spotify door haar dominante positie op termijn betere deals sluiten met artiesten en andere belanghebbenden.

Hieronder zien we de omzet van de afgelopen 5 jaar. Uiteraard neemt de groei in procentuele cijfers af, maar de absolute getallen zijn nog altijd zeer indrukwekkend. De afgelopen 2 jaar lag de procentuele omzetgroei zelfs stabiel rond de 28 a 29%. Ook voor dit jaar lijkt een omzetgroei van hetzelfde percentage mogelijk.

Jaar Omzet YoY Growth %
2015 $ 1,94 miljard 79%
2016 $ 2,95 miljard 52%
2017 $ 4,09 miljard 39%
2018 $ 5,25 miljard 28%
2019 $ 6,76 miljard 29%
2020 (e) $8,65 miljard 28%

 

Is het aandeel Spotify koopwaardig?

Spotify Technology heeft op een koers van ruim $150 een beurswaarde van $28 miljard.  Het bedrijf maakt echter nog altijd verlies, maar heeft wel een positieve vrije kasstroom. Het bedrijf heeft bovendien geen schulden en $1,8 miljard in kas. Op de huidige koers betaal je circa 60 maal de vrije kasstroom over 2019. Dat is een vrij stevige waardering, maar deze kan door de double-digit growth cijfers de komende jaren snel afnemen. Spotify is dus echt een aandeel dat u koopt op de potentiële groei.

Technische analyse aandeel Spotify

Het aandeel Spotify is pas sinds april 2018 verhandelbaar op de beurs. De koers van het aandeel Spotify steeg met zo’n 30% na de beursgang, maar daalde hard tijdens de mini-crash van eind 2018. De afgelopen anderhalf jaar zien we de koers van Spotify eigenlijk heen en weer golfen binnen een neutrale tradingrange. De zijwaartse bandbreedte kent steun rond $100/110 en weerstand aan de bovenkant op circa $160.

Korte termijn handelaren kunnen prima traden binnen deze bandbreedte. Een uitbraak en slotstand boven de $160 zal een nieuwe koopsignaal opleveren. Na een uitbraak lijkt een herstel richting de all-time high vlak onder de $200 voor de hand te liggen. Aan de hand van de bandbreedte kunnen we zelfs een koersdoel berekenen van circa $210. Een terugval van de koers is uiteraard ook mogelijk. Indien de koers van het aandeel Spotify terugvalt richting de steunzone($100/110) worden steun-aankopen zeker interessant.

Aandeel spotify koers

Aandeel Spotify kopen via LYNX?

U heeft de mogelijkheid om zeer voordelig aandelen te kopen of verkopen in vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld. Via LYNX kunt u het aandeel Spotify (SPOT) kopen. Wereldwijd heeft u direct toegang tot 135 beurzen in 33 landen en kunt u voor- en nabeurs handelen in uw favoriete aandeel. Bekijk het aanbod:

Redactionele bronvermelding: Kaspars Grinvalds / Shutterstock.com – Primakov / Shutterstock.com

Spotify: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Spotify beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Spotify. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Spotify kunt halen.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Spotify

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Spotify : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Spotify: Bedrijfsinformatie Spotify Technology SA

Spotify is een Zweedse muziekstreamingdienst en in 2006 opgericht door Daniel Ek. Het is 's werelds grootste aanbieder van muziekstreamingdiensten, met meer dan 350 miljoen maandelijks actieve gebruikers.

Spotify biedt digitaal muziek en podcasts aan, waaronder meer dan 90 miljoen nummers, van platenmaatschappijen en mediabedrijven. De muziekstreamingdienst biedt ook een gratis versie. Deze variant bevat advertenties en beperkt de gebruiker toegang tot enkele functionaliteiten.