Sony aandelen: alles wat u moet weten over het bedrijf achter de Playstation 5
Geschiedenis Sony
In 1946 wordt door Masaru Ibuka en Akio Morita het bedrijf Tokyo Telecommunications Engineering Corporation opgericht in Japan. Het bedrijf gebruikte echter meestal het acroniem Totsuko als naam. Oprichter Ibuka zei dat het doel van de oprichting van het bedrijf was om “een ideale fabriek op te richten”. Een bedrijf dat de nadruk zou leggen op de geest van vrijheid die door middel van technologische innovaties zal bijdragen aan de Japanse maatschappij en cultuur. Het eerste product dat werd gemaakt was overigens een (compleet mislukte) rijstkoker.
Vanwege de zakelijke banden met de Occupation Forces (Japans leger) besloot Sony te werken aan een magnetische geluidsrecorder. Masaru Ibuka had altijd al iets willen produceren dat direct ten goede zou komen aan het grote publiek. De radio’s waren al eerder door grote bedrijven geïntroduceerd, maar de oprichters van Sony waren destijds – puur zakelijk gezien – op zoek naar een product waarmee zij hun verkoopkanalen buiten die van de NHK (Japanse publieke omroep) konden uitbreiden. Het was de draadrecorder die de aandacht trok van zowel Ibuka als Morita. Het bedrijf ontwikkelde daarna met succes onder andere de populaire tape- en bandrecorders.
Producten door de jaren heen
Met de verovering van Amerika werd Sony pas echt groot. Daarvoor moest wel de vrij lastig uit te spreken naam Totsuko worden aangepast. Niet veel later wordt de naam daarom snel veranderd naar Sony. Dit is een kruising tussen sonus (de oorsprong van geluid) en sonny boy. Door de jaren heen focust het bedrijf zich voortdurend op de nieuwste technologieën. Zo ontwikkelen ze (draagbare) radio’s, TV’s, telefoons en allerlei soorten camera’s. Voornamelijk de radio’s hebben bijgedragen aan de vroege expansie en het enorme succes van Sony.
De kracht van Sony lijkt te liggen in het ontwikkelen van innovatieve en mooi ontworpen consumentenelektronica. In de jaren negentig brak Sony met de Playstation 1 bijvoorbeeld de markt voor spelconsoles open. Tot dan toe werd deze markt gedomineerd door Sega en Nintendo.
Focus op muziek en films
In de jaren 80 start het bedrijf al met het opbouwen van een media-imperium. Sony neemt de bedrijven CBS Records, Columbia Pictures, Metro-Goldwyn-Mayer, Screen Gems en de MGM Studios over. Door de overname van deze bedrijven is Sony een serieus mediaconglomeraat geworden. Inmiddels is Sony een van de grootste en invloedrijkste spelers is op de muziekmarkt, de televisieproductie en de filmmarkt. In 1991 ontstaat Sony Music Entertainment, na de overname door Sony van het Amerikaanse CBS Records. Intussen is SME de op één na grootste platenmaatschappij ter wereld. Samen met concurrent Universal Music Group (31%) bezit Sony (21%) circa 52% van de wereldwijde muziekmarkt.
Algemene informatie over aandeel Sony
Sony heeft een dubbele beursnotering. Gezien de Japanse oorsprong kunt u het aandeel vinden op de Tokyo Stock Exchange en daar staat het genoteerd in Japanse yen onder de TICKER: 6758. De Amerikaanse beursnotering vindt u op de NYSE, waar het aandeel wordt verhandeld in dollars onder de TICKER: SNE.
Het hoofdkantoor staat in Tokio, Japan en daarnaast heeft het concern divisiehoofdkantoren in Berlijn (Europa), New York en Culver City (beide Noord-Amerika). Van een elektronicabedrijf met twintig werknemers is Sony uitgegroeid tot een wereldwijd vertegenwoordigd concern met meer dan 146.300 werknemers.
In 2012 wordt de CEO Stringer vervangen door Kazuo Hirai. Kort na zijn aanstelling introduceert Hirai een nieuw initiatief genaamd One Sony. Dit initiatief was bedoeld Sony te laten herleven na jaren van financiële verliezen. Hij stelde voor om de focus van Sony als elektronicabedrijf te verschuiven naar drie groeiende domeinen; mobiele technologie, gaming en beeldtechnologie. Ook wilde hij het verlies dat het bedrijf draaide in de televisiesector beperken.
Verdienmodellen Sony & resultaat 2019
De laatste jaren ligt de focus van Sony daardoor steeds meer op games, muziek en films. Ook aan camera’s en visuele chips wordt nog flink verdiend. Sony heeft zelf zijn inkomsten onderverdeeld in zes segmenten. Hieronder ziet u hoeveel Sony per onderdeel aan omzet binnenhaalde in heel 2019. Let op: Sony heeft een gebroken boekjaar en het fiscale jaar eindigde op 31 maart 2020. De omzet liep dus gedeeltelijk ook terug door de impact van het coronavirus.
Divisies Sony
Een van de belangrijkste divisies van Sony is inmiddels Game & Network Services. Bij inkomsten door gaming kunt u denken aan de verkoop van spellen, Playstation Plus(live) abonnementen en de Playstation console zelf. In 2019 nam de omzet van deze divisie overigens met circa 15% af tot een bedrag van ruim $ 18,9 miljard. Dit door dalende verkoopcijfers van de Playstation 4 en de bijbehorende spellen. Deze daling heeft uiteraard deels te maken met de komst van de Playstation 5 later dit jaar.
De omzet bij de Electronics Products & Solutions divisie zakte eveneens met 14% tot een kleine $ 19 miljard in 2019. Dit kwam door dalende verkopen van smartphones en televisies in het begin van 2019, vanwege COVID-19. Ook de veranderende wisselkoersen speelde het bedrijf parte.
Het Financial Services segment haalde bijna 16% van de omzet binnen met een bedrag van $ 12,5 miljard. Veel mensen weten dat misschien niet, maar Sony is ook actief in de verzekeringsbranche. Hier werd 2% groei gerealiseerd en dat had met name te maken met goede resultaten van de verzekeringstak genaamd Sony Life.
De divisie Imaging & Sending Solutions liet een sterke omzetgroei zien van 22% tot ruim $ 10,2 miljard. Dit gedeelte is verantwoordelijk voor het maken van zogeheten beeldsensoren voor onder andere mobiele telefoons en beveiligingscamera’s. De beeldsensor is een soort elektronische chip die uit meerdere lichtgevoelige elementen bestaat. Hiermee kunnen beelden elektronisch vastgelegd worden. Sony is dus ook nog eens actief in de semiconductor branche. De camera’s/chips worden onder andere gebruikt in telefoons van Sony zelf, maar ook Asus en Vivo zijn twee bekende afnemers.
Pictures was met een bedrag van bijna $ 9,7 miljard goed voor zo’n 12,5% van de omzet bij Sony. Sony Pictures is verantwoordelijk voor film- en televisieproducties. Sony Pictures Entertainment is een van de grootste filmstudio’s ter wereld. Een uitermate dominante speler in de wereldwijde filmindustrie. In 2019 groeide deze divisie met 3%.
Het muzikale (Music) gedeelte van Sony bracht 10,5% van de totale omzet van 2019 in het laatje. Onder deze divisie vallen uiteraard alle inkomsten die worden gemaakt door Sony Music Entertainments.
Sony’s Playstation 5
Met het coronavirus ziet Sony zijn inkomsten op vele vlakken teruglopen dit jaar. Sony’s stip aan de horizon is de Playstation 5. De langverwachte spelcomputer is het vervolg op de PS4 die in 2013 werd gelanceerd. De vijfde generatie PlayStation wordt daarmee een feit.
Er zijn echter wel wat productieproblemen ontstaan. Mogelijk kan Sony haar eerder gestelde targets van 15 miljoen stuks niet halen. In plaats van 15 miljoen consoles verwacht Sony in het huidige fiscale jaar – dat eind maart 2021 eindigt – 11 miljoen consoles te kunnen produceren. Het lukt de Japanse techgigant niet om genoeg chips te produceren voor de revolutionaire spelcomputer. Toch zal de PS5 op 12 november in de eerste winkels komen te liggen. Het bedrijf heeft weinig keuze, aangezien concurrent Microsoft haar Xbox op 10 november al in de verkoop zet. Beide spelcomputers gaan naar verluidt 500 euro kosten. Ook komen er goedkopere modellen op de markt voor zowel de Playstation als de Xbox om de minder fanatieke gamer te bereiken.
De Playstation 5 kan voor een enorme boost gaan zorgen van de omzet bij Sony. Van de Playstation 4 zijn de afgelopen acht jaar ruim 100 miljoen exemplaren verkocht.
Playstation Now steeds belangrijker
Steeds meer bedrijven focussen zich op cloud gaming. Hierbij worden alle spellen opgeslagen in de cloud. De gebruiker kan van al deze games gebruik maken met slechts één abonnement. Playstation Now is de cloud service van Sony. In totaal kunnen klanten bijna 800 games spelen, waaronder enkele grote namen. Gebruikers betalen maandelijks $ 9,99 en hebben daarmee toegang tot het platform dat inmiddels ruim 2,2 miljoen betalende abonnees kent. Deze dienst is uiteraard ontzettend schaalbaar en in de toekomst lijkt hier nog veel groei te behalen. Dat geldt ook voor de abonnementen die het bedrijf aanbiedt om online met elkaar te kunnen gamen. Hier betalen gebruikers gemiddeld 50 à 60 euro per jaar voor. Deze dienst heeft ruim 41,5 miljoen betalende klanten.
Er zijn inmiddels al enkele diensten die cloud gaming aanbieden, maar het aanbod is nog relatief beperkt. Eerdaags zullen onder andere Apple, Microsoft, Google en NVIDIA hun cloud gaming platform lanceren. Een snelle internetverbinding blijft wel een van de grootste knelpunten. Echter met de komst van 5G zal supersnel internet in de nabije toekomst vanzelfsprekend moeten worden. De Playstation 5 dusdanig veel krachtiger dat deze console bij uitstek geschikt is om te gamen in de cloud.
Is het aandeel Sony koopwaardig?
Bij het kopje over verdienmodellen is al gebleken dat Sony een redelijk breed bedrijf is. Het bedrijf is bijna 75 jaar oud en heeft zich door de jaren heen telkens weten te bewijzen. Het maakt indrukwekkende producten en heeft interessante monopolieposities bemachtigd in de film- en muziekwereld. Uiteraard is Sony met zijn Playstation ook niet meer weg te denken uit het gamelandschap. Vooral games & muziek blijven zeer aantrekkelijke groeimarkten. Deze kunnen het bedrijf op korte termijn flink laten groeien. Zeker de Playstation 5 kan de komende jaren een flinke smak geld in de lade brengen.
De balans van Sony is bovendien sterk en het bedrijf heeft een positieve netto kaspositie. Met $ 32 miljard in kas en een schuld van $17,8 miljard heeft het bedrijf geen moeite om aan haar verplichtingen te voldoen. De sterke positie in camera’s biedt eveneens kansen, maar daar is de concurrentie van onder andere Samsung wel hoog. Toch wist Sony de omzet in deze divisie afgelopen jaar met een flink percentage te laten groeien.
Opvallend genoeg is het aandeel Sony helemaal niet duur. De koers steeg de afgelopen jaren gestaag, maar de koers/winst-verhouding is met 16 nog altijd vrij aantrekkelijk. De meeste techgiganten in de VS worden inmiddels veel duurder verhandeld en hebben veelal een minder gefragmenteerde business dan Sony. Niet voor niets staat Sony daarom ook bekend als een Japans conglomeraat. De price-to-book ratio ligt op 2,31 en daarmee onder het gemiddelde van de bedrijven uit de S&P 500 van 2,8. Lange termijn beleggers zullen de komende jaren mijns inziens veel plezier beleven aan een belegging in het aandeel Sony.
Technische analyse aandeel Sony
Het aandeel Sony laat al jaren een mooie stijgende trend zien. Hogere toppen en bodems signaleren toenemende vraag onder beleggers. Zolang dit patroon wordt voortgezet kunnen beleggers naar boven blijven kijken. Op korte termijn lijkt de koers recentelijk een nieuwe hogere bodem te hebben neergezet rond de $ 75. De eerste weerstand ligt rond $ 84, maar na een doorbraak kan Sony veel hogere koersen gaan opzoeken. Het aandeel bevindt zich overigens niet op een all-time high. Gedurende de jaren ’90 heeft de koers van Sony tijdens de dot.com bubbel namelijk boven de $ 155 gestaan.
Na een doorbraak boven de $ 84 ligt het volgende koersdoel rond $ 116, waar in 2000 een top werd gevormd. Na een doorbraak hiervan kan Sony een poging doen om de all-time high op te zoeken. Uiteraard zijn dit lange termijn koersdoelen.
Het aandeel Sony kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Sony. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart