In dit artikel worden de volgende onderwerpen besproken:
Aandeel PostNL
Nieuws aandeel PostNL: kwartaalcijfers Q1 2021
Tijdens de coronacrash aan het begin van 2020 ging de koers van het aandeel PostNL hard omlaag en zagen we zelfs even een koers van onder € 1,00. Het bedrijf had in beginsel ook last van de Covid-19 crisis, want consumenten verstuurden al snel meer kaartjes, maar zakelijke post daalde. Niet veel later begonnen consumenten massaal online te bestellen, naarmate de lockdowns ervoor zorgden dat ook de winkels dicht moesten.
Al snel wist PostNL zijn capaciteit uit te breiden en te profiteren van de coronacrisis. Ook in het eerste kwartaal van 2021 waren vrijwel alle winkels gesloten en werden er enorm veel pakketjes vervoerd. Op 10 mei 2021 maakte het postbedrijf bekend dat er in het eerste kwartaal van 2021 een omzet van € 962 miljoen is geboekt. Dit was zo’n 37% hoger dan de omzet in het 1e kwartaal van 2020, dat destijds op € 701 miljoen lag. Dit kwam de EBIT ten goede; die steeg van € 15 miljoen naar €130 miljoen. De vrije kasstroom steeg zelfs van € 5 naar € 159 miljoen.
De CEO van PostNL, Herna Verhagen, benadrukte dat het bedrijf een zeer goede start van 2021 heeft gekend en dat de ontwikkelingen zullen worden voortgezet. Die resultaten zijn volgens haar te danken aan sterk teamwork en goede samenwerking tussen de bedrijfsonderdelen. In het eerste kwartaal van dit jaar werd dan ook een recordaantal aan pakketjes bezorgd van 108 miljoen. Wel stelt het bedrijf dat circa € 42 miljoen van de omzet waarschijnlijk is behaald dankzij de omstandigheden door corona en niet zullen terugkeren na de pandemie.
Outlook 2021:
Op 26 april heeft PostNL de verwachtingen voor 2021 al naar boven bijgesteld. Het bedrijf gaat uit van een EBIT van ten minste € 250 miljoen en een vrije kasstroom van meer dan € 225 miljoen. Wel zegt PostNL dat de precieze gevolgen van de recente veranderingen in de lockdown situatie, zoals de verdere heropening van niet-essentiële winkels, lastig te voorspellen blijft.
Koers & koersdoel aandeel PostNL
De koers van het aandeel PostNL kreeg tussen 2017 en 2020 flink wat klappen te verduren. De koers daalde van boven de €5 tot onder de €1 in maart 2020. De teruglopende winst in de postdivisie en dalende winsten bij pakketten zorgden ervoor dat het aandeel steeds verder wegzakte. Het uitkeren van dividend werd uiteindelijk in 2012 zelfs gestopt en dit zorgde voor een extra klap. Het dividend was namelijk een belangrijke reden voor veel beleggers om het aandeel PostNL in de portefeuille op te nemen. In 2017 hervatte het postconcern het dividend, maar door de overname van Sandd werd in 2019 opnieuw een jaar geen dividend uitgekeerd.
Nu de winst tijdens de coronacrisis fors is toegenomen zien we dat terug in een sterke stijging van de koers van het PostNL aandeel. Ook het dividend is weer in ere hersteld en dat doet beleggers goed. De koers is sinds de bodem in maart 2020 met bijna 400% gestegen.
In de periode tussen 2014 en 2016 vormde de koers meerdere toppen rond de 4,50/5 heeft gevormd die technische gezien, mogelijk voor wat weerstand kunnen zorgen. Na een doorbraak hierboven zijn hogere koersen mogelijk, maar dat moeten de cijfers uiteraard wel toelaten. De grote vraag is nu in hoeverre de opmars bij de pakkettendienst ook na de coronacrisis blijvend blijkt.
Geschiedenis PostNL
In 1799 werd de post in Nederland nationaal verklaard. In de praktijk ging het toen met name over Holland, want de verbindingen met de rest van Nederland waren toen nog beperkt. Vanaf 1881 werden pakketten toegevoegd aan het assortiment. Voor die tijd moesten pakketten meegegeven worden met het openbaar vervoer. Dit betekende dat lang niet alle plekken bereikbaar waren.
Posttrein
Vanaf 1844 werd de post per trein vervoerd. In het begin ging de post gewoon mee in de passagierstrein in een aparte wagon. Vanaf 1905 werd de post in de nacht vervoerd en in de trein gesorteerd. Hierdoor kon de post de dag na verzending aankomen op het juiste adres. In 1973 werden zelfs speciale posttreinen ingezet. Tegenwoordig wordt de trein niet meer gebruikt in de Nederlandse postwereld. Tot 1997 werd post per spoor vervoerd.
1989 privatisering en splitsing
In 1989 werd de PTT geprivatiseerd en splitste de post en telecom maatschappij. Hieruit ontstonden PTT Post en PTT Telecom. Hieruit zijn uiteindelijk PostNL en KPN ontstaan.
PTT Post werd daarna TPG en daarna TNT, na de overname van het Australische TNT. De naam werd toen TNT Post. Post en Express werden in 2011 gesplitst. De Express tak werd overgenomen door FedEx en het postbedrijf ging verder als PostNL.
Concurrenten van PostNL
Amerikaanse concurrenten zoals UPS en FedEx zijn zeer winstgevend en hebben de groei van PostNL in de weg gestaan. Deze concurrenten hadden een efficiëntere bezorgservice en konden bovendien door schaalvoordelen tegen lagere kosten werken. PostNL heeft de afgelopen jaren echter hard gewerkt om de bedrijfsvoering bij pakketten flink te verbeteren. Inmiddels biedt het bedrijf ook bijvoorbeeld diensten als same day delivery aan. Ook wordt de klant tegenwoordig zeer goed op de hoogte gehouden van de aankomsttijd van zijn pakket door track & trace codes.
Feiten over PostNL
- In 2019 bezorgde PostNL 6,8 miljoen brieven en 1,7 miljoen pakketten per dag;
- Meer dan de helft van de omzet komt sinds 2018 van pakketten;
- PostNL had bijna 50.000 werknemers in 2020;
- PostNL heeft ongeveer 10.000 brievenbussen in Nederland;
- Een postzegel kost € 0,96.
Aandeel PostNL 2020: turnaround jaar
Al jaren heeft PostNL last van de digitalisering die de vraag naar de bezorging van normale post jaarlijks laat dalen. Het bezorgen van pakketjes kon een groot deel van de de dalende vraag compenseren, maar er is ook veel concurrentie op dat gebied. Sommige bedrijven bezorgen liever zelf of maken gebruik van andere aanbieders als DHL, DPD, UPS of bijvoorbeeld FedEx. Ondanks prijsverhogingen bleef de omzet jaarlijks dalen, maar de coronacrisis is de grote redding geweest van PostNL.
In 2020 steeg de omzet plotseling met 14,4% tot $ 3,25 miljard. Er werden een recordaantal van 337 miljoen pakketten bezorgd in 2020 doordat we massaal genoodzaakt waren om alles online te bestellen gedurende de lockdown periode. Ook werden er veel wenskaarten verstuurd om bijvoorbeeld ouderen een hart onder de riem te steken in de moeilijke periode. De fors hogere volumes en de flexibele infrastructuur zorgde voor een stijging van de winst met 137% tot € 197 miljoen.
Versnelling digitale transformatie
Voor de komende jaren (2021-2024) blijft PostNL zich richten op groei bij de pakketten en speelt daarmee in op de versnelling van de digitale transformatie. Het bedrijf verwacht hier circa circa € 80 miljoen voor uit te geven, waarvan ongeveer 50% in investeringen en 50% in bedrijfskosten. PostNL probeert de volumes bij de brievenpost stabiel te houden.
PostNL heeft zijn draai gevonden en dat is terug te zien in de hogere koers. De stabiele postvolumes en sterke groei in e-commerce bieden kansen voor beleggers in het aandeel PostNL. Het bezorgen van pakketten is erg competitief en vergt grote investeringen, maar PostNL heeft nu het kapitaal om dat te doen. Vanwege de huidige sterke financiële positie heeft PostNL besloten dit proces verder te versnellen. Het bedrijf heeft het streven om de concurrentiepositie te versterken door het platform verder uit te bouwen en door klant en consument te verbinden met eenvoudige en slimme digitale klantreizen.
Dividend aandeel PostNL
Het management van PostNL wil graag haar aandeelhouders belonen met een progressief dividendbeleid. De dalende winsten zorgde er echter voor dat PostNL in 2012 te schrappen. In 2017 werd het dividend hervat, maar de uitkeringen waren wisselend. In 2018 werd er een dividend van € 0,24 per aandeel PostNL uitgekeerd, maar het slotdividend van 2019 werd geschrapt vanwege de overname van Sandd.
Door het waanzinnig goede jaar werd in 2020 een jaardividend van €0,28 betaald. Het dividend is naar keuze van de aandeelhouder in contanten of aandelen. Het streven is om een dividend uit te keren dat zich in belangrijke mate in lijn met de bedrijfsresultaten ontwikkelt. PostNL streeft hierbij naar een pay-out ratio van circa 70/90% van het genormaliseerde totaalresultaat. Voor 2021 streeft het bedrijf ernaar om – met in achtneming van investeringen in digitalisering -‘21 en ’22 een dividend per aandeel PostNL van minimaal € 0,29 uit te keren. Dat betekent op de huidige koers van € 4,48 een dividendrendement van 6,47%.
Voor 2021 gaat PostNL echter al uit van een vrije kasstroom van meer dan € 225 miljoen. Het genormaliseerde totaalresultaat zal meebewegen met het genormaliseerde bedrijfsresultaat en zal naar verwachting uitkomen op ten minste € 225 miljoen in 2021. Dat is ruim 20% hoger dan de €186 miljoen uit 2020 en naar mijn gedachte aan de lage kant. Alleen al in het 1e kwartaal werd een vrije kasstroom van €159 miljoen gerealiseerd. Uiteraard zullen mensen minder pakketjes bestellen omdat de winkels weer open zijn, maar een groot deel blijft uit gemak gewoon online bestellen. Als de verwachting van PostNL uitkomt denk ik dat een dividend in 2021 van tussen de €0,30 en € 0,35 per PostNL aandeel mogelijk is.
Aandeel PostNL koopwaardig?
De koers van het aandeel PostNL is sterk gestegen en beleggers geloven in blijvend hogere volumes bij de pakketten. De beurswaarde is momenteel €2,22 miljard en sommige banken hebben koersdoel van boven de €5. De koers/winstverhouding van 10 is nog altijd zeer aantrekkelijk eveneens als het dividendrendement van ruim 6%. Als PostNL dominant weet te blijven met de bezorging van pakketten en de e-commerce trend aanhoudt dan valt hier nog groei te behalen. Niet alleen in volumes maar ook via prijsverhogingen.
Concurrenten als DHL en FedEx hebben veel hogere waarderingen. Zo betaal je voor DHL bijna 17 keer de winst en voor FedEx zelfs 27.
Editorial credit: Bjoern Wylezich / Shutterstock.com
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart