Porsche is wereldwijd een geliefd automerk met bekende modellen zoals de 911, de Cayenne en de Macan.
Met de beursintroductie van het aandeel Porsche kan iedere belegger een stukje in handen krijgen van deze unieke Duitse automaker.
In dit artikel leest u alles over de beursgang van het aandeel Porsche.
Aandeel Porsche (P911)
Op donderdag 29 september 2022 heeft het aandeel Porsche een notering gekregen op de Duitse beurs. Er was veel vraag naar de aandelen van één van ‘s werelds bekendste automerken. Dit zagen we terug in het gegeven dat het bedrijf de prijs van de beursgang aan de bovenkant van de initiële bandbreedte op € 82,50 vaststelde. Op de eerste dag bereikte de koers vervolgens een hoogtepunt op € 86,78 om daarna ook weer terug te zakken richting de introductieprijs. Gelet op de lastige beursomstandigheden mag de beursgang van Porsche gerust een klein succes worden genoemd. Qua omvang was het een van de grootste IPO’s ooit op de Europese aandelenmarkten. In totaal zijn er 911 miljoen aandelen, waarmee het bedrijf op de huidige koers ongeveer € 75 miljard waard is. Circa 114 miljoen aandelen zijn beschikbaar op de openbare markt.
Het aandeel Porsche is via LYNX te verhandelen onder de ticker: #P911. Waarmee het Duitse autobedrijf nog een leuke verwijzing maakt naar de bekendste sportwagen uit het assortiment de Porsche 911.
Porsche SE of Dr Ing hc F Porsche AG?
Voor beleggers kan er enige verwarring ontstaan omtrent het feit dat er twee verschillende aandelen Porsche op de beurs genoteerd staan. Al sinds 1994 staat het aandeel Porsche SE namelijk op de Duitse beurs genoteerd met de ticker #PAH3. Met de recente IPO van Dr Ing hc F Porsche AG is daar een nieuw aandeel Porsche bijgekomen. Hoe zit dat precies?
Porsche SE is niet de autofabrikant Porsche AG, die deel uitmaakt van de Volkswagen Groep. Porsche SE is namelijk ‘slechts’ een beursgenoteerde holding gecreëerd voor de families Porsche en Piech, via welke zij 30,8% van de aandelen van Volkswagen bezitten met 52,2% van de stemrechten. Verder heeft Porsche SE ook een aantal andere investeringen in de autosector. Wie Porsche SE koopt, koopt dus eigenlijk een aandeel Volkswagen, dat op zijn beurt eigenaar is van Porsche AG. Maar via Porsche SE belegt u dus in feite ook in andere merken van Volkswagen.
Met de beursgang van Dr Ing hc F Porsche AG wordt het bedrijf Porsche afgesplitst van Volkswagen. Volkswagen heeft bijna 114 miljoen aandelen (ongeveer 25%) van zijn sportwagenmerk verkocht tegen 82,50 euro per aandeel, wat ongeveer 9,4 miljard euro opleverde. Volkswagen blijft dus grootaandeelhouder met 75% van de aandelen in bezit. De opbrengst voor Volkswagen zal voor bijna de helft worden uitgekeerd aan aandeelhouders in de vorm van een speciaal dividend. De rest moet de transitie naar elektrisch rijden helpen financieren.
De houdstermaatschappij Porsche SE heeft circa een kwart van de aandelen van het nieuwe beursbedrijf Porsche AG gekocht voor de uitgifteprijs +7,5%. Andere investeerders zijn onder meer Qata Investment Authority (QIA) dat 4,99% van de aandelen Porsche AG kocht voor een totale waarde van 1,88 miljard euro.
Fundamentele cijfers aandeel Porsche
Met de IPO van Porsche komt de fundamentele waarde van het merk Porsche
bovendrijven. Voorheen zat dit namelijk verstopt in de beurswaarde van
Volkswagen. Porsche is een van de meest winstgevende merken in
de auto-industrie. Vorig jaar behaalde de sportwagenfabrikant een
bottom-line EBITDA-winstmarge van 16%. Dit jaar zou de winstmarge echter
al 17 tot 18% moeten bedragen en op lange termijn wordt zelfs meer dan 20%
nagestreefd. Porsche boekte in 2021 een omzet van ruim €33 miljard euro en een
winst van € 4 miljard. Daarmee koopt u het aandeel Porsche dus tegen circa 18x
de winst en slechts 2,3 keer de omzet. Concurrent Ferrari wordt verhandeld
tegen 7x de omzet en lijkt in dat opzicht duurder. De K/W-verhouding van
Ferrari is met 40x ook velen malen hoger.
Voor de komende jaren mikt Porsche AG bovendien op een jaarlijkse omzetgroei
van +7% tot +8%. Naar verwachting behaalt Porsche een omzet van tussen de € 38
en € 39 miljard in 2022. Het operationele resultaat zal naar verwachting circa
€ 7 miljard bedragen.
Oliver Blume, voorzitter van de raad van bestuur van Porsche zei dat Porsche met de voltooiing van de beursgang begint aan een nieuw hoofdstuk in de unieke geschiedenis van het bedrijf. Hij voegde eraan toe: “We willen het concept van moderne luxe herdefiniëren door luxe te combineren met duurzaamheid en maatschappelijk engagement.” Doelend op het feit dat het bedrijf ernaar streeft dat tegen 2030 meer dan 80% van de nieuwe voertuigen batterij-elektrisch is. De belangrijkste vraag voor beleggers is dan ook of het Porsche lukt om het bedrijfsmodel met succes te transformeren naar geheel elektrisch en tegelijkertijd dezelfde sterke marges kan behouden of verbeteren.
Beleggen in het aandeel Porsche (P911)
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Porsche (P911). U heeft toegang tot ruim 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart