Het aandeel Pinterest wist beleggers te bekoren en heeft duidelijk veel geleerd van de kwartaalresultaten van Snap.
Ondanks een krimpende groei en het dalende aantal gebruikers kon het aandeel Pinterest nabeurs met 21% stijgen. Dat verbleekt natuurlijk in vergelijking tot de eerdere daling van 45% dit jaar. De nieuwe CEO Bill Ready, een handels en betalingsveteraan, is klaar om de e-commerce kansen van Pinterest vol te gaan benutten.
In dit artikel bespreken we de tweede kwartaalresultaten en verwachtingen voor het aandeel Pinterest.
Aandeel Pinterest
Het bedrijf en de Pinterest-app
Het bedrijf Cold Brew Labs werd opgericht in 2008 met zijn hoofdkantoor in San Francisco, Californië. Sinds 2012 kennen we het bedrijf als Pinterest. Pinterest onderscheidt zich als social media platform door de focus op inspiratie voor het dagelijkse leven, zoals recepten, interieur, doe-het-zelf, en andere ideeën of “pins”. Wanneer de gebruiker een “pin” leuk vindt kan hij die opslaan op zijn prikborden. Gebruikers kunnen ook zelf pins maken om anderen te inspireren. Met behulp van een visuele zoekmachine legt het bedrijf sterk de nadruk op visuele machine learning aanbevelingen om de interesse van zijn gebruikers zo goed mogelijk aan te vullen.
Aandeel Apple | Ticker | Beurswaarde | Prijs | 1D | 1M | 1Y |
---|---|---|---|---|---|---|
Pinterest Inc | PINS | 17,39 | 30,02 | 2,42 % | -9,11 % | -5,48 % |
Kwartaalresultaten Pinterest Q2
Pinterest kent een omzetgroei van 9% naar $ 666 miljoen in het tweede kwartaal, 10% wanneer we de wisselkoers gelijk houden. Het netto inkomen kent een verlies van $ 43 miljoen. Terwijl het vorig jaar in hetzelfde kwartaal nog een winst behaalde van $ 69 miljoen.
Het verlies is vooral te wijten aan de investeringen en focus op de e-commerce en het winkelen in de app zelf. Maar ook de verhoogde personeelskosten eisen hun tol op de winstgevendheid. De nieuwe CEO kende zijn intrede een maand geleden en wil de nadruk leggen op winstgevendheid. Hij gelooft niet in ‘koste wat het kost’ groeien. Hij wil de kosten drukken en investeren in de lange termijn. De adjusted EBITDA kende een daling van bijna 50%, daarmee is ook de marge gekrompen van 29% naar 14%.
Net zoals Meta Platforms en Snap reeds aangaven is ook voor Pinterest de concurrentie met Tiktok sterk voelbaar. De maandelijkse gebruikers in de VS en Canada daalden met 8% op jaarbasis, op geografisch vlak de grootste daling in procenten.
Deze maandelijkse gebruikersbasis is de meest lucratieve en productieve in termen van genererende inkomsten, zorgwekkend dus. Ondanks de dalende maandelijkse gebruikers kon het de omzet per gebruiker wel verhogen. Het bedrijf heeft dus moeite om de snelle groei die het tijdens de pandemie doormaakte te heroveren nu mensen meer tijd offline doorbrengen of naar andere Apps als Tiktok trekken. Voorlopig komt nog bijna alle omzet voort uit reclame in de app.
Een belangrijke ontwikkeling dit kwartaal was de activistische belegger Elliot Management die een aandeel van 9% in het bedrijf onthulde. Het bedrijf gaf de volgende reden omtrent de aankoop:
“Pinterest is een strategisch bedrijf met een aanzienlijk groeipotentieel, de mogelijkheden die het bedrijf vandaag biedt hebben ons ertoe gebracht de grootste investeerder van het bedrijf te worden”.
Elliot Management toonde ook zijn steun voor de nieuwe CEO en vindt hem de juiste persoon om de volgende groeifase van Pinterest te leiden.
Outlook Pinterest
De guidance die het bedrijf zelf meegeeft is een omzetgroei rond de 4-6% of “mid-single digits”, terwijl Wall Street een groeiprognose heeft van 10%. Dat cijfer houdt rekening met een iets grotere druk door valutaschommelingen dan in het 2de kwartaal en de negatieve effecten van een enorm sterke dollar. De operationele kosten zouden in de tientallen groeien tegenover vorig kwartaal. Voor het volledige jaar zien ze hun operationele kosten wel groeien met 35%-40% jaar over jaar.
Net zoals het groeiende aantal technologiebedrijven zal ook Pinterest het tempo van de personeelswerving aanzienlijk vertragen, dat wist de CFO Todd Morgenfeld ons mee te delen. Ook de marketinguitgaven zullen in het lopende kwartaal worden opgevoerd om meer gebruikers naar het platform te trekken. Daardoor zullen de bedrijfskosten in het huidige kwartaal logischerwijs ook verder blijven stijgen, ondanks dat de kostenvooruitzichten ongewijzigd blijven.
Het reeds vermelde Elliot Management verwierf recentelijk ook een groot aandeel in Paypal. Op 20 oktober 2021 ontstonden geruchten dat Paypal Pinterest zou willen overnemen, maar dat ontkende het bedrijf. Met een centrale investeerder worden deze geruchten luider, maar het blijft nog steeds pure speculatie.
Waardering en koers aandeel Pinterest
Vanuit de waardering handelt het aandeel Pinterest in lijn met zijn concurrenten. Wanneer we bedrijven met het zwaar afgestrafte Snap vergelijken, dan zien we nog steeds een iets strakkere waardering. De prijs zet ook in perspectief hoe exorbitant de waardering was op zijn hoogtepunt van $ 90. Het aandeel blijft, zeker met een krimpende groei, aan de dure kant maar wordt zeker aantrekkelijker.
Snapchat | ||
Koers / Winst | 37,23 | / |
Verwachte koers / Winst | 18,32 | 38,31 |
TEV / Omzet | 4,1 | 3,32 |
TEV / EBITDA | 25,9 | -21,71 |
Price / sales | 4,9 | 3,35 |
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand) | 24,81 | 183,77 |
Conclusie aandeel Pinterest
Ondanks het dalende aantal gebruikers slaagt het bedrijf erin meer omzet per gebruiker te realiseren door zijn sterke algoritme. De nieuwe CEO kan op steun rekenen van de grootste investeerder en heeft grootse plannen om het bedrijf zo winstgevend mogelijk te maken met een focus op e-commerce. De koers van het aandeel Pinterest is zwaar afgestraft samen met andere technologiebedrijven en noteert 74% onder zijn all-time-high waarde. Er heerst verder veel speculatie over een mogelijke overname van het bedrijf.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart