Het aandeel Nikola heeft de aandacht van beleggers en traders gegrepen. De koers van de elektrische pick-up en vrachtwagen-maker crasht, nu Nikola van fraude wordt beschuldigd. Van omzet is nog geen sprake. Wat is het verhaal achter het bedrijf dat nu al ‘het nieuwe Tesla’ wordt genoemd?
De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:
Update 21 september 2020: koers aandeel Nikola crasht
Op 9 september konden beleggers nog genieten van een stijging van 50% van aandeel Nikola nadat het bedrijf een deal met General Motors bekendmaakte. Inmiddels is de koers weer met ruim 50% gedaald na beschuldigingen van Hindenburg. De activistische short-sellers schreven onlangs in een rapport dat Nikola en oprichter Trevor Milton de boel besodemieteren. Het rapport stelt onder meer dat de batterijtechnologie die Nikola beweert te hebben, niet bestaat. Ook maakte het bedrijf filmpjes van een rijdende truck terwijl die in werkelijkheid van een lichte helling afgleed. “Nikola en haar oprichter en CEO Trevor Milton hebben in de loop der tijd tientallen en nog eens tientallen leugens naar buiten gebracht,” aldus Hindenburg Research.
In eerste instantie werden de beschuldigingen van fraude ontkent. Niet veel later gaf de topman toe dat de truck in een omstreden promotievideo inderdaad niet zelfstandig reed. Inmiddels doet ook de Amerikaanse beurswaakhond (SEC) onderzoek naar de aantijgingen van fraude, misleiding en bedrog.
Gisteren maakte Topman Trevor Milton van Nikola bekend vrijwillig op te stappen als CEO; hij wordt vervangen door mede-bestuurder Stephen Girsky. Milton heeft per direct geen inhoudelijke taken meer bij de onderneming. In reactie op de onzekerheden stappen beleggers massaal uit het aandeel. De elektrische truckbouwer staat inmiddels 75% onder zijn all-time high, maar is nog altijd $ 10,5 miljard waard. En dat is best knap voor een bedrijf zonder omzet.
Het is nu afwachten of Nikola en/of de oprichter daadwerkelijk investeerders bewust hebben misleid. Als dat het geval is, kunnen boetes en zelfs gevangenisstraffen volgen. Het aandeel Nikola lijkt in ieder geval een speelbal van speculanten te blijven. Er wordt overigens extreem veel gehandeld in het aandeel. Het gemiddelde volume over de laatste tien handelsdagen lag op circa 53,2 miljoen aandelen, terwijl er slechts 361 miljoen aandelen uitstaan.
Aandeel Nikola: sky is the limit (12 juni 2020)
Zo nu en dan gebeuren er gekke dingen op de financiële markten. Zo steeg het aandeel van autoverhuurder Hertz zelfs na het faillissement met ruim 1000%. En tegen ieders verwachting in klom Tesla tot boven de $ 1000 terwijl het bedrijf nog altijd moeite heeft met winst maken. De toekomstige verwachtingen, een mooi verhaal en wellicht wat fantasie kan aandelen soms extreem laten bewegen. Het meest recente voorbeeld is het aandeel Nikola Motor Company.
Nikola Motor is een bedrijf dat vrachtwagens en pick-ups ontwikkeld die rijden op elektriciteit en waterstof. Nikola is net als Tesla vernoemd naar uitvinder Nikola Tesla, die de wisselstroomgenerator heeft uitgevonden. Het aandeel Nikola is de afgelopen maanden met 800% gestegen. De koers van Nikola begon rond de $ 10 en op 9 juni werd een koers van boven de $ 90 bereikt. Het aandeel kreeg op 4 juni een notering aan de Nasdaq.
Door de enorme stijging was het bedrijf kort even bijna $ 30 miljard waard. Dat is veel meer dan de beurswaardes van onder andere Ford ($ 24 miljard) of Renault ($ 6 miljard). En de beurswaarde komt zelfs al in de buurt van het ruim 112 jaar oude General Motors ($ 38 miljard) dat een omzet heeft van $ 137 miljard.
Reverse merger met VectoIQ
In maart rondde het bedrijf een zogeheten omgekeerde fusie af met VectoIQ. Bij een omgekeerde IPO neemt een particuliere onderneming (Nikola) een beursgenoteerde onderneming (VectoIQ) over. Op deze manier kon Nikola het langdurige en ingewikkelde beursgang (IPO) proces omzeilen. Beleggers die voor de fusie handelden in de aandelen, warrants of een combinatie hiervan hebben op 3 maart de aandelen Nikola in bezit gekregen. Het aandeel Vector veranderde naar Nikola en het symbool veranderde in NKLA. De aandelen (en warrants) werden eerder verhandeld voor iets meer dan $ 10 en voor elk aandeel VectoIQ kregen beleggers 1 aandeel Nikola. Door de fusie wordt het aandeel Nikola nu verhandeld op de Amerikaanse technologiebeurs Nasdaq.
VectoIQ is een bedrijf dat zich inzet voor de transitie van mobiliteit als dienst en een wereld waarin autonoom rijden de norm is. Door de fusie verkreeg Nikola ruim $ 700 miljoen aan cash. Het merendeel kwam van private equity partijen. Hierdoor konden grote partijen als Fidelity Investment tegen een aantrekkelijke korting een belang in het bedrijf verkrijgen.
Elektrisch en waterstof
Nikola werd opgericht in 2014 door Trevor Milton. De oprichter en CEO van het bedrijf heeft wel wat weg van Elon Musk, de oprichter van Tesla. Hij is ook miljardair, gek op alternatieve energiebronnen en zeer actief op Twitter. Milton ontwikkelde een aantal vol-elektrische trucks. Het bedrijf onderscheidt zich van Tesla, omdat zij zich naast elektriciteit rijden ook richten op waterstof.
En juist die waterstof is wat de interesse van beleggers en andere investeerders trekt. Waterstof aandelen zijn de afgelopen jaren weer populairder nu de technologie weer een boost heeft gekregen. Uit een onderzoek van KPMG bleek zelfs dat een ruime meerderheid van de CEO’s brandstofcellen als een beter alternatief ziet voor batterijen.
Hoe werkt waterstof?
Om waterstof te maken wordt water door middel van elektriciteit gesplitst in zuurstof en waterstof. Deze waterstof kan vervolgens worden gerecombineerd met zuurstof in brandstofcellen. Deze omgekeerde elektrolyse produceert elektrische stroom. De stroom kan gebruikt worden om een elektromotor aan te drijven. Het idee om op deze manier auto’s aan te drijven is niet nieuw. Autofabrikanten zijn al sinds het begin van het millennium intensief onderzoek aan het doen. Maar nu lijkt de technologie eindelijk volwassen te worden en goedkoop genoeg voor om op schaal toe te passen. Meer over waterstof aandelen: de beste waterstof aandelen van dit moment.
Het grote voordeel van brandstofcel voertuigen is dat waterstof als krachtbron benzine of diesel vervangt. Waterstof heeft bijna drie keer zo een hoge energiedichtheid als benzine. Daarom zijn lange afstanden van meer dan 600 km, kleinere accu’s en tanken in 3 minuten mogelijk.
Trucks op waterstof
Nikola Motor onderscheidt zich van Tesla doordat de voertuigen dankzij een brandstofcel op waterstof rijden. Bovendien zijn de vrachtwagens van Nikola veel lichter. Een voordeel van waterstof is dat het veel minder tijd kost om ‘bij te tanken’. Voorlopig duurt het opladen van een elektrische accu tenminste 30 minuten, maar in de praktijk vaak veel langer, terwijl je een auto met waterstof net zo snel vol tankt als een benzine- of dieselauto. Nikola Motor Corp wil ook daarvoor ook zelf infrastructuur bouwen.
Kritiek en shorters
De stijging van het aandeel Nikola is natuurlijk een enorme bubbel. Er is nog geen dollar omzet gemaakt en het zijn vooral mooie plannen die het bedrijf heeft. Het bedrijf krijgt dan ook behoorlijk wat kritiek van gerenommeerde analisten. Citron Research staat er overigens om bekend aandelen te shorten. Zij wijzen in onderstaande bericht op het feit dat de waardering belachelijk is. Bij een beurswaarde van $ 30 miljard had Tesla al auto’s geproduceerd. Bovendien heeft de oprichter nog aandelen verkocht op $ 10 volgens Citron. Verder zou er geen echt intellectueel eigendom aanwezig zijn en waren de uitingen van het bedrijf de afgelopen weken overdreven reclame.
https://twitter.com/CitronResearch/status/1270412003345981440?s=20
Shorten is duur
Dat veel mensen het met Citron eens zijn blijkt wel uit het feit dat shorten van dit aandeel extreem duur is geworden. Het kost momenteel 515% per jaar om de aandelen te lenen om te shorten. Dit betekent dat shorten enkel op korte termijn interessant kan zijn, want anders wordt je rendement opgegeten door de rente. Dit komt simpelweg doordat de vraag naar aandelen hoog is, maar het aanbod (om uit te lenen) beperkt is.
Ook optiehandelaren nemen vooral posities in die profiteren van een crash van dit aandeel. Als we bijvoorbeeld kijken naar de opties van 17 juli 2020 die over één maand expireren. De $ 95 PUT kost momenteel bijvoorbeeld $ 56 en dat betekent dat aandeel Nikola onder de $ 39 moet komen om winst te kunnen maken. Gisteren (11 juni) sloot Nikola op een koers van $ 62. De koers moet dus 37% zakken om winst te maken bij deze put-optie. De volumes van meerdere optieseries lopen bovendien in de duizenden.
Onderstaande afbeelding komt uit het TWS Handelsplatform en weergeeft de rebate rate van de afgelopen maanden. De rente die u betaalt om de aandelen Nikola te lenen als u deze wil shorten.
Plannen & Outlook aandeel Nikola
Het bedrijf voorspelt nul inkomsten voor heel 2020 en streeft pas naar een omzet van $ 1 miljard tegen 2023. Nikola denkt dat de omzet tussen 2022 en 2025 met 165% zal toenemen. Over winst wordt helemaal nog niet gesproken. Nikola werkt net als Tesla met een reserveringssysteem voor zijn voertuigen. Trevor Milton kondigde onlangs via Twitter aan dat klanten vanaf 29 juni een pick-up van het model Badger kunnen reserveren. Het gaat om een semi-elektrische auto die later dit jaar tijdens een groot evenement zal worden voorgesteld aan het publiek.
Verder staat de vrachtwagen Tre op de planning, waarvan de productie in 2021 zal starten. Nikola verwacht daarnaast binnenkort met de bouw van een fabriek in Arizona te beginnen en de elektrische vrachtwagens eind volgend jaar in productie te hebben. De vrachtwagens op waterstof zullen ongeveer twee jaar later volgen nadat Nikola een netwerk van waterstofstankstations heeft uitgebouwd. De plannen zijn ambitieus en zullen vermoedelijk vertraging oplopen.
14.600 reserveringen
Volgens Nikola zijn er al ruim 14.600 trucks gereserveerd. Zo deed bierbrouwer AB Inbev een pre-order voor 800 trucks. Ruim 50% van de geïnteresseerden zijn grote bedrijven met een goede kredietwaardigheid, aldus het bedrijf. Nikola denkt dat bedrijven die graag de CO2-emissie willen terugdringen op termijn interesse zullen hebben in de vrachtwagens van Nikola. In de presentatie noemt het bedrijf Coca-Cola, Walmart, Pepsi en Amazon als voorbeelden. In totaal hebben de 14.600 reserveringen een opbrengstwaarde van circa $ 10,2 miljard. De vraag is echter hoe lang het gaat duren om zoveel voertuigen te produceren. Eerder zagen we bij Tesla al dat productieproblemen voor flinke vertragingen kunnen zorgen.
Het aandeel Nikola kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Nikola. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
Redactionele bronvermelding: Stephanie L Sanchez / Shutterstock.com
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart