Het aandeel Nike ligt net als de rest van de beurs zwaar onder druk. Zelfs de beter dan verwachte kwartaalcijfers konden de koers niet omhoog krijgen. In deze update bespreken we de laatste resultaten en bekijken we de waardering van het aandeel Nike.
Aandeel Nike
Het aandeel Nike behoeft weinig introductie. Het is één van de bekendste merken wereldwijd en ontzettend veel mensen dragen de populaire schoenen van het merk. Het Nike logo behoort tot ’s werelds meest herkenbare en bekendste merktekens. Hoewel merken als Adidas en ASICS de laatste jaren flink terrein hebben geboekt, blijft Nike een ontzettend sterk merk. Het marktaandeel van Nike in sportschoenen wist de afgelopen jaren alleen maar toe te nemen. Nike wist onder andere te profiteren van de groeiende vraag naar sportieve kleding. Tegenwoordig dragen mensen bijvoorbeeld ook steeds vaker sportschoenen op kantoor.
Aandeel Nike: kwartaalcijfers & jaarcijfers
Het bedrijf Nike hanteert een gebroken boekjaar. Op 27 juni maakte het concern de resultaten over het 4e kwartaal van het boekjaar 2022 en het volledige jaar eindigend op 31 mei 2022 bekend. De resultaten waren iets beter dan verwacht, maar de verwachtingen waren simpelweg gewoon laag. In het kwartaal eindigend op 31 mei 2022 daalde de omzet met 1% tot $12,23 miljard.
In Noord-Amerika, Nike’s grootste markt, daalde de totale omzet in het vierde kwartaal met 5% tot $5,11 miljard. In China kreeg de verkoop een grotere klap te verwerken als gevolg van lockdowns. De totale omzet in dat land daalde met 19% tot $1,56 miljard, tegen $1,93 miljard in dezelfde periode een jaar eerder. In Europa, het Midden Oosten en Afrika steeg de omzet juist met 20% tot $3,25 miljard.
De brutomarge daalde met 0,8% tot 45%. De kosten liepen stevig op, waardoor de winst op jaarbasis met 5% daalde tot $1,44 miljard. In het boekjaar 2022 steeg de omzet met 5% tot $46,71 miljard. De cost of sales stegen met 3% tot $25,23 miljard. Onderaan de streep steeg de winst met 6% tot $6,05 miljard.
Marges onder druk
Voornamelijk de stijgende kosten zorgen voor lagere marges. Nike wordt namelijk geconfronteerd met een veelvoud aan uitdagingen. Hogere benzineprijzen zorgen voor hogere transportkosten. Het bedrijf gaf aan tot ongeveer vijf keer meer te betalen voor vrachtvervoer over zee. Door supply chain problemen zijn de wachttijden voor consumenten ook langer. Tegelijkertijd zorgen duurdere grondstoffenprijzen voor hogere productiekosten. De inflatie kan weliswaar worden doorberekend in hogere verkoopprijzen, maar dit zorgt ook voor een dalend consumentenvertrouwen. In de VS lijkt de consument al als eerste de duurdere merken als Nike links te laten liggen op zoek naar lager geprijsde merken.
Slecht teken was de flinke toename van de voorraden. In het afgelopen kwartaal steeg de voorraad tot $8,4 miljard – een stijging van 23% ten opzichte van de periode van vorig jaar. Nike geeft echter aan dat de lockdown in China de belangrijkste oorzaak was van deze toename.
Nike blijft focussen op groei
Het aandeel Nike kunt u bijna zien als groeiaandeel, dat vinden ze zelf ook namelijk. Als bewijs daarvoor zien we het bedrijf fors investeren in digitale infrastructuur, nieuwe productinnovaties en marketing. Het bedrijf wist de afgelopen jaren ook te profiteren van de e-commerce trend. Hierdoor shoppen mensen vaker, maar online levert uiteraard ook betere marges op dan de verkopen via fysieke winkels. En juist op de ontwikkeling van deze trend zet Nike volop in.
Nike bevindt zich namelijk midden in een strategieverschuiving, waarbij het bedrijf meer producten rechtstreeks aan haar klanten verkoopt, zowel online als in de fysieke winkels van Nike. Hiermee wil het de verkoop via partners zoals schoenenwinkel Foot Locker afbouwen. De directe verkoop steeg in het afgelopen kwartaal met 7% tot $ 4,8 miljard ten opzichte van het voorgaande kwartaal. De omzet via groothandels daalde juist met 7% tot $ 6,8 miljard dollar. Momenteel is ongeveer 42% van de omzet nog afkomstig van derden. Maar Nike heeft als doel gesteld tegen 2025 ruim de helft van de omzet via eigen kanalen te realiseren.
De directe verkoopstrategie van Nike brengt uiteraard ook risico’s met zich mee. Concurrenten krijgen juist meer ruimte om te verkopen bij derde partijen. En als de problemen met de toeleveringsketen aanhouden, kunnen goederen op de verkeerde plek blijven liggen of te laat aankomen. Op lange termijn hoopt Nike met deze strategie de marges stevig te verhogen.
Dividend en share buy-backs
Nike keert $0,305 per kwartaal aan dividend uit per aandeel. Dat komt op de huidige koers neer op 1,2% dividendrendement. Ook kondigde Nike aan de komende 4 jaar voor $18 miljard aan eigen aandelen in te kopen. Dat betekent dat Nike in de komende 4 jaar ruim 11% naar de aandeelhouders laat terugvloeien.
Outlook 2022-2023
Nike verwacht dat de omzet in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2023 vlak tot licht hoger zal liggen dan vorig jaar. Hierbij wijst Nike op het feit dat de lockdowns in China blijvende verstoringen zullen veroorzaken. Voor heel 2023 mikt het bedrijf op lage dubbelcijferige groei, circa 10-12% dus.
De gemiddelde verwachting van analisten is dat Nike in het komende jaar een omzet van $50,5 miljard kan behalen. Indien de supply chain problemen en de inflatieperikelen naar de achtergrond verdwijnen kan Nike mogelijk weer de marges opkrikken. Dat kan de komende jaren tot hogere winsten leiden. Een eventuele economische recessie kan op korte termijn echter roet in het eten gooien.
Waardering Nike
Nike wist dankzij snelle groei in de afgelopen jaren een steeds groter aandeel in de markt te vergaren. Hiermee nam ook de omzet van Nike toe, waardoor beleggers op het aandeel doken. Sterke koersstijgingen zorgden echter voor een stevige waardering van het bedrijf. Met de recente koersdaling is de waardering afgenomen tot circa 28 keer de winst. Hiermee is het aandeel Nike goedkoper dan de afgelopen jaren, maar nog altijd stevig gewaardeerd ten opzichte van concurrenten. Het Duitse Adidas koopt u bijvoorbeeld al voor 16 keer de winst.
De strategische plannen van Nike klinken wel veelbelovend. Indien Nike de kosten de komende jaren weer omlaag kan brengen, dan kan dat de winst ten goede komen. Voor een groot deel is data afhankelijk van de ontwikkelingen van grondstoffenprijzen. Maar de strategische wijziging om derde partijen tussen de verkoop uit te halen heeft het bedrijf zelf in de hand. Mochten deze verwachtingen uitkomen, dan zal de winst de komende jaren oplopen en de waardering verder afnemen.
Beleggen in het aandeel Nike via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Nike (NKE). U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart