Aandeel Netflix

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Netflix? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Netflix Inc.
ISIN: US64110L1061
Tickercode: NFLX | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Netflix kopen Open een rekening
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max
Lees verder

Vorige analyses van het aandeel Netflix

aandeel netflix koers - aandeel netflix advies - aandeel netflix nieuws
Begin 2022 leek de groeimotor van ‘s werelds grootste streamingsdienst tot stilstand te komen. Beleggers straften het aandeel Netflix direct genadeloos hard af. Het bedrijf ging aan de slag en vocht zich knap terug. Afgelopen kwartaal werd een nieuw record aan abonnees bereikt.
In dit artikel bespreken we de 4e kwartaalcijfers en de outlook voor de komende periode.

Aandeel Netflix (NFLX): kwartaalcijfers Q4’22

Gisteravond op 19 januari heeft Netflix zijn cijfers over het laatste kwartaal van 2022 bekendgemaakt. In de nabeurs-handel ging de koers met ruim 6% omhoog na beter dan verwachte resultaten. Netflix mocht namelijk 7,66 miljoen nieuwe abonnees verwelkomen. Daarmee komt het totaal op een nieuw record van 230,75 miljoen abonnees. Het bedrijf overtrof daarmee zijn eigen verwachtingen en die van analisten. Vooraf hielden analisten namelijk gemiddeld rekening met een toename van 4,57 miljoen abonnementen. De forse stijging schrijft Netflix toe aan een combinatie van veel nieuwe leden als behoud van bestaande klanten. De streamingdienst profiteerde van onder meer het succes van de horrorcomedy Wednesday, de documentaireserie Monster: The Jeffrey Dahmer Story en de documentaire Harry & Meghan.

Netflix heeft een moeilijk jaar achter de rug, met een hobbelige start, maar naar eigen zeggen met “een beter einde”. Nadat de groei stilviel besloot het bedrijf in actie te komen. Het lanceerde een advertentiemodel en besloot het delen van accounts aan te gaan pakken. Netflix startte in november met het lager geprijsde advertentiemodel. De streamingreus spreekt over een succesvolle lancering en tevredenheid over de eerste resultaten. Het aankomende jaar wordt dit nieuwe model verder uitgerold.

Cijfers Netflix | aandeel Netflix | kwartaalcijfers Netflix

De omzet in het 4e kwartaal kwam uit op $ 7,85 miljard, een toename van slechts 1,9% op jaarbasis. Op constante valutabasis was er echter sprake van een groei van 10%. Ook de gemiddelde omzet per abonnee daalde met 2%, maar op constante valutabasis was er sprake van een groei van 5%. Netflix overtrof ook zijn eigen verwachtingen wat betreft de operationele winst die uitkwam op $ 550 miljoen. Dat was minder dan de $ 632 miljoen in Q4’21, maar meer dan de $ 330 miljoen waar het bedrijf eerder op rekende. Dit was te danken aan een combinatie van een hoger dan verwachte omzet, maar ook doordat het minder nieuw personeel aannam.

Onder aan de streep bleef echter een magere winst over van $ 55 miljoen, oftewel $ 0,12 winst per aandeel. Dit was flink lager dan de $ 0,45 die door analisten werd voorspeld. De lagere winst werd grotendeels veroorzaakt door een ongerealiseerd verlies van $462 miljoen in verband met schulden in euro’s. Netflix heeft nog ongeveer $ 5 miljard aan in euro uitgedrukte obligaties op de balans staan. De sterke stijging van de euro/dollar in Q4 met +9% speelde het bedrijf dus partte. Deze ongerealiseerde verliezen hebben echter geen invloed op het operationele bedrijfsresultaat. Maar dit verklaart wel het enorme verschil tussen de operationele winst en de nettowinst.

Het bedrijf maakte ook bekend dat co-CEO Reed Hastings zijn functie neerlegt en overstapt naar de functie van uitvoerend voorzitter. Greg Peters, de COO van het bedrijf is gepromoveerd tot co-CEO naast de reeds gevestigde Ted Sarandos.

2022 was uitdagend

Over heel 2022 werd een omzet van $ 31,6 miljard gerealiseerd. De operationele winst kwam uit op $ 5,63 miljard, minder dan de $ 6,2 miljard in 2021. Maar een groot deel van de lagere operationele winst werd veroorzaakt door de sterkere dollar in 2022. De aangepaste operationele winst kwam namelijk uit op bijna $6,4 miljard, tegenover de $6,5 miljard uit 2021. In heel 2022 kwam de vrije kasstroom (FCF) uit op $1,6 miljard. Voor 2023 rekent het bedrijf op een vrije kasstroom van minstens $ 3 miljard, mits flinke valutaschommelingen geen roet in het eten gooien.

Cijfers Netflix | aandeel Netflix | kwartaalcijfers Netflix

Outlook 2023

Netflix is volop bezig is met een gedeeltelijke transitie naar nieuwe verdienmodellen. Abonnees die accounts delen wordt een extra account tegen een aanzienlijke korting aangeboden. Een andere belangrijke nieuwe stap is het advertentiemodel, waardoor mensen tegen een lagere prijs een abonnement kunnen nemen. In ruil hiervoor krijgen ze een aantal minuten per uur advertenties voorgeschoteld. Netflix waarschuwt dan ook dat voorspellingen voor het komende jaar iets lastiger zijn.

Toch voorspelt de streaminggigant een omzetgroei van 4% in het eerste kwartaal van 2023. Op constante valutabasis rekent het bedrijf zelfs op 8% groei. De verwachting is ook dat de omzet per abonnee iets toeneemt. Net als ieder jaar rekent het bedrijf slechts op een beperkte toename van het aantal abonnees in het 1e kwartaal van het jaar.

Er wordt ook gewezen op de verdere aanpak van account-sharing. Aan het einde van het 1e kwartaal en in Q2 krijgen veel deelgebruikers de vraag of zij een eigen account willen voor een gereduceerd tarief. Netflix verwacht hierbij wel wat opzeggingen, maar tegelijkertijd moet dit leiden tot een hogere omzet. Naar schatting delen ruim 100 miljoen gebruikers het wachtwoord van hun account.

Voor heel 2023 mikt Netflix op dubbel-cijferige omzetgroei, een hogere operationele marge en een groeiende positieve vrije kasstroom. Dat wil het bereiken door de service verder te verbeteren, de reclameactiviteiten uitbreiden en account-sharing aan te pakken. In de loop van het jaar zal de omzet door deze activiteiten naar verwachting versnellen. Voor boekjaar 2023 mikt het bedrijf op een operationele marge van 21%-22% op basis van de wisselkoersen begin 2022. In het 1e kwartaal liggen de marges echter wat lager, vanwege de verhoogde uitgaven voor nieuwe content.

Waardering aandeel Netflix

Als snelle groeier heeft Netflix historisch gezien altijd een stevige waardering gekend. Sommige beleggers vonden het aandeel Netflix vorige zomer wellicht wel erg goedkoop. De koers was met zo’n 75% gedaald, omdat de groei van het aantal abonnees tot stilstand kwam. Het groeipad lijkt echter opnieuw te zijn gevonden en inmiddels is het aandeel vanaf de dieptepunten alweer met 80% hersteld.

Met een beurswaarde van $140 miljard en een nettowinst van $4,5 miljard wordt het aandeel verhandeld op 31 keer de winst over 2022. Voor 2023 wordt gerekend op een nettowinst van $4,8 miljard, waardoor de P/E-ratio slechts beperkt zakt. De waardering van het aandeel Netflix is lager dan ooit, maar nog altijd veel hoger dan het gemiddelde. Blijkbaar prijzen beleggers nog altijd veel groei in.

De grootste uitdaging voor Netflix blijft om die omzetgroei ook om te zetten in harde pegels. Om nieuwe abonnees te trekken en bestaande klanten tevreden te houden wordt ontzettend veel geld uitgegeven. Naar schatting spendeert Netflix in 2023, net als in 2022, ongeveer $17 miljard aan content. Op die content moet ook worden afgeschreven en dat zien we terug in de vrije kasstroom. Die kwam in 2022 uit op $ 1,6 miljard, flink hoger dan verwacht, maar een stuk lager dan de nettowinst van $4,5 miljard. Dat betekent dat u nog altijd 87,5 keer de vrije kasstroom betaalt voor het aandeel Netflix. De hoogte van de vrije kasstroom is voor lange termijn beleggers belangrijk. Dit is namelijk het geld dat overblijft en kan worden gebruikt om te investeren in de groei van het bedrijf, de aflossing van schulden of de uitkering van dividenden aan aandeelhouders. Netflix heeft wel al meerdere keren aangegeven te focussen op de groei hiervan. De streamginggigant rekent op $ 3 miljard free cash flow in 2023. En analisten rekenen in 2024 op een vrije kasstroom van ruim $4 miljard.

Technische analyse aandeel Netflix (NFLX)

De koers van het aandeel Netflix bevindt zich al ruim een half jaar in een stijgende trendkanaal. Steeds hogere toppen en bodems signaleren toenemende vraag onder beleggers. Rond de $333/336 ligt een duidelijke weerstand. Hiermee heeft Netflix ook de gap gesloten die vorig jaar in april werd gevormd bij de koersval na kwartaalcijfers.

Positief is het feit dat Netflix boven het 200-daags gemiddelde is gebroken dat nu ook opwaarts begint te draaien. Een doorbraak en slotstand boven de weerstand kan ruimte vrij maken voor een verdere stijging richting de $400. Daarboven komt de top op $ 458 van 1 februari 2022 in zicht.

Enkel een terugval en doorbraak onder de steun op $ 273 (bodem 28 december) kan het positieve technische plaatje teniet doen. Na een doorbraak hieronder moeten beleggers rekening houden met een correctie richting de steunzone rond $ 252.

Koers Netflix | aandeel Netflix | kwartaalcijfers Netflix

Aandeel Netflix kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix (NFLX). U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

aandeel netflix koers - aandeel netflix advies - aandeel netflix nieuws
Het aandeel Netflix was het afgelopen jaar een van de grootste verliezers. De koers daalde met circa 75% en in het 2e kwartaal maakte het bedrijf bekend abonnees te zijn kwijtgeraakt.

In het 3e kwartaal slaat de streamingkoning keihard terug met beter dan verwachte resultaten. We bespreken de laatste kwartaalcijfers en de outlook voor de komende periode.

Aandeel Netflix (NFLX): kwartaalcijfers

Op 18 oktober heeft Netflix de cijfers over het 3e kwartaal bekendgemaakt. Vorig kwartaal werden beleggers nog teleurgesteld, maar het bedrijf laat zich niet zomaar uit het veld slaan. Met grote hits als Monster: The Heffrey Dahmer Story en Stranger Things Seizoen 4, wist Netflix het afgelopen kwartaal weer nieuwe abonnees aan te trekken. In totaal kon de streamingsdienst 2,41 miljoen nieuwe klanten verwelkomen. Dat was flink meer dan de 1 miljoen abonnees, waar vooraf rekening mee werd gehouden. En dit bracht het totaal aantal abonnees weer naar een record van 223,09 miljoen. Het merendeel van de nieuwe abonnees kwam uit de Azië-Pacific en de EMEA regio.

Daarmee kwam ook de omzet met $ 7,93 miljard, hoger uit dan de verwachte $7,84 miljard. Onder aan de streep leverde dat ook een mooie winst op van $3,10 per aandeel, flink meer dan de voorspelde $2,13 per aandeel. De vrije kasstroom (FCF) was met $472 miljoen positief.

Netflix zag zijn omzet op jaarbasis met 6% stijgen, maar had wel flink last van de sterke dollar. Het bedrijf haalt namelijk ruim de helft van zijn omzet buiten de VS. Tegelijkertijd maakt het kosten in Amerikaanse dollars. Exclusief het negatieve effect van wisselkoersen steeg de omzet zelfs met 13%.

Omzet Netflix - winst Netflix - aandeel Netflix koers - aandeel netflix dividend

Netflix is naar eigen zeggen, na een moeilijke eerste helft van het jaar, weer op weg om de groei te versnellen. De sleutel tot groei ligt volgens het bedrijf voornamelijk in de sterke content. Netflix was in september goed voor 8,2% van de kijkcijfers. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de gemiddelde kijker 2x zo betrokken is bij Netflix dan bij andere streamingsdiensten. Door direct alle afleveringen van nieuwe series online te zetten, hoopt Netflix dat kijkers blijven binge-watchen en zo optimaal opgaan in de kijkervaring.

Advertentiemodel & account-sharing

Netflix zal begin november zijn lager geprijsde advertentie-model introduceren in 12 landen. Onder andere de VS, Canada, Mexico, Japan en een aantal Europese landen krijgen de optie als eerste aangeboden. Samen zijn deze 12 landen goed voor circa $140 miljoen aan advertenties via tv en streaming, oftewel meer dan 75% van de wereldmarkt.

Voorlopig hanteert Netflix één laag geprijsd advertentiemodel, dat 20%-40% onder de huidige prijs ligt. In de praktijk betekent dat je in de VS in plaats van $9,99 per maand, nog slechts $6,99 per maand voor het basic-plan betaalt. Dit model bevat dan wel circa 5 minuten per uur aan reclame. Advertentie-inkomsten moeten de lagere inkomsten uiteraard compenseren.

De reacties op dit advertentiemodel zijn tot nu toe positief. Netflix denkt dat dit betekent dat ook consumenten met een kleinere portemonnee zullen kiezen voor Netflix.

Vanaf begin 2023 hoopt Netflix ook zijn plannen voor de aanpak van het delen van accounts wereldwijd te kunnen uitrollen. Het plan is om account-leners de mogelijkheid te bieden om hun Netflix-profiel over te dragen naar hun eigen account, en voor delers om hun apparaten eenvoudiger te beheren en sub-accounts aan te maken. In landen met lage prijzen en veel advertentie-accounts verwacht Netflix dat de optie voor profieloverdracht bijzonder populair zal zijn.

Outlook Q4:

Netflix houdt sterk rekening met verdere tegenwind van de sterke dollar. Maar het bedrijf denkt de prijzen op middellange termijn te kunnen aanpassen aan de sterkere dollar.

Men verwacht in het lopende kwartaal een omzet van $7,8 miljard. De streaminggigant rekent daarbij op 4,5 miljoen nieuwe abonnees. Voornamelijk de gebruikelijke stijging in de laatste maanden van het jaar is de reden voor de enthousiaste prognose. Netflix is daarnaast optimistisch over het nieuwe advertentie-model, maar verwacht daar nog geen materiële bijdrage van in het 4e kwartaal.

Op de lange termijn blijft het bedrijf inzetten op dubbelcijferige omzetgroei, en een nog snellere stijging van de bedrijfswinst door verbeterende marges. Ook mikt Netflix op een groeiende positieve vrije kasstroom.

Waardering Netflix

Het aandeel Netflix heeft historisch gezien altijd een stevige waardering gekend. Door de forse koersafstraffing betaalt nu nog 27,6x de verwachte winst over 2022. In de afgelopen vijf jaar lag de P/E ratio gemiddeld op 100. Nieuwe content kost echter ontzettend veel geld en dat zien we terug in de vrije kasstroom. De free cash flow ligt al jaren beduidend lager. De P/FCF ratio in 2022 ligt dan ook op 125x en dan oogt het aandeel nog altijd enorm duur. Dit betekent ook dat de nettowinst van Netflix flink omhoog moet, anders blijft er in de toekomst weinig geld over voor de aandeelhouders. Momenteel moet Netflix steeds meer investeren in content en is er dus geen ruimte voor dividend of aandelen inkoopprogramma’s. Voor lange termijn beleggers is dit mogelijk een belangrijk punt om rekening mee te houden.

Netflix doet het echter wel beter dan de concurrentie. De meeste concurrenten investeren ontzettend veel geld om abonnees en betrokkenheid te stimuleren. Maar Netflix ligt door jarenlange ervaring en sterke merknaam duidelijk voorop in de race. Het bedrijf schat dat alle andere streamingsdiensten in 2022 samen meer dan $ 10 miljard dollar aan operationele verliezen zullen boeken. Netflix boekt dit jaar een operationele winst van $ 5 a $ 6 miljard.

Technische analyse aandeel Netflix (NFLX)

De koers van Netflix heeft het 200-daags voortschrijdende gemiddelde bereikt. Een doorbraak hierboven is noodzakelijk om een verder herstel richting de weerstand op $330 te kunnen inzetten. Een doorbraak daarboven kan een verdere stijging richting de $400 per aandeel uitlokken.

Een eventuele pullback moet steun vinden rond de voormalige toppen op $250. Een terugval hieronder, maakt ruimte vrij voor een verdere daling richting de $200 per aandeel.

technische analyse aandeel Netflix - Koers aandeel Netflix

Aandeel Netflix kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix (NFLX). U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Netflix krijgt opnieuw rake klappen te verwerken. Jarenlang waarschuwden analisten voor een afnemende groei van het aantal Netflix abonnees. Ook de toenemende concurrentie werd vaak aangehaald als obstakel voor verdere groei. Die angst is nu werkelijkheid geworden; Netflix is voor het eerst in 10 jaar tijd abonnees kwijtgeraakt. We bespreken de laatste kwartaalcijfers en de outlook voor de rest van het jaar.

Aandeel Netflix (NFLX): kwartaalcijfers

Netflix stelde gisteravond bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2022 zwaar teleur. Tijdens de kwartaalpresentatie van het vierde kwartaal voorspelde het bedrijf nog een toename van 2,5 miljoen abonnees. Dat de streamingdienst uiteindelijk per saldo 200.000 abonnementen is kwijtgeraakt, kwam als een zware domper. Het was de eerste keer in ruim 10 jaar tijd dat Netflix abonnees verloor. Beleggers deden het aandeel dan ook massaal van de hand. In de nabeurshandel verloor Netflix ruim 25%. Sinds de top van november 2021 is het aandeel nu zo’n 62% aan beurswaarde kwijtgeraakt.

Koers Netflix | Aandeel Netflix

De financiële cijfers

Met 221,64 miljoen betalende abonnees wist Netflix $ 7,87 miljard omzet binnen te harken. Dat was een groei van 9,8% ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Ondanks het verlies van 200.000 abonnees, was de omzet ook licht hoger dan de $ 7,7 miljard uit het vierde kwartaal van 2021. De operationele winst kwam uit op $ 1,97 miljard met een marge van 25,1%. Een kleine kanttekening valt hier overigens wel te maken. Netflix verloor naar eigen zeggen 700.000 abonnees in Rusland. Zonder dit verlies groeide het aantal abonnees dus met 500.000.

Onder aan de streep bleef een nettowinst over van net geen $ 1,6 miljard. Dit was iets lager dan in Q1 2021, toen er met een operationele marge van 27,4% een winst van $ 1,7 miljard werd behaald. De vrije kasstroom van $ 802 miljoen is wel positief te noemen. Netflix is winstgevend, maar zal wel weer meer geld gaan besteden aan groei.

De 4 problemen van Netflix

Tijdens de coronapandemie werden blijkbaar de laatste kijkers uit de markt geharkt. In 2021 lag de groei van het aantal abonnees ook al fors onder het gemiddelde van de afgelopen jaren, maar de groei is nu omgezet in krimp.

Opvallend genoeg noemde Netflix de verhoging van haar prijzen in de VS niet als reden voor de krimp. Terwijl juist in de UCAN regio (US en Canada) het aantal abonnees met 640.000 is gekrompen. In Europa daalde het aantal members met 300.000, maar als we het verlies van Rusland daarbij optellen komen we juist op een groei van 400.000 abonnees. In APAC (Asian-Pacific) was juist een groei van ruim 1 miljoen betalende abonnees te zien.

Netflix schrijft de krimp echter toe aan een viertal factoren.

  1. Externe factoren: Netflix geeft aan dat verdere groei afhankelijk is van de hoeveelheid TV’s met toegang tot internet. Ook de adoptie van on-demand entertainment en datakosten heeft het bedrijf niet in de hand.
  2. Account-sharing: Netflix heeft momenteel 222 miljoen betalende abonnees. Het bedrijf schat dat deze accounts met ruim 100 miljoen andere huishoudens worden gedeeld.
  3. Concurrentie is moordend: hoewel Netflix eerder dacht zich gemakkelijk te kunnen onderscheiden, worden de concurrenten inmiddels zelfs bij naam genoemd. Netflix heeft weliswaar een groeiend marktaandeel van 6,4%, maar streamingdiensten zoals Hulu, Disney en Prime lijken de groei flink te belemmeren.
  4. Macrofactoren: Netflix wijst op de afnemende economische groei, toegenomen inflatie en andere geopolitieke factoren zoals de oorlog in Oekraïne.
Netflix concurrentie | Aandeel Netflix
Outlook: ambitieuze plannen voor terugkeer groei

Netflix is van plan weer geld uit te geven om groei te bewerkstelligen. Daarvoor zal het bedrijf werken aan het verbeteren van de service. De focus blijft liggen op de kwaliteit van de content en het aanbieden van exclusieve content om de concurrentie het hoofd te bieden. Ook denkt Netflix na over een effectieve manier om geld te verdienen aan de ruim 100 miljoen huishouden die via gedeelde accounts kijken. Mogelijk komt hier een verbod op, maar een andere mogelijkheid is dat het bedrijf extra geld gaat vragen voor het delen van een account. Vorige maand is het bedrijf al gestart met het testen van twee nieuwe betaalmethodes. Tegen een kleine vergoeding kunnen abonnees dan een extra account buiten hun huishouden toevoegen. Een andere mogelijkheid is om het basic account te upgraden naar een premium plan, waar het delen van accounts sowieso al toegestaan was.

Verder zijn er plannen om een goedkoper abonnement aan te gaan bieden, waarbij advertenties worden getoond. De groei mag overigens niet geheel ten koste gaan van de winstgevendheid. Netflix geeft aan de operationele marges op ongeveer 20% te willen houden. Voor het lopende kwartaal is Netflix voorzichtig. Zij voorspellen het aantal paid net additions in een bandbreedte van -2 miljoen tot +1,5 miljoen. Verder verwacht men een omzetgroei van 10% op jaarbasis.

Aandeel Netflix kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix (NFLX). U heeft toegang tot ruim 135 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Aandeel Netflix (NFLX): kwartaalcijfers & jaarcijfers

Streaminggigant Netflix heeft op 20 januari 2022 nabeurs de resultaten over het 4e kwartaal van 2021 bekendgemaakt. Het bedrijf wist daarbij de financiële verwachtingen van analisten wel waar te maken, maar het aandeel werd toch hard afgestraft. Enkele getallen bleven namelijk iets achter bij de prognoses die het bedrijf zelf eerder had gedeeld. Zo was het plan om 8,5 miljoen nieuwe abonnees binnen te harken, hetzelfde aantal als in Q4 2021. Netflix wist echter slechts 8,28 miljoen nieuwe abonnees te verwelkomen, terwijl analisten op slechts 8,19 miljoen hadden gerekend.

Groei aantal abonnees Netflix

De omzet kwam met $ 7,71 miljard uit in lijn met de verwachtingen, maar de winst per aandeel wist met $ 1,33 toch wel te verrassen. De jaarwinst steeg met 19% tot $ 30 miljard en de operationele winst ging vorig jaar zelfs met 35% omhoog tot $ 6,2 miljard. Met bijna 222 miljoen betalende abonnees en sterk verbeterende marges is Netflix inmiddels uitgegroeid tot een winstgevende entertainmentmachine. Over heel 2021 werd een winst van ruim $ 5,1 miljard behaald. Toch betaalde u (gisteren op een koers van $ 508) daarmee nog altijd ruim 44 keer de winst. Toch vrij stevig voor een bedrijf waarbij de groei mogelijk opdroogt. Nu de koers 20% daalt betaalt u gelukkig nog ‘slechts’ 35 keer de winst.

Outlook 2022 aandeel Netflix

Een andere reden van de afstraffing kan worden gevonden in de voorzichtige outlook van het bedrijf. Zo denkt Netflix dat de groei de komende maanden lager zal uitvallen. Zo voorspelden analisten eerder nog een toename van 6,93 miljoen abonnees voor het eerste kwartaal van 2021. Netflix denkt zelf eerder aan circa 2,5 miljoen nieuwe abonnees, terwijl het in Q1 2021 nog bijna 4 miljoen nieuwe klanten kon verwelkomen. Daarmee lijkt Netflix toch echt te maken te hebben met aanhoudende groeivertragingen. Het succes van bijvoorbeeld Squid Game in het 3e kwartaal van 2021 lijkt daarmee toch echt van korte duur.

Netflix zegt zelf dat de toegenomen concurrentie van andere bedrijven een reden was voor de tegenvallende groei. Deze reden is overigens opvallend te noemen, aangezien Netflix in het verleden volhield dat bedrijven zoals Apple en Disney de groei niet wezenlijk zouden beïnvloeden.

Prijsverhoging

Vorige week maakte ‘s werelds grootste streaminggigant nog bekend haar prijzen in de VS te verhogen. De kosten voor het basispakket stegen met $ 1 naar $ 9,99 per maand. Het standaardplan ging met $ 2 omhoog tot $ 15,49 en het premiumplan steeg tot $ 19,99 per maand.

Deze strategie kan eveneens een negatief effect hebben op het aantal abonnees. Toch verwacht Netflix dat de exclusieve content de klanten kan behouden. Prijsverhogingen kunnen vervolgens helpen de afkoelende klantengroei financieel te compenseren.

Aandeel Netflix: verwachting koers 2022

De koers daalde aanvankelijk met 11%, om vervolgens zelfs met 20% omlaag te vallen. Daarmee belandde het aandeel Netflix op de laagste koers sinds juni 2020. Opvallend is het feit dat de koers in november nog op een record stond. Inmiddels is er dus in slechts twee maanden voor circa 40% aan beurswaarde in rook opgegaan.

Zo’n 44 analisten volgen het aandeel Netflix en 31 daarvan handhaven momenteel een koopaanbeveling. Het gemiddelde koersdoel ligt rond $ 663, maar er zijn ook uitschieters tot $ 800 per aandeel. Aan de onderkant zien we 3 verkoopadviezen, waarbij sommige analisten mikken op koersen onder de $ 400.

De consensus is wel dat Netflix de komende jaren de winst per aandeel kan blijven verhogen. Hierdoor kan de waardering langzaam afnemen, maar de tijden van extreme groei lijken voorlopig voorbij. Innovaties zoals bijvoorbeeld gaming-mogelijkheden zouden het bedrijf natuurlijk op lange termijn weer vleugels kunnen geven. Ook overnames buiten de VS kunnen het bedrijf mogelijk helpen sneller te groeien. Voornamelijk in Zuid-Amerika en Azië is Netflix niet heel populair en is er veel concurrentie.

Koers aandeel Netflix zakt weg na publicatie kwartaalcijfers

Aandeel Netflix kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix (NFLX). U heeft toegang tot ruim 135 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:

Het aandeel Netflix heeft in 2020 flink geprofiteerd van de coronacrisis. Tijdens de lockdowns namen mensen massaal een abonnement op de streamingdienst. De koers van Netflix was sinds het coronadieptepunt uit maart 2020 verdubbeld. De kwartaalcijfers over het eerste kwartaal van 2021 laten echter zien dat die groei nu voorbij lijkt te zijn. Wat dat betekent voor het aandeel Netflix bespreken we in deze update.

Aandeel Netflix

Aandeel Netflix

Laatste nieuws

Update 21 april: kwartaalcijfers aandeel Netflix

Netflix was gisteravond wederom traditiegetrouw de eerste techreus die met zijn resultaten naar buiten kwam. Waar het bedrijf afgelopen jaar zijn aandeelhouders keer op keer wist te verrassen, kregen zij gisteravond een tegenvaller te verwerken. In het eerste kwartaal van dit jaar wist Netflix net geen 4 miljoen nieuwe gebruikers te verwelkomen. De streaminggigant en analisten hadden op zeker 6,25 miljoen nieuwe klanten gerekend. De year-over-year groei bleef hierdoor steken op 13,6%, de traagste groei in jaren.

Analisten hadden al een beetje verwacht dat Netflix zijn targets niet zou halen. In verschillende landen zijn de coronamaatregelen versoepeld, waardoor mensen minder thuisblijven. Maar ook de opmars van concurrerende streamingdiensten zit de groei van Netflix in de weg. Zo timmeren Disney+ en Amazon Prime Video flink aan de weg, maar ook AppleTV Plus en Discovery Plus proberen een stukje van de taart in handen te krijgen. Hoewel men natuurlijk meerdere abonnementen naast elkaar kan hebben, zullen veel consumenten toch een keuze moeten maken uit kostenoverwegingen.

In reactie op de resultaten dook de koers in de nabeurs-handel met ruim 11% omlaag. Dit had overigens niet alleen te maken met de resultaten over het afgelopen kwartaal. Want ook over de komende periode is Netflix niet heel enthousiast. Men verwacht in het 2e kwartaal slechts met één miljoen nieuwe abonnees te groeien. Dat zou het laagste aantal nieuwe abonnees ooit zijn voor Netflix.

De omzet steeg met 24,2% tot $ 7,16 miljard en het operationele resultaat kwam uit op $ 1,96 miljard. Voor het komende kwartaal verwacht het bedrijf een stijging van 18,8% voor de omzet, die dan moet uitkomen op $ 7,3 miljard. De winst van $ 1,7 miljard is erg hoog, maar zal later dit jaar mogelijk toch lager gaan uitvallen. Netflix geeft aan bezig te zijn om het productieniveau weer op te voeren. Vanwege de coronamaatregelen werden veel opnames geannuleerd waardoor het bedrijf minder kosten maakte voor het creëren van content.

Resultaten Netflix

Update 20 januari: kwartaalcijfers aandeel Netflix

Netflix op 20 januari traditiegetrouw de eerste techgigant die met zijn resultaten naar buiten kwam. De koers steeg nabeurs met ruim 12%. Het concern wist de afgelopen drie maanden 8,5 miljoen nieuwe abonnees aan zich te binden. Dat was meer dan de 6 miljoen nieuwe abonnees waar rekening mee werd gehouden. In heel 2020 wist het bedrijf een recordaantal van 37 miljoen abonnees te strikken. Positief is dat 83% van de nieuwe abonnees van buiten de VS en Canada komt. De internationale groei is belangrijk voor de aanhoudende groei bij Netflix.

Daarmee is Netflix door de symbolische grens van 200 miljoen abonnees heen gebroken. Het bedrijf wist ook de afgelopen maanden weer te profiteren van de aangescherpte lockdownmaatregelen en hitseries zoals The Crown en The Queen’s Gambit.

Stijging abonnees Netflix

De omzet in het vierde kwartaal steeg met 22% tot $ 6,6 miljard, daarmee boekte het bedrijf een nettowinst van $ 542 miljoen. Dit was overigens iets lager dan de $ 587 miljoen die in het vierde kwartaal van 2019 werd verdiend. De operationele marge kwam uit op 14,4%, zo’n 6% hoger dan in Q4 2019. Toch kwam de winst per aandeel met 1,19 lager uit dan de 1,30 vorig jaar. Dit had te maken met een eenmalig verlies door wisselkoerseffecten op een schuld in euro’s. Voor het eerste kwartaal van 2021 mikt het bedrijf op 6 miljoen nieuwe abonnees. De omzet moet uitkomen op $ 7,12 miljard en er wordt een operationele marge van 25% verwacht.

Netflix ziet de toekomst rooskleurig in en verwacht dichtbij een houdbare positieve vrije kasstroom te zitten. Voor dit jaar mikt het bedrijf op een break-even FCF. Na 2021 verwacht het bedrijf een positieve cashflow te draaien en ook is er geen externe financieringen voor de dagelijkse operaties meer nodig. Nu er eindelijk cash gaat worden gegenereerd, onderzoekt Netflix de mogelijkheden voor het inkopen van eigen aandelen. Dit heeft Netflix tussen 2007 en 2011 overigens ook gedaan.

Wat doet Netflix?

Netflix werd opgericht op 29 augustus 1997 in Scotts Valley Californië door Marc Randolph en Reed Hastings. In die tijd kon men via het internet dvd’s huren voor onbepaalde tijd en die per post weer terugsturen. Zodra de dvd werd teruggestuurd, verzond Netflix de volgende dvd uit de lijst van gereserveerde films. Het aantal dvd’s dat iemand tegelijkertijd in bezit kon hebben, hing af van het abonnementstype. Uiteraard heeft Netflix in 2010 de overstap gemaakt naar streaming video via het internet.

Een andere populaire videotheek genaamd Blockbuster heeft meerdere mogelijkheden gehad voor een partnership of een overname van Netflix voor $ 50 miljoen. Die heeft echter nooit plaatsgevonden en dit bedrijf ging in 2010 failliet. Netflix is de dominante speler geworden en wist in te spelen op de juiste trends. Netflix ging in 2002 naar de beurs voor een koers van $ 15 per aandeel en had in 2003 slechts 1,5 miljoen abonnees. Dit aantal is inmiddels opgelopen tot bijna 200 miljoen.

Pas in 2010 begon Netflix met het streamen van films naar abonnees, het bedrijfsmodel dat nu dominant is geworden. Het streamen van films was nieuw en Netflix wist voordelige deals te sluiten met verschillende studio’s die het zagen als extra inkomsten en niet als concurrentie. In 2011 werd Netflix zelfs verantwoordelijk voor het meeste gebruik van internet. Dit komt doordat de Netflix films veel bandbreedte vragen. In 2011 breidde Netflix ook internationaal uit. Eerst naar Canada en later naar Midden- en Zuid-Amerika. In 2012 kwam Netflix ook naar het Verenigd Koninkrijk.

In 2015 werd het aandeel gesplitst en ontvingen aandeelhouders 7 nieuwe aandelen voor elk aandeel dat beleggers daarvoor in bezit hadden.

Netflix producties

In 2011 begon Netflix ook met de productie van eigen content. House of Cards was één van de eerste grote successen. Netflix wist HBO af te troeven en de eerste twee seizoenen kostten Netflix $ 100 miljoen. Het bedrijf kwam hierdoor in rechtstreekse concurrentie met grote productiestudio’s. Inmiddels zijn Netflix Originals een groot succes. Voor de unieke content worden herhaaldelijk grote sterren gecast, maar ook producties met onbekendere acteurs scoren zo nu en dan grote hits.

Door gebruik te maken van unieke content weet Netflix de kijker aan zich te binden. Het bedrijf denkt dat haar conent zich kan onderscheiden van andere diensten als Disney+, Amazon Prime en WarnerMedia. Door gebruik te maken van slimme algoritmes kan Netflix ook aanbevelingen doen, waardoor de kijker regelmatig content krijgt voorgeschoteld, die hoogstwaarschijnlijk in de smaak zal vallen.

Beleggen in Netflix

 

Concurrentie

De concurrentie blijft maar toenemen. In de Westerse wereld kunnen de consumenten nu kiezen uit Amazon Prime, Apple Plus, Disney+ en Discovery+. Zelfs Youtube is een indirecte concurrent geworden van Netflix. In Azië en Zuid-Amerika zijn daar nog enkele lokale streamingsdiensten actief zoals Hulu, Claro en Tencent.

In plaats van zich zorgen te maken over al deze concurrenten, blijven ze vasthouden aan hun strategie om de service en de catalogus ieder kwartaal te verbeteren. Ook is er volgens Netflix nog ruimte voor groei, doordat veel mensen nog altijd naar traditionele tv-kanalen kijken en geen streamingdienst gebruiken.

Verschillende traditionele content partijen die het moeten hebben van televisie en film, richten zelf ook online platforms op. De gevaarlijkste concurrent voor Netflix leek lange tijd Disney+. Het aantal abonnees van Disney+ explodeerde en bereikte afgelopen jaar al 73,7 miljoen. Toch is recentelijk gebleken dat de twee partijen goed naast elkaar kunnen bestaan vanwege de focus op een andere droelgroep. Mogelijk zijn Amazon en Apple daardoor gevaarlijkere concurrenten. Meer over het aandeel Disney leest u hier: aandeel Disney: mediaconglomeraat hard geraakt door coronacrisis.

Waar kan Netflix nog groeien?

Het aantal abonnees in de VS is snel gegroeid, maar juist de expansie internationaal is nu zo belangrijk. Deze internationale groei zorgt ervoor dat ook in de toekomst het aantal abonnees snel kan stijgen. Ook het afgelopen kwartaal kwam er gelukkig veel groei uit diverse regio’s.  In EMEA (Europe, Middle East & Africa) groeiden het aantal abonnees met 4,46 miljoen en in APAC (Azië-Pacific) nam het aantal abonnees met bijna 2 miljoen toe. Bovendien lijkt de thuismarkt, in Noord-Amerika, nog steeds niet helemaal verzadigd. In de VS en Canada kwamen er ook nog bijna 1 miljoen nieuwe abonnees bij.

Met 1,21 miljoen nieuwe leden blijft de toename in de regio Latijns-Amerika moeizaam. Maar juist daar lijkt, gezien het aantal inwoners, nog veel ruimte voor groei. Echter zijn daar ook diverse lokale concurrenten actief en heeft niet iedereen geld over voor een Netflix abonnement.

Waardering aandeel Netflix

De koers van Netflix blijft maar oplopen. Het bedrijf heeft momenteel een beurswaarde van ruim $ 220 miljard. De koers is de afgelopen jaren vooruit gelopen op de potentiële winsten. De afgelopen jaren lag de focus van het bedrijf echter vooral op groeien en minder op de winstgevendheid. Dankzij de coronacrisis is die groei versneld en zijn de vooruitzichten beter geworden.  Zoals we al eerder aangaven wil Netflix nog veel verder groeien, maar ze denken ook in 2022 al een consequente positieve vrije kasstroom te behalen.

Het bedrijf heeft $ 8,2 miljard cash en is naar eigen zeggen niet langer afhankelijk van externe financieringen. Een belangrijke obligatie zal op 1 februari aflopen, maar deze zal worden betaalt met de cashpositie. Het bedrijf blijft daarmee stevig boven hun minimale cashvereisten. Deze stappen zijn veelbelovend en Netflix lijkt eindelijk financieel volwassen te worden.

In 2020 is een nettowinst van $ 2,76 miljard gemaakt. Met de huidige beurswaarde komen we uit op een K/W van circa 80. Voor het eerste kwartaal van 2021 wordt echter al gemikt op een nettowinst van $ 1,35 miljard. Als we die lijn doortrekken zal de K/W in 2021 bij de huidige koers zakken tot circa 56. Verdere groei zal de komende jaren natuurlijk zorgen voor nog hogere winsten en dat is dan ook een goede reden voor beleggers om te blijven investeren in het aandeel Netflix.

De snelle groei is natuurlijk waardevol en het coronavirus heeft Netflix geen windeieren gelegd. De verwachtingen voor het komende jaar zijn goed en het bedrijf blijft inzetten op groei in de rest van de wereld. De belangrijkste vraag voor beleggers is tot hoeveel abonnees Netflix kan groeien. En in hoeverre de groei beperkt wordt door de toename in het aantal concurrenten.

Technische analyse aandeel Netflix

De koers van Netflix heeft de afgelopen 9 maanden min of meer zijwaarts bewogen. Het aandeel bewoog heen en weer tussen pakweg $ 460 en $ 570. Een uitbraak uit deze range zal het toekomstige koersverloop gaan bepalen. Na een uitbraak boven de weerstand op $ 570 wordt $ 680 het volgende berekende koersdoel. De doorbraak onder de steun op $ 460 maakt ruimte vrij voor een daling richting de steunzone op $ 390.

Technische analyse Netflix

Conclusie

Het aandeel Netflix wordt gewaardeerd als een typisch groei-aandeel. De klassieke fundamentele analist vindt het aandeel waarschijnlijk duur, maar de groeibelegger vindt Netflix fantastisch. Beleggers die geloven in de strategie en het groeipad van Netflix kan het aandeel toevoegen aan zijn/haar portefeuille voor de lange termijn.

Aandeel Netflix kopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Netflix. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:

Editorial credit:  Bogdan Glisik / Shutterstock.com

Netflix: Analyses & tips

Waarom in aandelen van Netflix beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Netflix. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Netflix kunt halen.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Netflix

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Netflix : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Netflix: Bedrijfsinformatie Netflix Inc.

Netflix werd opgericht in 1997 en heeft haar hoofdkantoor in Californië. Het bedrijf levert films en andere media via het internet. Netflix werkt met drie verschillende soorten segmenten. Domestic DVD, International Streaming en Domestic Streaming. In april 2018 had het Amerikaanse bedrijf meer dan 125 miljoen abonnees. De focus van Netflix bestaat erin zoveel mogelijk streamingabonnees te hebben. Netflix heeft wereldwijd bijna 3.000 werknemers in dienst.