Aandeel Mercedes benz group
Aandeel Mercedes koers
Over de redenen kan men natuurlijk alleen maar speculeren, maar de Kuwait Investment Authority (KIA) heeft in het “recente” verleden geen grote winsten gemaakt. Vermoedelijk gaat men ervan uit dat het geld ergens anders winstgevender kan worden geïnvesteerd.
Het komt erop neer dat het aandeel Mercedes Benz Group op hetzelfde niveau worden verhandeld als rond de millenniumwisseling. Meer dan een dividend is sindsdien niet mogelijk geweest.
Hoewel het aandeel Mercedes in deze periode meerdere keren het huidige koersniveau bereikte, daalde het telkens weer. Een blik op de langetermijngrafiek suggereert zelfs dat het momenteel een goed moment zou kunnen zijn om te verkopen.
Aandeel KIA in Mercedes Benz Group
Men moet alleen bedenken dat het aandelenblok van de Koeweiti’s enkele maanden geleden nog maar een fractie waard was.
Volgens Bloomberg (link) wil de Kuwait Investment Authority (KIA) daarom haar belang in Mercedes terugbrengen van 73 naar 53 miljoen aandelen. Dit komt neer op een verkoop van 20 miljoen aandelen. De beoogde verkoopprijs van het aandeel Mercedes Benz Group is € 69,27 per aandeel. In totaal zou de gedeeltelijke verkoop ongeveer € 1,4 miljard in de kas van het staatsinvesteringsfonds kunnen brengen.
Het effect verkoopt zijn aandelen om de beleggingsportefeuille te diversifiëren, maar blijft vastberaden om de succesvolle samenwerking met Mercedes voort te zetten en in de toekomst een belangrijke aandeelhouder te blijven. Momenteel is de Kuwait Investment Authority (KIA) de op twee na grootste aandeelhouder na de Chinese autofabrikant BAIC (9,98%) en Li Shifu (Geely, 9,69%).
Na de verkoop zal KIA nog steeds 6,8% van de aandelen van Mercedes Benz Group in handen hebben.
Cijfers aandeel Mercedes Benz Group
De koersresultaten uit het verleden en de grafiek suggereren dus dat het een goed moment is om uit te stappen. Maar wat is de fundamentele situatie? Wordt Mercedes Benz Group misschien dan onderschat?
De omzet ligt vandaag op hetzelfde niveau als in 2015. De huidige winstgevendheid kan worden toegeschreven aan de bijzondere omstandigheden en een hele reeks bijzondere effecten vanaf 2020.
Bovendien is de gerapporteerde winst van Mercedes altijd al een slechte graadmeter geweest voor de werkelijke winstgevendheid van het bedrijf.
In feite kan dit vrij eenvoudig worden aangetoond. In totaal rapporteerde het bedrijf de afgelopen tien jaar een winst van € 86,03 per aandeel. Hiervan is € 30,55 uitgekeerd als dividend.
Als de winst ook in reële termen was gestegen, zou men verwachten dat de liquide middelen evenredig toenamen en/of dat de schuld zou zijn afgenomen. Maar wat is er dan gebeurd met het resterende bedrag? In werkelijkheid heeft Mercedes momenteel € 10 miljard meer nettoschuld dan in 2015 (ongeveer 9,34 euro per aandeel). Het is belangrijk op te merken dat een aanzienlijk deel van de schulden te wijten is aan de leasingactiviteiten
Uiteindelijk komt het erop neer dat de autofabrikant het dividend verdient en alle andere beschikbare middelen met spoed moet herinvesteren om concurrerend te blijven. De gerapporteerde winst heeft weinig betekenis. Wie de jaarverslagen van Mercedes Benz Group echt in detail bekijkt, weet dat natuurlijk.
Aandeel Mercedes Benz group kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Mercedes Benz group. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart