Geschatte Leestijd: 8 minutes
Het aandeel Colruyt is daarom een interessant aandeel om eens nader te bekijken. In dit artikel nemen we het aandeel van Colruyt onder de loep. Bent u op zoek naar een online broker om te handelen in aandelen, klik dan hier.
Historie Colruyt
Colruyt is een Belgisch familiebedrijf dat uitgroeide tot een van de grootste supermarktketens in België en daarbuiten. De geschiedenis van Colruyt gaat terug tot 1928 toen Franz Colruyt in Lembeek een groothandel in koloniale waren oprichtte. Het bedrijf begon klein maar groeide gestaag door hard werk en strategische beslissingen.
In de jaren 1950 nam Jo Colruyt, de zoon van de oprichter, het roer over en introduceerde innovatieve methoden zoals de zelfbediening, wat toen revolutionair was. In 1964 opende de eerste zelfbedieningswinkel onder de naam “Discount”, gericht op het aanbieden van producten tegen lage prijzen. Dit concept werd verder ontwikkeld en in 1976 veranderde de naam naar Colruyt, waarmee het merk officieel werd geboren.
De jaren 1980 en 1990 waren jaren van expansie en innovatie. Colruyt introduceerde de zogenaamde “laagsteprijsgarantie”, wat hen onderscheidde van concurrenten. Ze investeerden ook sterk in informatica en logistiek, wat hen in staat stelde om efficiënt te werken en kosten te besparen. Deze kostenbesparingen werden doorgegeven aan de klant, wat de populariteit van Colruyt verder vergrootte.
In de jaren 2000 breidde Colruyt zijn activiteiten verder uit met de overname van verschillende ketens en de lancering van nieuwe winkelconcepten, zoals Bio-Planet voor biologische producten en OKay voor kleinere buurtsupermarkten. Internationaal breidde Colruyt uit naar Frankrijk en Luxemburg.
Colruyt Group diversifieerde verder in sectoren zoals energie (DATS 24) en gezondheidszorg (Colruyt Group Academy). Het bedrijf is ook sterk betrokken bij duurzaamheid en milieuvriendelijke initiatieven, wat blijkt uit hun investeringen in hernieuwbare energie en verpakkingsreductie.
Colruyt Group is vandaag de dag nog steeds een vooraanstaande speler in de detailhandel. Ze blijven trouw aan hun kernwaarden van efficiëntie, lage prijzen en klantgerichtheid, en blijven groeien en innoveren in een veranderende markt.
Colruyt: verschillende activiteiten
Doordat Colruyt op zijn limiet stootte in warenhuizen, besloot het bedrijf op zoek te gaan naar andere manieren om de groei van het bedrijf te stimuleren. Eerst probeerde het bedrijf een expansie in Frankrijk en Nederland, maar deze overstap verliep erg moeizaam. Om verder te groeien diende dus een andere piste bewandeld te worden.
Colruyt ging om deze reden op overnamepad. Op dit moment telt Colruyt zo’n 20 dochterondernemingen.
Enkele van deze dochterondernemingen bevinden zich nog steeds in de sector van supermarkten. Doorheen de jaren versterkte Colruyt zijn positie in de supermarktsector met OKay, Bio Planet en Cru. OKay is de meest bekende van de drie. Terwijl Colruytsupermarkten bekendstaan om hun grootte en het breed assortiment dat ze aanbieden, zijn Okay-winkels eerder buurtwinkels die zich richten op gemak en snelheid. Cru is dan weer een versmarkt met voeding en ambachtelijke producten.
Naast de supermarkten begeeft Colruyt zich ook op de kledingmarkt. In 2014 stapte Colruyt in The Fashion Society, de overkoepelende organisatie boven ZEB, The Fashion Store en PointCarré. In 2020 trok Colruyt haar belang aanzienlijk op tot 96% en werd het de facto eigenaar van de groep.
Colruyt kocht in 2020 verrassend alle aandelen van de fitnessketen JIMS. Deze overname was verrassend omdat Colruyt zich tot dan toe vooral focuste op andere retailformules. Colruyt verduidelijkte dat deze investering deel uitmaakt van de strategie om de activiteiten uit te breiden naar de gezondheidssector. Door de overname kan Colruyt het aanbod diversifiëren en inspelen op de groeiende vraag naar fitness- en gezondheidsdiensten. De focus op gezondheid wordt verder in de verf gezet met de overname van Bike Republic, het voormalige Fiets!. Colruyt kocht in 2019 een belang van 75% in de fietsspeciaalzaak die reeds een tijd in moeilijkheden zat.
Verkoopactiviteiten
Uit deze overnames blijkt dat Colruyt haar activiteiten enorm diversifieert. Hoewel het goed is om niet afhankelijk te zijn van één bron van inkomsten, is het belangrijk om de focus niet te verliezen. Door de waaier aan activiteiten dreigt immers het risico dat de focus verslapt en dat het bedrijf zijn identiteit verliest. Ook was Colruyt genoodzaakt om op regelmatige basis geld te stoppen in haar vaak verlieslatende dochters.
Colruyt kreeg de laatste tijd meer en meer het verwijt dat het te veel activiteiten huisvest die ver afwijken van de corebusiness. Dit zette het bedrijf ertoe aan om verschillende activiteiten in de etalage te zetten en te verkopen.
In maart 2023 verkocht Colruyt het bedrijf Parkwind, een bedrijf dat windmolens bouwt op zee. De koper was het Japanse energiebedrijf JERA. Het Japanse bedrijf betaalde meer dan € 1,5 miljard voor deze transactie.
Ook de winkels van speelgoedketen Dreamland en babyketen Dreambaby gingen de etalage in. Dreamland kwam voor 75% in handen van concurrent ToyChamp, terwijl Dreambaby verkocht werd aan het West-Vlaamse Supra Bazar. Beide dochters hadden reeds geruime tijd te kampen met rode cijfers omdat steeds meer mensen speelgoed online kopen.
Naast deze verkopen deed Colruyt zelf ook een overname. Het bedrijf nam zijn concurrenten Match en Smatch over. Op deze manier probeert Colruyt zich opnieuw meer te focussen op zijn kernactiviteit.
Prestaties aandeel Colruyt
De afgelopen vijf jaar noteert het aandeel van Colruyt aan een verlies van meer dan 10%. Grote concurrent Ahold Delhaize, dat eigenaar is van Albert Heijn en de Delhaize winkels, is in dezelfde periode met maar liefst 40% gestegen.
In september 2022 kelderde het aandeel van Colruyt met 25% en bereikte het haar laagste niveau sinds 2006. De reden was de teleurstellende kwartaalresultaten van het Colruyt, waarbij het bedrijf bekendmaakte dat de winst met meer dan een derde was teruggevallen.
Het slechte nieuws hield hier echter niet op. In december 2022 kreeg het aandeel een nieuwe oplawaai van 15%. Hiermee bereikte het aandeel Colruyt zijn laagste punt sinds 2004. De nettowinst daalde met meer dan 45% en de winstmarge bedroeg 2,3% terwijl dit in het vorige kwartaal nog meer dan 6% was. De inflatie was de grote boosdoener van dit belabberde rapport. Andere bedrijven counteren de inflatie door hun prijzen te verhogen. Door de “laagsteprijsgarantie” van Colruyt was dit echter maar beperkt mogelijk.
Door deze forse koersdalingen raakte het bedrijf na meer dan 30 jaar zijn zitje in de BEL 20 kwijt.
Stevig herstel
Sindsdien is het aandeel Colruyt wel aan een fors herstel bezig. Sinds haar dieptepunt eind 2022 is de koers van aandeel Colruyt meer dan verdubbeld.
Colruyt focust zich opnieuw meer op haar kernactiviteit en de verkopen van enkele van haar dochters zorgde voor een financiële meevaller. Ook zorgde de teruglopende inflatie ervoor dat de winstmarge van Colruyt opnieuw naar boven ging.
Er was hiernaast de misère bij grote concurrent Delhaize. Delhaize kondigde aan dat het al zijn winkels in eigen beheer ging verkopen aan zelfstandige uitbaters. Het personeel maakte zich zorgen dat de arbeidsvoorwaarden er hierdoor fors op zouden achteruitgaan. Ze reageerden met wekenlange stakingen. Consumenten konden hierdoor niet meer in Delhaize-winkels terecht, wat hen aanspoorde om andere oorden op te zoeken. Colruyt was hier één van de grote winnaars.
De producentenprijzen, de inflatie aan de fabriekspoort, kende hiernaast een veel forsere daling dan de consumentenprijzen. Dit gaf de winstmarge van Colruyt vleugels en bedraagt nu meer dan 4%.
Om deze redenen werden de financiële rapporten van Colruyt steeds beter. In plaats van winstwaarschuwingen kon het bedrijf nu uitpakken met verhoogde winstprognoses.
Waardering en toekomstverwachtingen aandeel Colruyt
Colruyt noteert op dit moment aan een koers/winstverhouding van 5,71. Die van grote concurrent Ahold Delhaize ligt met een waarde van 14 aanzienlijk hoger. De koers/boekwaarde van beide bedrijven ligt dan weer wel in dezelfde lijn.
Door het stevige herstel, zijn analisten opnieuw enthousiaster over het aandeel Colruyt. Omwille van de povere financiële resultaten regende het de afgelopen jaren verkoopadviezen. Deze trend is nu aan het omkeren en analisten plakken voornamelijk een houdenadvies op het aandeel Colruyt.
Analisten verwachten dat de omzet van Colruyt in de komende jaren verder zal toenemen. Zonder ongelukken zou ook de winstmarge stabiel moeten blijven. Hiernaast kondigde Colruyt bij de publicatie van haar laatste kwartaalcijfers aan dat het een bruto dividend van € 1,38 zal uitkeren aan haar aandeelhouders. Bij een koers van € 44 komt dit overeen met een dividendrendement van een kleine 2%. Met een dividendrendement van zo’n 4% is Ahold Delhaize wel guller voor haar aandeelhouders.
Door de verkoop van enkele van haar dochters, beschikt Colruyt over aanzienlijke liquide middelen. Het bedrijf kan hier overnames mee financieren maar Colruyt staat ook bekend om in grote mate eigen aandelen in te kopen. Wanneer deze aandelen vernietigd worden, heeft dit een positieve invloed op de koers. De winst moet dan immers over minder aandelen verdeeld worden, wat de winst per aandeel verhoogt.
Hoewel het ergste voor Colruyt achter de rug lijkt, zijn er uiteraard nog steeds factoren die roet in het eten kunnen gooien. Bij een eventuele heropleving van de inflatie zou het scenario van 2022 opnieuw een reële mogelijkheid kunnen worden.
Aandeel Colruyt kopen of verkopen via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Colruyt (COLR). U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart