Beursgang aandeel Didi Chuxing
Het aandeel Didi Chuxing is vanaf 30 juni 2021 verhandelbaar via LYNX en te vinden in het Handelsplatform via het symbool: DIDI.
Het duurde even voordat er een koers zichtbaar werd, maar uiteindelijk opende het aandeel op $ 16,65. Dit was zo’n 20% hoger dan de IPO prijs van $ 14,00 per aandeel. De koers piekte op $ 18, om vervolgens toch de eerste handelsdag rond de $ 14 af te sluiten. Voor de beursgang werden 316,8 miljoen aandelen verkocht en daarmee werd een bedrag van $ 4,4 miljard opgehaald. Didi Global is op de huidige koers circa $ 75 miljard waard. Dat is iets minder dan Uber, dat momenteel een beurswaarde van $ 96 miljard heeft.
Redenen beursgang Didi Chuxing
U heeft er vast wel eens gebruik van gemaakt; een taxi via een app op uw telefoon. Hoogstwaarschijnlijk (nog) niet via de app van Didi Chuxing, want Didi Global is nog niet actief in Nederland. Net als Uber, Lyft en Bolt is Didi Chuxing een zogeheten ride-hailing of ridesharing bedrijf. Dit soort bedrijven koppelen via mobiele apps taxichauffeurs aan passagiers. Er zijn ontzettend veel aanbieders, maar één ding hebben ze bijna allemaal gemeen: ze maken niet of nauwelijks winst.
Om winst te maken is er veel groei nodig. De grootste zullen uiteindelijk overleven met genoeg marktaandeel en door schaalvoordelen. De belangrijkste reden voor de beursgang is dan ook om kapitaal op te halen. Het bedrijf wil het geld gebruiken voor internationale expansie en voor investeringen in AI (kunstmatige intelligentie) en milieuvriendelijke auto’s.
Amerikaanse notering
Didi Chuxing wilde oorspronkelijk in Hong Kong naar de beurs, maar het bedrijf koos uiteindelijk voor een Amerikaanse notering vanwege mogelijke bemoeienis van de Chinese overheid. Veel grote techbedrijven uit China staan namelijk al tijden onder verscherpt toezicht als onderdeel van het steeds strengere antitrust beleid. Dit scherpere mededingingsbeleid in China heeft al gezorgd voor miljardenboetes bij bedrijven als Alibaba.
Vlak voor de Amerikaanse beursgang van Didi Chuxing werd bekendgemaakt dat Chinese toezichthouders een onderzoek zijn begonnen naar het bedrijf. De Chinese marktregulator onderzoekt of Didi concurrentiepraktijken heeft gebruikt die kleinere rivalen op oneerlijke wijze uit de markt hebben gedrukt. De toezichthouder onderzoekt ook of het prijsmechanisme dat wordt gebruikt door Didi’s taxidienst wel transparant genoeg is.
Geschiedenis Didi Chuxing
De oorsprong van Didi Global is te vinden in het jaar 2012, toen Cheng Wei via zijn bedrijf Xiaoju Technology de app genaamd Didi Dache lanceerde. In datzelfde jaar besloot techreus Tencent $ 15 miljoen te investeren in het bedrijf. Nog geen jaar later had Didi Dache circa 55% van de smartphone-based taxi-markt in China in handen. De overige 45% zou destijds in handen zijn van Kuaidi Dache, waar Alibaba weer in had geïnvesteerd. In februari 2015 besloten beide bedrijven met elkaar te fuseren, waarmee Didi Kuaidi werd geboren.
Didi Kuaidi gaf veel geld uit om de concurrentie voor te blijven en zelfs uit te schakelen. In juli 2015 haalde het bedrijf $ 2 miljard op bij investeerders en had het 80,2% van de markt in handen. In september 2015 kondigde het bedrijf een rebrand aan waarbij de naam werd veranderd in Didi Chuxing.
Begin 2016 was Uber China, dat in 2015 met zijn Chinese activiteiten begon, een grote concurrent van Didi geworden. De toenmalige CEO van Uber, Travis Kalanick, beweerde echter dat het bedrijf jaarlijks meer dan 1 miljard dollar verlies leed in China. Op 1 augustus kondigde Didi aan de activiteiten van Uber in China over te nemen. Daarmee groeide het bedrijf vrijwel uit tot een monopolist met een marktaandeel van ruim 90% in China.
In maart 2017 investeerde het Japanse Softbank $ 6 miljard in Didi om de zelfrijdende auto-technologieën te financieren. Later dat jaar haalt het bedrijf nog circa $ 9,5 miljard op bij verschillende investeringsrondes. Didi gebruikte het opgehaald kapitaal voor verdere expansie naar buitenlandse markten en investeringen in technologieën zoals Artificial Intelligence.
Investeerders Didi Chuxing
De ride-hailing branche heeft de afgelopen jaren opmerkelijke investeringen gekend. Zo hebben er veel overnames en fusies plaatsgevonden, maar ook hebben heel veel bedrijven belangen in elkaar verkregen. Uber kreeg maar geen voeten aan de grond in China en sloot in 2016 dan ook een historische deal met Didi Chuxing. In 2016 investeerde Didi Global $ 1 miljard in Uber en aandeelhouders van Uber kregen daarvoor 20% van de aandelen in Didi voor terug.
De grootste aandeelhouder van Didi Global is echter Softbank, dat 21,5% van de aandelen in bezit heeft. Het belang van Uber is inmiddels iets verwaterd en vertegenwoordigd nu nog 12,8% van de aandelen. Oprichter Cheng Wei heeft 7% van de aandelen en de Chinese techgigant Tencent heeft 6,8% van de aandelen in bezit. Apple investeerde in 2016 ook $ 1 miljard in Didi.
Zelf investeerde Didi sinds 2015 in de concurrenten; Grab, Lyft, Ola, Uber, 99, Bolt en Careem. In januari 2018 nam Didi het Braziliaanse 99 over.
Activiteiten Didi Chuxing
Didi Chuxing wil met Didi Global het grootste mobiliteitsplatform ter wereld worden en bouwt naar eigen zeggen aan de toekomst van mobiliteit.Het bedrijf heeft dan ook een groeiend aantal activiteiten naast de reguliere taxi-app. Didi Chuxing zelf heeft al haar activiteiten onderverdeeld in services en technology. Onder services vallen de mobiliteitsdiensten, maar het bedrijf levert ook financiële diensten en cloud services. De zogeheten mobiliteitsdiensten in China zijn nog altijd het belangrijkste en momenteel goed voor circa 90% van de omzet van Didi Chuxing. Onder de mobiliteitsdiensten vallen verschillende soorten taxi-diensten zoals Didi Express, Didi Premier, Didi Taxi en Didi Hitch. Ook vrachtvervoer (Didi Freight) en het fietsenplan (Didi Bike) vallen hieronder.
Net als andere mobiliteitsdiensten investeert het bedrijf volop in autonoom rijden. Onder de technology-tak investeert Didi Chuxing in ‘smart transportation’, veiligheid en AI. De Level 4 robo-taxi service in Shanghai laat passagiers al rondrijden zonder chauffeurs. Het bedrijf omschrijft deze dienst als “het toppunt voor toekomstige mobiliteit” vanwege het potentieel om de kosten te verlagen en de veiligheid te verbeteren.
Didi Chuxing had het afgelopen jaar 493 miljoen unieke gebruikers in 17 landen en ruim 4000 steden. Het bedrijf rapporteerde over 2020 een gemiddelde van 60 miljoen ritten per dag. In 2022 hoopt Didi Chuxing 100 miljoen ritten per dag te faciliteren.
Bedrijfsnaam | ISIN | Tickercode | Laatste koers | 1D | 1M | 6M | 1Y |
---|---|---|---|---|---|---|---|
DiDi Global Inc. | US23292E1082 | DIDI |
Beurswaarde aandeel Didi Chuxing
Didi Chuxing heeft op een koers van $ 16 per aandeel een beurswaarde van $ 75 miljard. Net als de meeste ride-sharing bedrijven is Didi echter verlieslatend, waadoor het lastig is om een juiste waardering op het aandeel te plakken. Het aandeel Didi Chuxing wordt vooral gewaardeerd op toekomstige groei en de mogelijke winsten die deze over 5 of 10 jaar kunnen opleveren.
Didi Chuxing rapporteerde in 2020 een verlies van $ 2,54 miljard bij een omzet van $ 21,63 miljard. Net als vele andere snelgroeiende tech-bedrijven mikt het bedrijf duidelijk op groei met de verwachting dat dit later zal lijden tot enorme winsten. Het bedrijf moet het dan ook vooral hebben van omzetgroei en in 2019 was er wel een groei van 11% zichtbaar. In 2020 daalde de omzet van Didi echter met bijna 10% als gevolg van de wereldwijde coronapandemie. De omzetdaling was minder dan bij concurrenten, omdat de maatschappij in China weer veel sneller herstelde van de pandemie.
In het eerste kwartaal van 2021 werd zelf een kleine winst van $ 95 miljoen geboekt op een omzet van $ 6,44 miljard, maar dat was voornamelijk te danken aan een eenmalige winst van $ 1,9 miljard op een investering. De omzet lag daarmee wel 107% hoger dan in het eerste kwartaal van 2020. Ondanks de verdubbeling van de omzet, verdubbelde ook het verlies tot iets meer dan $ 1 miljard als we de eenmalige inkomsten niet zouden meerekenen.
Ter vergelijking: Uber verloor vorig jaar $ 6,77 miljard bij een omzet van $ 11,14 miljard. Uber verloor in het eerste kwartaal van 2021 nog eens $ 108 miljoen bij een omzet van $ 2,90 miljard. Men moet er wel van bewust zijn dat Didi Chuxing zijn omzet iets anders berekend. Het Chinese bedrijf haalt de kosten van de chauffeurs niet van de omzet af, maar telt deze op bij de kosten. We kunnen daarom beter de winst (het verlies) vergelijken dan de omzet van beide bedrijven.
We kijken even naar het jaar 2019, voor de coronacrisis. In dat jaar boekte Didi een verlies van $ 1,5 miljard en Uber verloor $ 1,1 miljard. De verliezen zijn dus vergelijkbaar, maar Uber focust steeds meer op maaltijdbezorging, Als we even specifiek kijken naar de aangepast EBITDA marge bij het mobiliteitsonderdeel, dan zien we dat Uber in 2020 een marge van 4,4% had en bij Didi ligt dit op 2,1%. Didi heeft dus lagere marges en heeft bovendien een erg geconcentreerd marktaandeel. Blijkbaar waarderen beleggers de geografische diversificatie en het bredere aanbod van diensten van Uber beter.
Toekomstplannen Didi Chuxing
Didi Chuxing wil uitbreiden naar meer landen in Europa, maar denkt ook in China zelf nog flink te kunnen groeien. De verwachting is namelijk dat de Chinese markt voor gedeelde mobiliteit alleen al de komende vijf jaar met 270% zal groeien. Taxi-diensten als Didi Chuxing zijn nou eenmaal goedkoper voor de meeste inwoners dan het kopen en onderhouden van een eigen auto. Bovendien gaan er steeds meer Chinezen in steden wonen en daar is simpelweg geen plek voor een auto voor iedere inwoner. Als het Didi Chuxing lukt om in de toekomst grotendeels autonoom te gaan rijden, kan er enorm veel geld worden bespaard. Het bedrijf zet bovendien vol in op elektrisch rijden, waarmee brandstofkosten kunnen worden bespaard.
Risico’s aandeel Didi Chuxing
De enorme investeringen om de concurrentie de baas te blijven zorgen voor rode cijfers en veel onzekerheid bij beleggers. De risico’s bij investeringen in een aandeel als Didi Chuxing mogen dan ook duidelijk zijn. De koers van Uber en Lyft klapten enkele maanden na de beursgang behoorlijk in elkaar en de rendementen sinds de IPO zijn niet echt fraai. Beleggers in de ride-sharing branche moeten bovendien rekening houden met aanhoudende tegenslagen door bemoeienissen vanuit overheden en vakbonden.
Specifiek bij een belegging in het Didi Chuxing aandeel dient u rekening te houden met het feit dat het om een Chinees bedrijf gaat. Niet alleen zijn Chinese bedrijven minder transparant en kennen we veel schandalen van fraude, de Amerikaanse regering heeft Amerikaanse beleggers ook nog eens verboden om aandelen te bezitten van bedrijven die banden hebben met het Chinese leger. Eventuele miljardenboetes vanuit de Chinese overheid voor het schenden van regels vormen eveneens een specifiek risico.
Over het algemeen blijft het de vraag of al deze ride-hailing platforms in de toekomst wel echt winst zullen maken. Daarvoor zal de concurrentie moeten worden uitgeschakeld om zo de marges te verbeteren. Het is ook heel goed mogelijk dat winstgevendheid pas komt met de echte doorbraak in autonoom rijden. Uber heeft het zelfrijdende auto onderdeel vorig jaar echter verkocht en is zich meer gaan focussen op maaltijdbezorging. Didi Chuxing mikt nog volop op de markt van de autonome technologie en hier liggen dan ook kansen. De investeringen in dit onderdeel zijn echter wel kapitaalintensief en de pay-off daarvan blijft onzeker.
Mis nooit meer een beursintroductie met de IPO Kalender.
Beleggen in het aandeel Didi Chuxing via LYNX
Via LYNX kunt u handelen in aandelen, opties, futures, en ETF’s. Uiteraard kunt u ook beleggen in het aandeel Didi Chuxing (DIDI). Bekijk ons volledige aanbod.
Editorial credit: Shutterstock.com
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart