In dit artikel zullen we het aandeel Continental onder de loep nemen en bekijken waarom dit een aantrekkelijke belegging kan zijn.
De volgende onderwerpen worden besproken over het aandeel Continental:
Aandeel Continental
Continental (HOLD, 9,1% opwaarts potentieel) is een Duitse wereldleider in de productie van banden en technologieën voor de auto-industrie. Het bedrijf is ‘s werelds derde grootste leverancier voor de auto-industrie, na Robert Bosch en Denso. In 2019 werd een omzet gedraaid van € 44,5 miljard. Daarnaast werken er 244.458 mensen voor het bedrijf.
Afhankelijk van de auto-industrie
Investeren in het aandeel Continental is een call op de auto-industrie. Het bedrijf maakt producten voor veel onderdelen van wagens. Van band tot chassis tot de technologie die voor veiligheid en artificiële intelligentie zorgt. Met zijn jaarlijks R&D budget van niets minder dan € 4,3 miljard is dit bedrijf koploper in de wereld voor de ontwikkeling van de auto van morgen. Uiteraard is er hevige concurrentie, zoals van het bedrijf Tesla dat behoorlijk voorop loopt. Maar, met het aanzienlijke R&D budget doet men er alles aan om de kloof te dichten.
De afhankelijkheid van één industrie maakt dat het aandeel Continental voor een groot deel op en neer gaat samen met de wereldwijde registraties van nieuwe auto’s. Dat zijn er in normale jaren zo’n 100 miljoen, of 10% van de wereldwijde auto’s (incl. trucks) die er rondrijden op deze aardbol. Maar dat is zeker niet het enige wat telt.
Hun banden zijn een grote troef
Het bedrijf heeft een zeer grote troef aangezien hun geproduceerde banden (26% van de omzet) voor 80% dienen voor vervanging van versleten banden. Dat maakt hun een stuk minder afhankelijk dan bedrijven die het alleen moeten hebben van nieuw geproduceerde wagens. Denk maar aan Melexis. Daarnaast zijn banden winstgevend, zowaar het meest winstgevende segment van het bedrijf (een ROCE van 22%). Dat banden winstgevend zijn weet ook Bekaert. Zo zorgt dit segment voor niets minder dan de helft van de bedrijfscashflow van Continental.
Volatiel aandeel Continental geeft opportuniteiten
Toen de pandemie insloeg in maart 2020 en het erop leek dat er enerzijds geen wagens meer verkocht zouden worden (gesloten winkels) en anderzijds de meeste wagens stil zouden staan, crashte het aandeel Continental logischerwijze naar een diepteniveau van € 49,67. Dit dieptepunt van het aandeel Continental is niet meer gezien sinds 2012. Nog geen twee jaar hiervoor stond het aandeel Continental op een all-time high van € 236, op het hoogtepunt van een boom market in de auto-industrie gedreven door China. Door dit grote verschil mag dit aandeel als zeer volatiel beschouwd worden.
Dat geeft opportuniteiten. Wie vandaag belegt in dit bedrijf, weet dat het aandeel Continental fors kan opveren wanneer de automarkt terug herstelt. De eerste signalen vanuit China, maar ook Europa en de VS, zijn positief sinds de zomer. Er is terug groei. Daardoor is het aandeel Continental sinds zijn dieptepunt sterk opgeveerd en de laatste twee weken werd voor het eerst terug de regio boven de € 100 verkend. En eens de weerstand van € 100 gebroken is, lijkt de weg technisch gezien alleen maar naar boven te gaan.
Enige voorzichtigheid is wel nodig. Koning auto is nog steeds razend populair, dat tonen de cijfers aan, maar de politieke en sociale trend is er toch een naar steeds minder wagens.
De gezonde balans van Continental
Een bijkomende reden dat het aandeel Continental zo goed heeft gepresteerd over het laatste decennium, is de enorme inspanning dat het bedrijf geleverd heeft om zijn balans, die in zeer slechte staat was anno 2010, op te smukken tot een zeer gezonde status van vandaag. En dat zonder in te leveren op het dividend. Integendeel, dit laatste steeg mooi en consistent, met uitzondering van huidig coronajaar. Dat zegt veel over de enorme vaardigheid van het bedrijf om cash te genereren.
Het bedrijf heeft dan ook de ruimte om zijn dividend in de toekomst op een behoorlijk niveau aan te houden zoals ook onze kwalitatieve scoring aangeeft.
We eindigen met een realistische noot voor het aandeel Continental
We kunnen veel positiefs zeggen over dit bedrijf, maar de realiteit blijft vandaag dat de auto-industrie het allesbehalve gemakkelijk heeft. En dus ook Continental. Om de winstgevendheid op peil te houden gaat het bedrijf niet minder dan 30.000 mensen, dat is 12% van zijn personeelsbestand, ontslaan of niet vervangen. Tussen nu en 2023 moet dit € 1 miljard besparen. Dat is veel. Zeker als je weet dat de jaarlijkse netto-winst nu rond de € 2,5 – € 3 miljard fluctueert – of zo’n € 11,3 per aandeel. U leest het, op het gebied van P/E is het aandeel Continental goedkoop. De winst per aandeel van € 11,3 is overigens redelijk gelijk gebleven met het gemiddelde over de laatste tien jaar, wat dus best een goede maatstaf is. Zoals u echter van ons gewend bent, vinden wij de vrije kasstroom veel belangrijker. Het tien jaar gemiddelde van aandeel Continental is € 8,5 per aandeel, dus ook op basis van vrije kasstroom is het aandeel best goedkoop te noemen.
Wat is nu de conclusie voor het aandeel Continental? Investeren in het aandeel Continental is investeren in de wagen van morgen. Hoewel deze nieuwe technologieën vooral veel geld kosten aan R&D en dus nog weinig opbrengen, heeft het bedrijf met zijn bandendivisie een cash genererend monster achter de hand dat een groot deel van de R&D kan financieren. De gezonde balans geeft ons gemoedsrust. Een prima investering maar het blijft een call met buffer op de auto-industrie.
Disclaimer: dit artikel is geen aanzet tot het uitvoeren van een transactie maar is wel bedoeld uw eigen beslissing te ondersteunen. U bent de uiteindelijke verantwoordelijke van uw transacties.
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart