Aandeel Boskalis Westminster

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Boskalis Westminster? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

Koninklijke Boskalis Westminster NV
ISIN: NL0000852580
Tickercode: BOKA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

EUR

---EUR
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
Aandeel Boskalis Westminster kopen Open een rekening
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max

Vorige analyses van het aandeel Boskalis Westminster

Het aandeel Boskalis heeft in de periode van 2009 tot 2015 een flinke groei meegemaakt.

De koers van het aandeel wist in die tijd zelfs te verdrievoudigen.

Sindsdien heeft de baggeraar het zwaar en laat het aandeel een duidelijke underperformance zien ten opzichte van de AEX.

aandeel Boskalis koers grafiek koersdoel

Onderwerpen die in dit artikel worden besproken:

  • Korte geschiedenis van Boskalis
  • Activiteiten van Boskalis
  • Reden voor de underperformance van de afgelopen jaren
  • Prestatie vergeleken met concurrenten

Korte geschiedenis van het aandeel Boskalis

Boskalis werd in het jaar 1910 opgericht door een aantal families in Sliedrecht. De naam die het bedrijf destijds nog had was ‘FA. Kraaijeveld en Van Noordenne’. Ruim 20 jaar later wordt het bedrijf omgezet in een NV en krijgt het de naam ‘Baggermaatschappij Bos & Kalis’.

Omdat Boskalis al vanaf het begin over een relatief grote vloot beschikte, kreeg het na de Eerste Wereldoorlog een enorme opdracht voorgeschoteld. In opdracht van de Nederlandse Staat bouwde Boskalis mee aan de belangrijke Zuiderzeewerken. Mede dankzij deze opdracht wist Boskalis snel verder te groeien.

Nadat de eerste internationale stappen waren gezet, speelde Boskalis in 1953 weer een belangrijke rol voor de Nederlandse strijd tegen het water. Na de watersnoodramp werden mede dankzij Boskalis de Nederlandse Deltawerken ontwikkelt.

Als kers op de taart ontving Boskalis in 1971 het predicaat “Koninklijke”. Inmiddels is Boskalis beursgenoteerd en uitgegroeid tot marktleider op het gebied van baggeren, offshore energy en sleep- en bergingsdiensten.

 

Activiteiten van Boskalis

Boskalis is een wereldwijde speler op het gebied van baggeren, maritieme dienstverlening en offshore energy. Omdat Boskalis een breed scala aan activiteiten kent, is het bedrijf opgesplitst in drie verschillende divisies.

De grootste divisies zijn ‘Offshore Energy’ en ‘Dredging & Inland Infra’. De derde en kleinste divisie is ‘Towage & Salvage’.

Offshore Energy

Binnen de divisie Offshore Energy worden voornamelijk olie- en gasbedrijven ondersteund. Met gespecialiseerde offshore schepen helpt Boskalis bijvoorbeeld met het installeren van een booreiland. Daarnaast krijgt Boskalis door de opkomst van duurzame energie steeds meer opdrachten voor de aanleg van offshore windparken.

Dit onderdeel van Boskalis is in de afgelopen jaren flink gegroeid. Terwijl in 2012 nog 15% van de omzet viel toe te schrijven aan Offshore Energy, was dit in 2016 bijna 51%.

Dredging & Inland Infra

Baggeren was jarenlang de hoofdactiviteit van Boskalis. Binnen deze divisie worden zowel vaarroutes verbreed als nieuwe stukken land drooggelegd. Mooie voorbeelden van dergelijke projecten zijn de uitbreiding van het Suezkanaal of de aanleg van de Tweede Maasvlakte in Rotterdam.

Daarnaast helpt Boskalis mee met het aanleggen van nieuwe infrastructuur, zowel op het land als op het water. Denk hierbij aan de aanleg van snelwegen, bruggen of het beschermen van kusten en oevers.

Zoals gezegd, stond Boskalis altijd bekend om haar baggerwerkzaamheden. De laatste jaren is de groei in deze divisie echter ver te zoeken en is het inmiddels voorbijgestreefd door de divisie Offshore Energy. De divisie Dredging & Inland Infra is echter nog altijd goed voor 45% van de omzet.

Towage & Salvage

De derde divisie Towage & Salvage is slechts goed voor 5% van de omzet van Boskalis. Ook hier is de omzet de afgelopen jaren verder gedaald.

Onder deze divisie vallen onder andere de havensleep- en terminaldiensten. Deze activiteiten heeft Boskalis ondergebracht in joint ventures. Daarnaast heeft Boskalis hier altijd schepen klaarstaan die kunnen assisteren in noodsituaties. Denk hierbij aan schepen bergen die in nood zijn of wrakken verwijderen die voor overlast zorgen voor de scheepvaart.

Reden voor de underperformance van de afgelopen jaren

In onderstaande grafiek heb ik het aandeel Boskalis vergeleken met de AEX-index. Het moge duidelijk zijn dat het aandeel Boskalis de afgelopen twee jaar ondermaats presteert ten opzichte van de benchmark. Terwijl de AEX in deze periode met ruim 10% is gestegen, daalde het aandeel Boskalis met 25%.

Aandeel Boskalis vs AEX index koers grafiek

Deze enorme underperformance van het aandeel Boskalis komt uiteraard niet uit de lucht vallen. Dit is een rechtstreeks gevolg van een dalende omzet en winstgevendheid van het bedrijf.

  2012 2013 2014 2015 2016 2017* 2018*
Omzet in miljarden euro’s 3,08 3,14 3,17 3,24 2,51 2,40 2,47
Nettowinst in miljoenen euro’s 241 327 506 424 297 191 200

*Jaren 2017 en 2018 zijn verwachtingen van door Bloomberg gepolste analisten

Deze omzetdaling komt voor rekening van de divisies Dreding & Inland Infra en Towage & Salvage. Al jarenlang daalt de omzet verder binnen deze onderdelen van Boskalis. De groei binnen het onderdeel Offshore Energy dient de daling in de overige twee divisies dus op te vangen. Dit lukt echter niet volledig.

Dat de omzetstijging binnen Offshore Energy afvlakt is niet de schuld van de opkomst van de duurzame energie projecten. Met name de investeringen van olie- en gasbedrijven in oude boorplatforms of in de zoektocht naar nieuwe boorlocaties laten te wensen over.

Na de crash in de olieprijs die vorig jaar plaatsvond, hebben bedrijven uit de energiesector flink gesneden in de kosten om rendabel te blijven. Nog altijd heeft Boskalis flink last van deze dalende investeringen.

Prestatie vergeleken met concurrenten

Ook ten opzichte van concurrenten zijn de koersprestaties van het aandeel Boskalis niet om naar huis te schrijven. Zowel het Portugese aandeel ‘Mota Engil’ als het Italiaanse ‘Salini Impregilo’, aandelen uit landen waarvan de beurs niet al te goed presteert, deden het in de afgelopen twee jaar stukken beter dan het aandeel Boskalis.

Om aandeelhouders in de komende jaren tevreden te houden, is het voor Boskalis dus belangrijk om de zaakjes weer op orde te krijgen. Enerzijds dient de daling in de omzet binnen de twee probleemdivisies te stoppen.

Daarnaast moet Boskalis in de komende jaren verder profiteren van de groeiende vraag naar duurzame energie en de daarbij behorende offshore opdrachten.

De informatie in deze column is niet bedoeld als beleggingsadvies en geldt niet als aanbeveling tot het doen van enige belegging. De auteur heeft geen positie in één van voornoemde financiële instrumenten.

 

Het aandeel Boskalis kopen of verkopen via LYNX?

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Boskalis. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:

Waarom in aandelen van Boskalis Westminster beleggen via LYNX?

Met een effectenrekening via LYNX koopt en verkoopt u voordelig aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Boskalis Westminster. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*? Via LYNX is het mogelijk, zodat u het maximale uit uw aandelen Boskalis Westminster kunt halen.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Boskalis Westminster

Laatste koers
Verschil in EUR
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Boskalis Westminster : fundamentele cijfers in EUR

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio

Aandeel Boskalis Westminster: Bedrijfsinformatie Koninklijke Boskalis Westminster NV

Koninklijke Boskalis Westminster is een groot baggerbedrijf die een heel spectrum van maritieme diensten aanbiedt evenals offshore transportdiensten. Boskalis heeft hierin meer dan 100 jaar ervaring en vindt haar oorsprong in het Nederlandse Papendrecht. De Nederlandse multinational opereert in 90 landen en heeft een vloot van meer dan 900 schepen en hulpapparatuur. Wereldwijd heeft Koninklijke Boskalis Westminster 11.700 personeelsleden.