BMW: 2022 vs 2023
In de afgelopen twee jaar stond de Duitse autofabrikant voor een opmerkelijke situatie: Het aantal verkochte voertuigen daalde in 2022 met 6,4 procent ten opzichte van het voorgaande jaar, evenals ten opzichte van het vorige recordjaar 2019, dat bijna gelijk was aan 2021. Ook al zijn de vierdekwartaalcijfers nog in afwachting, zal de winst in 2022 opnieuw ruim boven die van 2021 zijn gestegen. Dit komt omdat kopers bereid waren prijsstijgingen te accepteren die aanzienlijk hoger waren dan de kosten van de automaker, die door de inflatie waren gestegen. Maar analisten zijn het erover eens, in 2023 zullen de dingen anders zijn voor BMW.
Het aantal klanten dat tegen elke prijs koopt nu de inflatie waarschijnlijk zijn hoogtepunt heeft bereikt, kan in de loop van het jaar zelfs de nul bereiken. De meerderheid van degenen die het zich zouden kunnen en willen veroorloven om tegen sterk gestegen prijzen te kopen, zal niet één of twee jaar later hun volgende nieuwe auto kunnen kopen. Hierdoor zal het waarschijnlijk niet mogelijk zijn een lagere winstmarge af te wegen tegen dalende verkoopcijfers. Ook maakt het niet uit of je de prijs verlaagt of minder verkopen accepteert: beide zullen de winst van BMW onder druk zetten.
Bovendien kondigde de Duitse vereniging van de automobielindustrie (VDA) begin deze week aan dat ze verwachten dat de verkoop van elektrische voertuigen in 2023 met acht procent zal dalen, als gevolg van een daling van de subsidies in Duitsland. Hoewel dit waarschijnlijk meer gevolgen zal hebben voor e-voertuigen in de lagere prijsklassen zal het waarschijnlijk ook geen gevolgen hebben voor BMW, dat massaal inzet op e-mobiliteit. Dit leidt tot de vraag hoeveel ruimte er nog is voor dit aandeel, dat sinds begin oktober met een piek van 43 procent is gestegen.
Bedrijfsnaam | Tickercode | Valuta | Laatste koers | 1D | 3M |
---|---|---|---|---|---|
Bayerische Motoren Werke AG | BMW | EUR | 68,64 | -0,61 % | -17,26 % |
Verwachting aandeel BMW
De lucht is in ieder geval behoorlijk dun geworden, zo vinden de analisten. Enerzijds omdat de koers van het aandeel BMW nu net onder de ronde grens van 100 euro staat dicht bij de high van begin 2022. Toen waren inflatie, hogere rente en de dreiging van een recessie nog niet aan de orde. Ook was dat hoogtepunt van januari 2022 het hoogste niveau dat de koers van het aandeel BMW bereikt heeft sinds 2015.
Ten tweede omdat zelfs de analisten, die nogal optimistisch blijken te zijn, hier nauwelijks speelruimte in zien. Het hoogste huidige koersdoel voor BMW zou met 118 euro nog een stuk boven de huidige koers liggen. Maar het laagste met 75 euro zou ook aanzienlijk lager liggen en het gemiddelde koersdoel van de BMW-waarnemers ligt bij 99 euro… Het aandeel had dit niveau vorige week al bereikt tot op een halve euro.
Dit roept de vraag op of men het risico wil lopen om de laatste paar procenten die het aandeel BMW misschien nog kan winnen, na zo’n opwaartse beweging en met momenteel overgekochte marktindicatoren, te pakken. Een oud beursexpert zegt: ”De laatste paar punten zijn meestal het duurst. Het feit dat de koers met de high van vorige week bijna de bovengrens bereikte, draagt bij aan de beoordeling dat men hier zeker aan winstnemingen moet denken”.
Zelf beleggen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel BMW. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart