Aandeel Basic-Fit
Nieuws aandeel Basic-Fit (9 juni): Basic-Fit geeft aandelen uit
Op 9 juni heeft Basic-Fit € 133,3 miljoen euro opgehaald met de uitgifte van nieuwe aandelen. Er werden 5,33 miljoen nieuwe aandelen geplaatst bij beleggers voor € 25 per stuk. Door het uitgeven van nieuwe aandelen is het belang van de bestaande aandeelhouders verwaterd met circa 9,8%. Het totale aantal aandelen is gestegen tot 60 miljoen. Het geld zal worden gebruikt om de balans te versterken en de groeistrategie te hervatten. Het bedrijf moest vanwege de coronacrisis noodgedwongen haar deuren sluiten, waardoor zeker 25% van de leden besloot om in maart en april hun abonnement niet te betalen. Vanaf mei besloot Basic-Fit alle lidmaatschappen te bevriezen, maar de meeste sportscholen gaan in juni en juli weer open. Dankzij de aandelenuitgifte en een doorlopende kredietfaciliteit van de overheid heeft Basic-Fit nu ruim € 250 miljoen in kas.
Kwartaalcijfers en koers aandeel Basic-Fit Q1 -2020
Tijdens de eerste maanden van 2020 was er nog weinig aan de hand. In Q1 groeide Basic-Fit met 44 nieuwe clubs naar een totaal van 828 sportscholen. Het aantal gyms lag hiermee 177 hoger dan in Q1 2019. Het aantal leden nam met 18% toe tot 2,32 miljoen en de omzet in het eerste kwartaal groeide daardoor met 15% tot € 137,5 miljoen.
Medio maart begonnen de lock downs vanwege het coronavirus, waardoor Basic-Fit noodgedwongen haar clubs moest sluiten. De kosten liepen uiteraard wel door, maar het bedrijf probeerde deze te beperken tot circa € 15 miljoen per maand. Hiervoor werden onder andere de operationele kosten met 65% verlaagd. Het sluiten van de clubs beangstigde beleggers en de koers van Basic-Fit daalde in een korte periode met 70% tot onder de € 11 per aandeel.
Compensatie lidmaatschappen
De leden moesten uiteraard ook gecompenseerd worden voor het feit dat zij geen gebruik konden maken van hun lidmaatschap. Om leden tegemoet te komen besloot het bedrijf 3 opties aan te bieden. Zo konden leden kiezen voor (1) een totale bevriezing van het abonnement, (2) een korting op het abonnement zodra de clubs weer open gaan of, (3) een upgrade van het abonnement met gratis yanga sports water. In maart en april bleek dat 75% van de leden hun lidmaatschap gewoon hebben doorbetaald en gekozen hadden voor een ‘beperkte’ compensatie. Zo’n 25% van de leden koos dus voor bevriezing waardoor de sportschoolketen een aanzienlijk bedrag aan omzet misloopt. Met behulp van leningen en steun van de overheid kon het bedrijf het personeel in dienst houden en doorbetalen.
De gemiddelde omzet per lid daalde hierdoor met 3% tot € 19,67. Bovendien liep het concern inkomsten mis van partners en de verkoopautomaten, die onder andere sportdrankjes en andere sportattributen aanbieden. Deze pijn zal pas zichtbaar worden tijdens de publicatie van de tweede kwartaalcijfers op 31 juli 2020. In april, mei en juni zal het resultaat aanzienlijk lager liggen. Echter is de pijn mogelijk tijdelijk, want de sportscholen gaan weer open en het bedrijf lijkt op het eerste oog geen leden te zijn verloren. Die 25% van de leden die ervoor kozen hun abonnement te bevriezen, hebben namelijk niet per se hun abonnement opgezegd.
Heropening van clubs
Vanaf 1 mei besloot Basic-Fit de abonnementen van alle leden te bevriezen. Gelukkig kwam er later in mei goed nieuws. De filialen in België (188), Frankrijk (390) en Spanje (38) zijn begin juni weer open gegaan. Daarbij geldt wel dat in bijvoorbeeld Frankrijk wordt gewerkt met verschillende regio’s: groene en rode. Van de 390 Franse vestigingen zijn er 230, dus bijna 60 procent, in groene regio’s. Er zullen bovendien beperkingen gelden voor leden. Wanneer de filialen weer opengaan, zal er gewerkt worden met een reserveringssysteem. Hierbij zullen leden zich online moeten aanmelden voor een bepaald tijdslot om te kunnen trainen.
Vanaf 1 juli mogen alle 202 vestigen in Nederland de deuren weer openen. De koers van Basic-Fit is vanwege het positieve nieuws de afgelopen weken flink hersteld. Wel liet het bedrijf al haar verwachtingen en doelen voor 2020 varen. Het bedrijf zette tijdens de coronacrisis ook de opening van nieuwe clubs op een laag pitje.
Geschiedenis Basic-Fit
Basic-Fit is een sportschoolketen van Nederlandse bodems. De oprichters René Moos en Eric Wilborts besloten in 2004 om alle door hen opgerichte tennis- en fitnesscentra te fuseren. Ze voorzagen een toenemende behoefte aan sporten en een gezonde leefstijl. Om voor iedere gewone Nederlander toegankelijk te zijn bedachten ze een concept voor eenvoudige fitness zonder extra faciliteiten. In 2015 had Basic-Fit 1 miljoen leden, maar inmiddels staat de teller al op ruim 2,3 miljoen.
Typisch is de look-and-feel van de gebouwen waarin hun fitnesszalen huisvesten. Zo heeft u ongetwijfeld al de typische oranje vlaggen en raamstickers opgemerkt die aanwezig zijn in elke Basic-Fit. Ook de sporttoestellen in de sportschool dragen de typische oranje kleuren. Basic-Fit werd landelijk bekend door de reclames met Tatjana Šimić die tussen 2012 en 2014 op de Nederlandse televisiezenders werden getoond. In 2013 kwam Basic-Fit deels in handen van investeringsmaatschappij 3i.
In 2016 kreeg de sportschoolreus een beursnotering in Amsterdam. Het aandeel Basic-Fit ging voor € 15,00 naar de beurs en kreeg daarmee een beurswaarde van € 820 miljoen. Het bedrijf haalde ruim € 370 miljoen op en gebruikte deze om een deel van de flinke schulden van € 250 miljoen af te lossen. Verder werd de opbrengst van de beursgang gebruikt om verder te groeien. Na de beursgang groeide het aantal sportscholen zowel in Nederland als in België, Frankrijk en Spanje flink.
Marktpositie van Basic-Fit
Uit onderzoek blijkt dat Europa één van de grootste fitnessmarkten is. De sector zou goed zijn voor meer dan € 30 miljard. De verwachting is dat deze de komende jaren verder zal toenemen. Basic-Fit heeft een sterke marktpositie verkregen door veel kleinere lokale sportscholen over te nemen. Ook vorig jaar werd deze marktpositie uitgebreid door de overname van het Nederlandse Fitland. Deze was met 37 sportscholen de op twee na grootste in Nederland.
Verdienmodellen Basic-Fit
U kunt bij Basic-Fit lid worden voor € 19,99 per 4 weken. Daarmee heb je toegang tot alle clubs in heel Europa. Er is ook een Premium lidmaatschap dat € 29,99 per 4 weken kost. Dan kunt u de pas delen met huisgenoten en iemand gratis meenemen om te sporten. Mogelijk laat Basic-Fit met die abonnementen wat geld links liggen, maar aan de andere kant kan het wat klanten over de streep hebben getrokken. Zo’n 18% van de leden heeft een Premium lidmaatschap. Standaard bij beide lidmaatschappen krijg je toegang tot de Basic-Fit App work outs, een online coach en audio trainingen.
Basic-Fit heeft vorig jaar de prijs eigenlijk ‘stiekem’ verhoogd. De prijs moest sowieso omhoog vanwege de BTW-verhoging in Nederland, maar de keten wilde niet dat de prijs van het basic abonnement boven de €20,- uitkwam en besloot de betaaltermijn daarom aan te passen. In plaats van een kleine € 20 per maand, betaalt u nu dus zoals gezegd dat bedrag elke 4 weken.
Naast het lidmaatschap kun je extra’s afnemen zoals Live groepslessen, Yanga Sports Water en Personal Training Intro. Yanga Sport water kost € 4 extra per 4 weken en LIVE groepslessen zijn voor € 5 per 4 weken beschikbaar. De personal training intro van 60 minuten kost eenmalig € 25 en is het laatste verdienmodel van Basic-Fit.
Is het aandeel Basic-Fit koopwaardig?
Basic-Fit groeit als kool, dus wat doet dit met de koopwaardigheid van het aandeel Basic-Fit? Al jarenlang schieten de sportscholen als paddenstoelen uit de grond. Het bedrijf heeft een kant-en-klaar draaiboek klaarliggen voor de opening en verbouwing van clubs. Door haar grootte kan het bedrijf ook profiteren van schaalvoordelen. In 2019 opende het bedrijf 155 nieuwe clubs en het aantal clubs nam daarmee met 25% toe. In 2020 wilde het bedrijf aanvankelijk ook 150 nieuwe clubs openen, maar dat gaat vanwege de corona omstandigheden hoogstwaarschijnlijk niet lukken. Wel werden er in de eerste twee maanden van 2020 al 40 clubs geopend en waren er toen al 41 clubs in verbouwing. Maar ook in 2021 en 2022 is het bedrijf vastbesloten om 150 nieuwe clubs te openen.
Resultaten 2019
Ook het aantal leden stijgt door de opening van nieuwe clubs fors door. Vorig jaar was er sprake van een groei van 21% tot 2,22 miljoen leden. De omzet groeide met 28% tot € 515 miljoen. Het bedrijf was zo’n € 108 miljoen kwijt aan huur voor de locaties en nog ruim € 184 miljoen aan personeelskosten en andere operationele kosten. De adjusted club EBITDA lag in 2019 op € 331,3 miljoen. De operationele winst kwam uit op € 53,9 miljoen.
Onder de nieuwe IFRS 16 accounting regels bleef er een nettowinst van € 11 miljoen over onder aan de streep. De winst ligt echter veel lager dan mogelijk is. De vrije kasstroom wordt namelijk volop gebruikt om verder te blijven groeien. De vrije kasstroom (FCF) was ruim € 116 miljoen en daarvan werd € 80,1 miljoen gebruikt voor overnames en het openen en uitbreiden van nieuwe clubs.
Waardering
Het bedrijf heeft bij een koers van € 24,75 een beurswaarde van € 1,35 miljard. Met een winst van € 11 miljoen heeft het aandeel Basic-Fit een koers/winst-verhouding van 122. Maar zoals eerder gezegd wordt de winst vanwege de groei ‘kunstmatig’ laag gehouden. Juist vanwege de ambitieuze doelstellingen wordt dit aandeel zo duur verhandeld. Een jaarlijkse groei van tussen de 20% en 25% realiseren is namelijk geen kattenpis. Als we het aandeel waarderen tegen de vrije kasstroom krijgen we een price-to-cash flow ratio van 11,6, wat vrij behapbaar is voor een sportschoolketen. Hier tegenover staat wel een stijgende nettoschuld van € 451 miljoen (2018: € 333 miljoen) en € 250 miljoen aan cash.
Ambitieuze groeiplannen
De vraag is hoe lang deze trend zich kan voortzetten en of de markt op een gegeven moment niet verzadigd raakt. Het goede nieuws is echter wel dat er nog tientallen landen in Europa zijn waar Basic-Fit nog niet actief is. Het businessmodel van Basic-Fit is gefocust op de lange termijn en duurzaamheid. In november vorig jaar kondigde Basic-Fit op de Markets Day aan dat het verder ambitieuze groeiplannen heeft en dat het zijn management zal uitbreiden. Het bedrijf wil de komende jaren minstens 150 clubs per jaar blijven openen. Ook innovatieve ideeën zullen bewerkstelligd worden, zoals de implementatie van apps en data om de communicatie met de klanten te verbeteren.
Lange termijn technische analyse van het aandeel Basic-Fit
Het aandeel Basic-Fit ging naar de beurs voor € 15 en is de afgelopen jaren stevig opgelopen. De coronacrisis gooide echter roet in het eten waardoor het aandeel technisch aanzienlijk verzwakte. De stijgende trend werd afgebroken en de daling onder de bodem rond € 26,25 gaf een verkoopsignaal.
De koers stortte daarna in elkaar en belandde daarmee op de laagste koers ooit. De afgelopen weken was er sprake van een sterk herstel dankzij de versoepelingen van de coronamaatregelen. De koers is inmiddels aangekomen bij de voormalige steunzone op € 26,25. Voorlopig lijkt de koers hier even op af te ketsen. Een slotstand hierboven maakt ruimte vrij voor een verder herstel richting de all-time high. Tot die tijd moeten beleggers rekening houden met een mogelijke terugval. Een correctie richting de toppen uit april en mei rond de € 20 kunnen mogelijk benut worden om in te stappen.
Aandeel Basic-Fit kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook het aandeel Basic-Fit. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in meer dan 25 landen. Bekijk het aanbod:
Editorial credit: Shutterstock.com – Bjoern Wylezich
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart