Aandeel Alibaba

Wat is de koers en verwachting van het aandeel Alibaba? Lees de laatste analyses van onze analisten en bekijk de actuele beurskoers en grafiek. Bestudeer de fundamentele cijfers, de andere aandelen binnen deze sector, de prestaties van de afgelopen vijf jaar en krijg inzicht in de laatste adviezen en dividenden. Kortom, lees alles wat u moet weten over dit aandeel. Bent u op zoek naar een broker om in Europese en Amerikaanse aandelen te handelen, klik dan hier.

ISIN: US01609W1027
Tickercode: BABA | Beurs: ---

Laatste koersupdate:--- uur

---

USD

---USD
---
Hoogste dagkoers
---
Laagste dagkoers
---
  • 1 D
  • 1 W
  • 1 M
  • 6 M
  • YTD
  • 1 J
  • 5 J
  • Max

Vorige analyses van het aandeel Alibaba

De koers van Alibaba verloor op donderdag 18 november ruim 11% na de bekendmaking van tegenvallende resultaten. Chinese technologie-aandelen zitten al langer in de hoek waar de klappen vallen, maar de kwartaalcijfers maken nu pas duidelijk hoe ernstig het gesteld is. In dit artikel bespreken we hoe de Chinese e-commercegigant er nu voor staat.

Aandeel Alibaba – derde kwartaalresultaten

Op 18 november maakte Alibaba Group de resultaten over het derde kwartaal van 2021 bekend. De verwachtingen waren al laag vanwege de perikelen die spelen met de overheid, maar de daadwerkelijke cijfers stelden alsnog teleur. Met een omzet van $ 31,4 miljard kwamen de inkomsten nog iets lager uit dan de verwachte $ 32,1 miljard. Nog steeds hebben we het hier over een omzetstijging van 29% op jaarbasis, maar dit maakt duidelijk dat beleggers hun optimistische groeiverwachtingen van eerder moeten verlagen. Bovendien zaten bij deze omzet ook de resultaten van het overgenomen Sun Art verwerkt. Zonder de omzet van dit bedrijf zou Alibaba slechts een omzetstijging van 19% hebben gerealiseerd.

Alibaba besloot dan ook maar meteen de verwachtingen voor het lopende jaar te temperen. Waar men eerder nog uitging van een groei van 29,5% op jaarbasis, denkt het bedrijf in het fiscale jaar dat eindigt op 31 maart 2022 nu met ongeveer 20% à 23% te groeien.

Lastige externe omstandigheden

De tegenvallende omzet kan onder andere verklaard worden door de lastige omstandigheden in de eigen regio. Het economische herstel in China hapert en de groei van de consumentenuitgaven in het thuisland neemt eveneens af. Dat was ook te merken tijdens de laatste Singles Day, waarbij de omzet met slechts 8,5% groeide ten opzichte van 2020. Dat kwam neer op de kleinste toename ooit. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de sluimerende Chinese vastgoedcrisis.

Alibaba is de grootste e-commerce speler in Azië, maar de concurrentie zit het bedrijf op de hielen. Het afgelopen jaar werd het de concurrentie bovendien gemakkelijker gemaakt, nadat de Chinese overheid de grote jongens als Alibaba en Tencent hard aanpakte. In april 2021 kreeg het bedrijf al een miljardenboete en gedurende het jaar voerde Beijing de sancties verder op. In september maakte Alibaba ook nog eens bekend (onder druk van de Chinese regering) $ 15,5 miljard te investeren in common prosperity. Daarmee hoopt Beijing op een soort herverdeling van de welvaart, wat uiteraard ten koste gaat van de groei van Alibaba.

Het werd Alibaba bovendien verboden om nog via oneerlijke competitie de concurrentie van zich af te houden. Zo mag het machtige e-commerce platform geen exclusieve deals meer sluiten met verkopers, waardoor concurrenten als JD.com en Pinduoduo hun kansen grijpen.

Winst Alibaba keldert met 27%

De EBITDA, de winst waarbij rente, belastingen en afschrijvingen buiten beschouwing worden gelaten, daalde met 27% tot $ 5,4 miljard. Dit had met name te maken met toenemende investeringen in nieuwe zaken om de concurrentie aan te gaan. Zo deed Alibaba forse investeringen in kortingsapp Taobao Deals en in maaltijdbezorger Ele.me. Alibaba heeft ook geprobeerd om klanten te werven in kleinere Chinese steden via sommige van deze diensten. Zonder deze investeringen zou de winstgevendheid volgens Alibaba stabiel zijn gebleven.

Ondertussen zag Alibaba ook de waarderingen van haar belangen fors afnemen door toenemende regelgeving. Onder andere taxiapp DiDi ligt al enige tijd onder vuur. Het aandeel Didi daalde sinds de beursgang bijvoorbeeld van ruim $ 15 tot circa $ 8. De app kreeg onder meer te maken met verscherpt toezicht en boetes van de Chinese autoriteiten. De nettowinst kelderde door deze afschrijvingen met 87% tot een schamele $ 524 miljoen.

Cloud blijft hard groeien

Lichtpuntjes zagen we bij de clouddivisie dat op jaarbasis met 33% wist te groeien tot een omzet van $ 3,10 miljard. Inmiddels maken de cloud inkomsten daarmee circa 10% van de totale omzet uit. Deze tak doet het goed voornamelijk dankzij een sterke groei van de inkomsten van klanten in de internet-, financiële diensten en detailhandel.

Eind oktober maakte de Chinese techreus bekend een eigen 5-nanometer serverchip te hebben ontwikkeld. Deze super krachtige chip helpt Alibaba om datacenters en workloads beter te optimaliseren. Hiermee blijft het bedrijf een innovatieve en relevante speler op het gebied van cloud computing.

Waardering en verwachtingen aandeel Alibaba

Door de enorme koersdaling van het aandeel Alibaba is de waardering fors afgenomen. Zo betaalt u op een koers van $ 133 slechts 13 keer de winst over het afgelopen boekjaar. Die winst zal in het fiscale jaar 2022 (dat loopt tot 31 maart 2022) iets afnemen, maar dan nog betaalt u slechts 14,6 keer de winst. Vervolgens gaat de markt ervan uit dat de resultaten van Alibaba weer zullen verbeteren. Naar verwachting zal Alibaba in het fiscale jaar van 2023 weer meer winst maken dan in 2021. Uiteraard liggen de risico’s van strengere regelgeving en toenemende concurrentie op de loer, maar deze zijn ook al grotendeels ingeprijsd.

Loading ...
Bedrijfsnaam ISIN Tickercode Laatste koers 1D 1M 6M 1Y
Alibaba Group Holding Ltd. US01609W1027 BABA 84,55 2,76 % 1,71 % 14,77 % 12,31 %

Daarmee lijkt Alibaba optisch dus zeer goedkoop, zeker vergeleken met vergelijkbare bedrijven. Pinduodo maakt namelijk geen winst, JD.com handelt op 36 keer de winst en Amazon.com op een multiple van 70.

Aandeel Alibaba | Koers Alibaba | Earnings per share Alibaba

Ook analisten blijven positief over het aandeel Alibaba. Van de 49 analisten die het aandeel volgen geven 44 een koopadvies, drie houden het aandeel en slechts twee analisten handhaven een verkoopadvies. Het gemiddelde koersdoel ligt op $ 219,71 en geeft dus bijna 64% upside vanaf de huidige koersniveaus.

Koers Alibaba blijft onder druk

Al ruim een jaar ligt de koers van het aandeel Alibaba zwaar onder druk. Elk herstel wordt gebruikt om te verkopen, waardoor we steeds lagere toppen op de grafiek zien. Inmiddels nadert de koers het steunniveau rond de $ 130, waar mogelijk wat koopjesjagers actief worden.

Voor een technische verbetering moet er echter veel meer gebeuren. Een uitbraak uit het dalende trendkanaal en een doorbraak boven de weerstand op $ 182,45 zijn noodzakelijk voor een positieve technische visie op het aandeel Alibaba.

Aandeel Alibaba | Koers Alibaba

Aandeel Alibaba kopen via LYNX

LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen. Ook het aandeel Alibaba Group (BABA) is verhandelbaar via LYNX. U heeft toegang tot ruim 3.000 Amerikaanse aandelen en een ruim aanbod van penny stocks.

De schrijver heeft op het moment van publicatie aandelen Alibaba in bezit.

Het aandeel Alibaba is een groeiaandeel waar momenteel veel mistwolken rondhangen. De afgelopen jaren floreerde de koers van het aandeel Alibaba door de fantastische cijfers waarmee het bedrijf jaar in jaar uit naar buiten kwam. In de afgelopen vijf jaar is de koers verdriedubbeld, maar door de spanningen tussen Alibaba en de Chinese overheid is er een neerwaartse druk ontstaan op het aandeel. In dit artikel bespreken we de actualiteit omtrent het aandeel Alibaba en maken we een grondige fundamentele analyse van het aandeel.

 

De volgende onderwerpen over het aandeel Alibaba worden besproken:

 

Aandeel Alibaba

Het bedrijfsmodel van Alibaba: een overzicht

Alibaba is een Chinees technologiebedrijf dat gespecialiseerd is in e-commerce. De Chinese technologiereus is gevestigd in Hangzhou en telt ruim 100.000 medewerkers. Tegen 2024 wil Alibaba de grens van 1 miljard jaarlijkse actieve gebruikers overschrijden. Momenteel zijn er 779 miljoen verschillende mensen die jaarlijks gebruik maken van de diensten van Alibaba.

Alibaba ontstond toen Jack Ma in 1999 de website Alibaba.com oprichtte, samen met 17 vrienden. Onder leiding van Jack Ma groeide Alibaba uit tot één van de grootste beursgenoteerde bedrijven van China. In 2019 stopte hij als CEO van Alibaba en werd hij opgevolgd door Daniel Zhang, voormalig CEO van Taobao en voormalig president van Tmall. Daniel Zhang is ook de man die van ‘Singles day’ in China een online koopevenement gemaakt heeft. Singles day is de Chinese variant van Black Friday. Het online koopevenement heeft ondertussen een bruto-omzet dat driemaal zo hoog ligt als dat van Black Friday en Cyber Monday samen.

Alibaba haalt het grootste deel van hun omzet uit hun e-commerce business. Ze zijn de eigenaar van drie grote e-commerce platforms:

  • Alibaba
  • Taobao
  • Tmall

Op elk platform treedt Alibaba op als een tussenpersoon. Dit wil zeggen dat Alibaba zelf niets verkoopt, maar simpelweg kopers en verkopers samenbrengt op hun platformen. Zowel Taobao als Tmall behoren allebei in de top 10 van de meest populaire websites wereldwijd. Alibaba staat op nummer 12 volgens Alexa, een data-analysebedrijf dat eigendom is van Amazon. Het is dus duidelijk dat alle platformen van Alibaba enorm veel gebruikt worden.

Alibaba: B2B

Alibaba.com is een business-to-business handelsplatform, dat fabrikanten en groothandels verbindt met kopers van over de hele wereld. De fabrikanten en groothandels betalen jaarlijks een verkopersvergoeding en een commissie per transactie aan Alibaba. Ze kunnen gratis een beperkt aantal producten aanbieden, maar ze hebben de mogelijkheid om te betalen voor een reeks voordelen, zoals een grotere bekendheid op de website en een onbeperkt aantal productvermeldingen.

Taobao: B2C en C2C

Taobao.com is de grootste online winkel van China. De website is gelanceerd in 2003 en ondertussen zijn er miljoenen verkopers die hun producten verkopen op Taobao.com. Terwijl Alibaba.com een business-to-business platform is, is Taobao gericht op business-to-consumer en consumer-to-consumer. Dit laat kleine bedrijven en individuen toe om hun producten online te verkopen. Taobao is Chinees voor “zoeken naar schatten”.

In tegenstelling tot Alibaba.com, verdient Taobao geen geld door commissies. Mensen kunnen zich gratis aanmelden op de website en hun producten verkopen zonder een commissie of vergoeding te betalen. Hierdoor is Taobao kunnen uitgroeien tot het grootste e-commerce platform in Azië. Verkopers kunnen betalen voor advertenties en andere diensten om hen te helpen opvallen en hiermee de verkoop te stimuleren. Deze advertenties zijn de belangrijkste bron van inkomsten voor Taobao.

Tmall: grote merken

Tmall is opgericht in 2008 en is een platform waarop grote merken zoals Nike of Apple hun producten kunnen verkopen in China. Dit platform probeert zich te richten op de snelgroeiende middenklasse in China. De grote bedrijven die hun producten willen aanbieden op dit platform moeten daarvoor een jaarlijkse vergoeding en een commissie per transactie betalen.

Overige

Naast e-commerce houdt Alibaba zich ook bezig met een hele reeks andere zaken. Ze zijn nog actief in de cloud-computing markt en in media en entertainment. Zo is Alibaba ook nog eigenaar van Youku, één van de grootste platforms voor online video- en streamingdiensten in China. Daarnaast doet het Chinese bedrijf nog verschillende investeringen in bedrijven die al dan niet beursgenoteerd zijn, zoals Sina Weibo (sociaal netwerk), Lyft (service voor het delen van ritten, zoals Uber) en Snapchat.

Tot slot bezit Alibaba een volledige lijst dochterondernemingen die samen een ecosysteem creëren, om de kern van het bedrijf te ondersteunen. De belangrijkste zijn Alipay, Alimama, Aliyun en China smart logistics. Alipay is een betalingsdienst die helpt bij de betalingen op de platformen van Alibaba. Alimama is een online marketingplatform dat hun diensten aanbiedt aan de verkopers op de platformen van Alibaba. China Smart logistics helpt verkopers de efficiëntie van hun pakketbezorging te verbeteren, en Aliyun ontwikkelt platformen voor cloud computing en gegevensbeheer. Deze platformen helpen Alibaba’s e-commerce websites bij de verwerking van de enorme hoeveelheid verkeers- en transactievolumes.

De actualiteit omtrent het aandeel Alibaba

12 maart 2021: Er hangt Alibaba een boete van 1 miljard dollar boven het hoofd:

De Chinese marktregulator is eind december 2020 een kartelonderzoek gestart tegen Alibaba. Het Chinese bedrijf zou druk uitoefenen op handelaren door hen te verbieden hun producten op een ander platform te verkopen dan de platformen van Alibaba. Het onderzoek loopt ondertussen op zijn einde, er zou sprake zijn van een boete van 1 miljard dollar. Hoewel dit de grootste boete ooit zou zijn voor een bedrijf, is dit een grote opluchting voor het management van Alibaba en zijn beleggers. Een boete van één miljard dollar is slechts een tik op de vingers voor het bedrijf, dat het afgelopen jaar een nettowinst van 20 miljard dollar maakte. Bovendien hoeft het bedrijf geen aanpassingen te doen in zijnkernactiviteiten, waarvoor oorspronkelijk gevreesd werd. Het is wel nog steeds mogelijk dat Alibaba een deel van zijn activiteiten, die geen verband houdt met hun e-commerce handel, zal moeten verkopen.

Het lijkt er dus op dat China het bedrijf niet hardhandig wil aanpakken. De milde straf heeft Alibaba te danken aan hun contributie aan de Chinese economie. Het bedrijf telt 110.000 medewerkers en vorig jaar kochten ruim 700 miljoen Chinezen een product op het platform. Ondanks de milde straf lijkt de boodschap wel duidelijk: de Communistische Partij is de baas. De Chinese regering had het gemunt op twee bedrijven van Jack Ma (Alibaba en Ant Group), nadat hij kritiek had gegeven op de Chinese regulatoren.

1 februari 2021: Alibaba maakt kwartaalcijfers bekend:

Het fiscale jaar van Alibaba start in April, waardoor nu de resultaten voor het derde kwartaal van 2020 bekend gemaakt zijn. Alibaba is één van de bedrijven die heeft kunnen profiteren van het feit dat de hele wereld in quarantaine ging. Analisten van Yahoo Finance hadden een winst van $ 3,18 per aandeel voorspeld dit kwartaal. Alibaba vermeldde een winst van $ 3,35 per aandeel in zijn rapport en overtrof daarmee de verwachtingen van de analisten.

De totale omzet van Alibaba is dit kwartaal jaar op jaar 37 procent gestegen, tot 33,75 miljard dollar. Dit is opnieuw een versnelling van de groei, nadat de omzet vorig kwartaal met 30 procent was gestegen. 87 procent van die omzet is afkomstig van hun kernactiviteiten, namelijk hun e-commerce business. De overige 13 procent is afkomstig van cloud-computing, digitale media en entertainment en andere initiatieven.

Cloud-computing is het snelst groeiende segment binnen Alibaba. De omzet van dit segment is jaar op jaar 50 procent gegroeid, en dit kwartaal kan hun cloud-business voor het eerst een positieve EBITA voorleggen. De digitale media en entertainment afdeling is jaar op jaar slechts 1 procent gegroeid. In dit segment was er wel een opmerkelijke stijging in de verkoop van online games. De digitale media en entertainment afdeling van Alibaba is vooralsnog niet winstgevend.

Ook het aantal jaarlijkse actieve consumenten is sterker gegroeid dan verwacht. Dit kwartaal telt Alibaba 779 miljoen jaarlijkse actieve consumenten. Een jaar geleden was dit nog 711 miljoen, en vorig kwartaal hadden ze er 757 miljoen. Dit is een belangrijk cijfer voor investeerders, omdat het bijhoudt hoeveel mensen minstens één bestelling hebben geplaatst in de afgelopen 12 maanden via een platform van Alibaba. Hoe hoger dit cijfer is, hoe beter Alibaba in staat is om advertentiekosten te genereren bij verkopers. Daarnaast betekent een hoger cijfer ook dat er meer mensen worden blootgesteld aan de cloud en entertainment activiteiten van Alibaba. Beiden belangrijke segmenten voor de toekomstige groei van het bedrijf.

11 november 2020: Alibaba behaalt een verkooprecord van 74,1 miljard dollar op Singles Day:

11 november was het de Chinese equivalent van Black Friday, namelijk Singles day. Op die dag werd er voor 74,1 miljard dollar aan producten verkocht op de platformen van Alibaba. Dit is bijna een verdubbeling van het vorige record, dat op 38,4 miljard dollar stond. Het vorige record werd gemeten op 11 november 2019. Singles Day is de laatste dag van het elfdaagse shopfestival georganiseerd door Alibaba. Het coronavirus gaf een extra boost aan de toenemende populariteit van online winkelen. Alibaba zette het evenement dit jaar extra in de kijker met een optreden van de Amerikaanse popster Katy Perry.

3 november 2020: China blokkeert de beursgang van Ant Group:

Normaal gezien zou de Chinese betaalspecialist Ant Group op 5 november 2020 de grootste beursgang ooit maken, maar daar staken Chinese toezichthouders een stokje voor. Ant is de eigenaar van Alipay, een Chinese betalingsdienst die vergelijkbaar is met PayPal, maar veel groter is. Er zijn 80 miljoen handelaren aangesloten bij de betalingsdienst en het platform telt ruim 1,3 miljard gebruikers. Dit is bijna vier keer zoveel als PayPal. Alibaba is de moedergroep van het fintechbedrijf en is voor 33 procent eigenaar ervan. Ant Group zou een beurswaarde gekregen hebben van 320 miljard dollar bij hun beursintroductie.

De Chinese overheid wil dat fintechbedrijven zich houden aan nieuwe en strengere regels, die in grote lijnen overeenkomen met de regelgeving voor klassieke banken. Daarnaast werd Ant Group terecht gewezen, omdat het misbruik gemaakt zou hebben van hun dominante marktpositie en daarmee hun concurrenten een hak zette. Er werd ook kritiek geuit op de manier waarop Ant Group omging met de enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens van haar klanten. De betalingsdienst gebruikte de gegevens van haar klanten om kredietscores op te stellen voor leningen. Het bedrijf zette geen kapitaal aan de kant voor deze leningen, maar schoof ze door naar banken en nam een commissie op de lening.

Ondertussen heeft de centrale bank van China laten weten dat Ant Group zijn business model zal moeten aanpassen. Er zal een financiële holding moeten opgezet worden die voldoende kapitaal aanhoudt. Daarnaast zal ook hun kredietratingsegment moeten worden aangepast, zodat de bescherming van de persoonlijke gegevens van hun klanten gegarandeerd wordt. Dit zal een zeer  grote invloed hebben op de winstgevendheid van de betaaldienst.

18 oktober 2020: Alibaba investeert $ 3,6 miljard in winkelketen Sun Art Retail

Alibaba legt $ 3,6 miljard op tafel om zijn belang in de winkelketen Sun Art Retail te verdubbelen tot 72 procent. In 2017 kocht de Chinese internetgigant al een belang van 36 procent in de winkelketen. Met deze investering probeert Alibaba verder in te zetten op het segment van online boodschappen. Sun Art heeft een enorm distributienetwerk. Ze baten 484 hypermarkten uit en 30 kleinere winkels verspreid over 232 steden in China. Het is opvallend dat steeds meer e-commercebedrijven beginnen te investeren in fysieke winkels. Enkele jaren geleden maakte ook het Amerikaanse Amazon dezelfde beweging met hun overname van Whole Foods.

Fundamentele analyse van het aandeel Alibaba

In dit deel nemen we de financiële cijfers van Alibaba onder de loep. Aan de hand van financiële ratio’s en verwachtingen kunnen we, rekening houdend met de onzekere factoren, een inschatting maken van de aantrekkelijkheid van het aandeel. Hierbij is het belangrijk dat we rekening houden met de duurzaamheid van de activiteiten van Alibaba.

De duurzaamheid van Alibaba

Ruim 85 procent van de inkomsten van Alibaba zijn afkomstig van zijn hoofdactiviteit: e-commerce. Door de recente gebeurtenissen, waarin de hele wereld thuis moest zitten, is er een versnelling ontstaan in de verschuiving naar online winkelen. Verschillende marktonderzoeken wijzen erop dat deze markt zal blijven groeien in de toekomst. Men verwacht dat China in 2021 het eerste land zal zijn waar meer dan de helft van de detailhandel online zal gebeuren. Volgens eMarketer, een Amerikaans marktonderzoeksbedrijf, zou dit tegen 2024 al ruim 58 procent zijn. Met een marktaandeel van meer dan 50 procent in China is Alibaba dus uitstekend geplaatst om te kunnen profiteren van deze verwachte groei.

Verder is Alibaba onlangs ook begonnen met cloud-computing diensten aan te bieden. Deze sector levert momenteel 8 procent van hun omzet. In de toekomst zal ook de vraag naar cloud-computing diensten alleen maar toenemen. Marktonderzoeken wijzen op een samengesteld jaarlijks groeipercentage tussen de 15 en 18 procent voor de komende 6 jaar. Momenteel groeit dit segment van Alibaba ruim 50 procent per jaar. Op dit moment is het marktaandeel in China ruim 40 procent en in Azië-Pacific 28 procent. Daarmee zijn ze de grootste in deze regio, maar op globaal vlak moeten ze wel grote spelers als Amazon, Google, Microsoft en Apple voor laten.

Balans Alibaba

In de onderstaande tabel vindt u onder andere de evolutie terug van de boekwaarde per aandeel voor het Aandeel Alibaba. De onderstaande cijfers, behalve die bij de boekwaarde per aandeel, zijn weergegeven in miljoen dollar.

  2017 2018 2019 2020 TTM Gemiddelde groei
Cash 23 023 32 093 31 018 55 453 70 559 32,31%
Totale activa 77 376 109 485 147 340 200 456 249 659 34,02%
Totale schuld 14 005 19 168 20 504 19 150 17 969 6,43%
Boekwaarde per aandeel 16,79 21,68 29,01 42,90 53,06 33,37%
Winst-en-verliesrekening Alibaba

In de onderstaande grafiek wordt de evolutie van de omzet, de nettomarge en de winst per aandeel weergegeven van het aandeel Alibaba. De omzet wordt in miljoen dollar weergegeven.

  2017 2018 2019 2020 2021E Gemiddelde groei
Omzet 24 164 38 209 57 533 77 818 108 316 45,51%
Netto marge 27,59% 25,57% 23,25% 29,28% 25,82% /
Winst per aandeel 2,80 5,02 5,99 10,35 10,26 38,30%

Evolutie omzet Alibaba

Wat is de PEG ratio van het Aandeel Alibaba?

De PEG-ratio vertelt ons hoe een bedrijf gewaardeerd is, rekening houdend met de verwachte toekomstige prestaties van het bedrijf. Deze maatstaf weegt de verwachte koers/winst verhouding af aan de voorspelde winstgroei van het bedrijf. Een PEG-ratio gelijk aan 1 wordt als normaal beschouwd. Een aandeel met een PEG ratio onder 1 wordt als ondergewaardeerd gezien en een aandeel met een PEG ratio boven 1 is duur.

Volgens de analisten van simplywall.st zullen de inkomsten van Alibaba de komende jaren gemiddeld 13,4 procent per jaar groeien. Dat brengt de PEG-ratio van Alibaba op 1,90. Op basis van deze meeteenheid lijkt het aandeel Alibaba dus overgewaardeerd. Toch is deze PEG-ratio minder hoog dan de PEG-ratio van de markt waarin Alibaba actief is. Daarnaast heeft Alibaba er in het verleden ook een gewoonte van gemaakt om de verwachtingen van analisten te overtreffen. Als dit in de toekomst zou blijven gebeuren, dan overschatten we de huidige PEG ratio. Enkel de toekomst zal uitsluitsel kunnen brengen.

Wat is de netto marge van het aandeel Alibaba?

De netto marge, of winstmarge, geeft aan wat overblijft van de omzet nadat alle kosten, taxen, interesten en afschrijvingen ervan zijn afgetrokken. Alibaba doet het hier heel goed. De winstmarge van Alibaba is ongeveer 25 procent op basis van de afgelopen 12 maanden. Dat hebben ze te danken aan hun bedrijfsmodel. Doordat Alibaba zich niet bezighoudt met de logistiek van alle pakketjes, zijn hun marges veel hoger dan van concurrenten. Alibaba moet dus minder omzet draaien om een even grote winst te behalen als pakweg Amazon.

Risico’s verbonden aan het aandeel Alibaba

Alibaba is een Chinees bedrijf, hier komen enkele risico’s bij kijken. Ten eerste is er het valutarisico. Wanneer u belegt in bedrijven die actief zijn in het buitenland, loopt u de kans om geld te verliezen ten gevolge van ongunstige wisselkoersschommelingen. Ten tweede verbiedt de Chinese wetgeving dat Chinese internetbedrijven in buitenlandse handen komen. De grote Chinese internetbedrijven maken gebruik van een achterpoortje, waardoor het aandeel Alibaba toch verkrijgbaar is op de New York Stock Exchange. De Chinese overheid laat dit momenteel toe, maar het blijft een juridische structuur die niet waterdicht is. Ook dat brengt risico met zich mee. De kans op een ingreep van de overheid is in China namelijk groter dan bij ons.

Vervolgens is Alibaba ook actief in een heel competitieve markt. Op het vlak van e-commerce krijgen ze steeds meer concurrentie uit het binnenland met bedrijven zoals Pinduoduo en JD.com. Ook in de cloud-computing markt is de concurrentie verschrikkelijk hoog, met spelers zoals Amazon, Microsoft of Apple en in het binnenland Tencent. Ten slotte is Alibaba van plan om grote investeringen te doen met het oog op een verdere groei van het bedrijf. Dit kan in de toekomst een invloed hebben op de winstgevendheid van het bedrijf.

Advies aandeel Alibaba

In de onderstaande tabel vindt u per beurshuis het koopadvies en koersdoel voor het aandeel Alibaba. Het gemiddelde opwaartse potentieel volgens de onderstaande koersdoelen is 50 procent.

Datum Beurshuis Aandeel Alibaba advies Alibaba koersdoel
1 apr Macquari Outperform $407
25 mrt Truist Securities Buy $330
2 mrt Citigroup Buy $345
2 mrt Raymond James Strong-Buy $350
2 mrt Mizuho Buy $285
2 mrt HSBC Buy $330

De concurrentie van Alibaba

Aandeel Amazon vs Aandeel Alibaba

Amazon en Alibaba hebben veel gemeen. Ze begonnen beiden in e-commerce, werden de grootste speler op de markt in hun thuisland en begonnen daarna andere markten te verkennen, zoals de cloud-computing markt.

Alibaba wordt vaak gezien als het ‘Chinese Amazon’. Hoewel ze beiden actief zijn op de e-commerce markt, is hun manier van werken toch anders. In tegenstelling tot Amazon, houdt Alibaba Group geen voorraad aan en heeft het geen magazijnen. Alibaba beperkt zich dus tot het creëren van softwareplatformen die de uitwisseling van goederen en diensten vergemakkelijken, maar het neemt de logistiek niet op zich. Daardoor zullen de inkomsten van Alibaba lager liggen dan die van Amazon, maar zal het wel hogere bedrijfsmarges en winstmarges hebben.

Alibaba domineert momenteel de e-commerce en cloud computing-diensten in China, terwijl Amazon (AMZN) die industrieën domineert in de meeste andere groeiende markten over de hele wereld. Alibaba heeft de doelstelling om tegen 2024 jaarlijks een miljard actieve kopers te hebben. Om deze doelstelling te bereiken wil Alibaba ook internationaal groeien, waardoor Amazon waarschijnlijk tot de grootste concurrent zal uitgroeien in bepaalde landen en geografische regio’s.

Aandeel JD.com vs Aandeel Alibaba

Alibaba haalt 72 procent van hun omzet uit hun e-commerce activiteiten in China zelf. China heeft de grootste online retailmarkt van de wereld. Volgens eMarketer was de totale omzet van de online handel in China 2297 miljard dollar in 2020. Daarbij komt dat de omzet in deze markt nog eens 21 procent zou groeien tegen het einde van 2021. Uit de cijfers van eMarketer blijkt dat de e-commerce markt in China in 2021 ruim driemaal zo groot zal zijn als in de Verenigde Staten. Het lijkt mij daarom interessant om Alibaba eens te vergelijken met de nummer twee in China, namelijk JD.com.

JD.com (JD) is opgericht in 2004 en is één van de belangrijkste binnenlandse concurrenten van Alibaba op het gebied van e-commerce. Alibaba en JD.com zijn de twee grootste e-commercebedrijven in China. In mei 2019 bedroeg het Chinese marktaandeel van Alibaba 55,9% en dat van JD.com 16,7%, volgens een rapport van eMarketer.

Het bedrijfsmodel van JD.com is vergelijkbaar met dat van Amazon, omdat zij naast de verkoop ook instaan voor de voorraad van goederen en het verzenden van de goederen via hun eigen netwerk. Doordat ze meer controle hebben over hun supply chain of productieketen, hebben ze een goede reputatie kunnen opbouwen. Klanten associëren JD.com met een snelle en betrouwbare levering voor authentieke producten. Alibaba daarentegen moet soms vechten tegen het vooroordeel dat ze namaakgoederen zouden verkopen. Het aandeel JD.com rapporteerde in 2020 een omzet van $ 114,3 miljard. Dat is een stijging van 29,3 procent ten opzichte van 2019.

In de onderstaande tabel worden enkele belangrijke statistieken en waarderingsmaatstaven van de drie grote e-commerce spelers met elkaar vergeleken.

  Alibaba Amazon JD.com
Bruto handelsvolume (GMV) $ 1075 miljard $ 490 miljard $ 398 miljard
Jaarlijkse actieve gebruikers 779 miljoen 150 miljoen* 471 miljoen
Omzet $ 77,8 miljard $ 386,1 miljard $ 114,3 miljard
Nettowinstmarge 24,93% 5,53% 6,71%
Koers/winst 25,43 75,57 17,49
Omzetgroei afgelopen 5 jaar 46,20% 29,30% 32,70%
Beurswaarde $ 607 miljard $ 1592 miljard $ 112 miljard

 

* Amazon geeft niet zo gemakkelijk cijfers vrij over het aantal gebruikers als de andere e-commerce spelers. Bij Amazon gaat het over 150 miljoen Amazon Prime leden.

Aandeel Alibaba: Grafiek

Het aandeel Alibaba presteerde het afgelopen jaar in eerste instantie beter dan de S&P500, maar dat is niet blijven duren. Het aandeel bereikte eind oktober een piek met een notering van $ 319 per aandeel op de New York Stock Exchange, maar kelderde wanneer de Chinese overheid de beursintroductie van Ant Group blokkeerde. Eind december kreeg de koers van Alibaba opnieuw een deuk, nadat een onderzoek gestart was tegen monopoliepraktijken bij de e-commerce speler. Sindsdien heeft de koers van het aandeel een korte opflakkering gehad, maar die was van korte duur. Alibaba noteert ondertussen terug aan $ 230 per aandeel. Dat is een daling van 27 procent sinds zijn piek in oktober.

Aandeel Alibaba koers

 

Aandelen Alibaba kopen of verkopen?

LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf te beleggen in het aandeel Alibaba en andere internationale aandelen. Bekijk het complete aanbod via LYNX:

 

Lees hier het meest recente artikel over het aandeel Alibaba

Alibaba Group wordt al jaren de ‘Amazon.com van China’ genoemd.

De koers van het aandeel Alibaba heeft sinds haar beursintroductie bijzonder goed gepresteerd.

In dit artikel bespreek ik de ontwikkelingen die de Chinese e-commerce reus doormaakt. Is het aandeel Alibaba nog steeds een interessante belegging?

De volgende onderwerpen worden in dit artikel besproken:

 

aandeel-alibaba-1

Aandeel Alibaba Group Holding (BABA)

Oprichting Alibaba Group & Jack Ma

Alibaba Group Holding ontstond in 1999 toen Jack Ma de website Alibaba.com oprichtte. De website werd aanvankelijk opgezet om Chinese producenten in verbinding te brengen met buitenlandse kopers. In 2003 breidde Ma uit met de oprichting van de online marktplaats Taobao. Deze marktplaats kan worden vergeleken met eBay.com of marktplaats.nl en behoort tot de top twintig meest bezochte websites ter wereld.

Niet veel later werd AliPay opgericht, een online betalingsdienst. Alipay handelt vandaag de dag ongeveer de helft van alle online betalingen binnen China af. Bij de grote meerderheid van deze transacties wordt er gebruikgemaakt van sites van Alibaba. De websites van Alibaba Group nemen meer dan 60% van de pakketbezorgingen binnen China voor hun rekening. AliPay werd in 2010 echter wel verkocht aan Ant Financial.

Wat doet Alibaba Group?

Jack Ma bouwde zijn Chinese webwinkel eigenhandig uit tot een e-commerce conglomeraat waar de wereld niet meer omheen kan. Het bedrijf zit diep verweven in de Chinese samenleving. Het is hard op weg om ook de rest van de wereld te veroveren. In 2019 ging de excentrieke oprichter op zijn 55ste verjaardag met pensioen. De jonge pensionado wil graag nieuwe dingen proberen en dromen realiseren. Via de Jack Ma Foundation wil Ma graag de gezondheidszorg in arme landen verbeteren. Hoewel de oprichter van Alibaba zijn functie als president-commissaris heeft overgedragen aan Daniel Zhang, zal hij wel betrokken blijven als lid van de raad van bestuur.

Core Commerce – 85% van de omzet

In de afgelopen 20 jaar is Alibaba Group uitgegroeid tot een e-commerce bedrijf van spectaculaire omvang. Met een beurswaarde van ruim $ 570 miljard komt het bedrijf op de 7e plek van ‘s werelds grootste bedrijven. Alibaba is eigenaar van onder andere Alibaba.com, Aliexpress.com & Taobao.com. De platformen waar het meeste geld wordt verdiend zijn uiteraard alibaba.com & aliexpress.com. Beide websites zijn inmiddels wereldwijd razend populair onder consumenten.

Het platform van Alibaba.com bedient wereldwijd miljoenen leveranciers van groothandels. De website wordt dan ook vooral gebruikt door fabrikanten en handelsbedrijven. Voor de retailmarkt is AliExpress als platform opgericht. Consumenten kunnen hier rechtstreeks kopen tegen ‘lage’ prijzen en in kleine hoeveelheden. Inmiddels telt de onderneming meer dan 785 miljoen actieve gebruikers. E-commerce is de belangrijkste inkomstenbron van Alibaba en is goed voor circa 85% van de omzet.

Hema

Het concern heeft inmiddels ook supermarkten geopend met de naam Hema. Een gemiddelde Hema is circa tienduizend vierkante meter groot. Zonder de Hema-app heb je niets aan de winkel. Je scant de boodschappen namelijk met de app en betaalt ze met het gekoppelde Alipay. Elk filiaal bezorgt tevens de online bestellingen thuis bij consumenten.

Alibaba Express dochterondernemingen

Alibaba’s Cloud Computing – 8% van de omzet

Alibaba heeft in 2009 Alibaba Cloud opgericht en investeerde het afgelopen decennium miljarden in de uitrol hiervan. Vandaag de dag staan er 19 data centra van Alibaba Cloud verspreid over de wereld. De cloud computing divisie liet het afgelopen kwartaal een groei zien van 64% en is verantwoordelijk voor 8% van de omzet. Alibaba concurreert uiteraard met Microsoft, Amazon.com en Alphabet in de cloud. Deze Amerikaanse bedrijven zijn de afgelopen jaren uitgegroeid tot de grootste cloud providers ter wereld. De focus op deze specifieke niche is zeer aantrekkelijk. Volgens recente onderzoeken is de cloudmarkt namelijk zo’n $ 214 miljard waard.

Recentelijk onthulde Alibaba een AI-chip om de cloudprestaties te verbeteren. Met deze zogeheten  Neural Processing Unit (NPU) kunnen e-commerce activiteiten beter worden gestroomlijnd. Met de nieuwe chip duurt het afstemmen van productaanbevelingen op de e-commerceplatforms Taobao en Alibaba slechts 5 minuten. Dit nam voorheen een uur in beslag. De chip wordt ook gebruikt om de zoekfunctie binnen de website te optimaliseren. Het biedt daarbij automatische vertalingen aan internationale shoppers.

Digital media & Entertainment – 6% van de omzet

Onder deze divisie vallen diverse video en muziekdiensten. Zo is Alibaba eigenaar van Youkou, een video-hostingservice in China. Verder heeft Alibaba nog een eigen muziek streamingsdienst onder de naam Xiami Music. Recentelijk nam Alibaba een minderheidsbelang van $ 700 miljoen in NetEase, een Chinees internettechnologiebedrijf. De twee bedrijven werken samen om hun muziekbibliotheken te delen. Hoewel Alibaba op dit vlak concurreert met Tencent Music en Baidu’s iQiyi, nam de omzet het afgelopen kwartaal met 23% toe. Dit onderdeel is goed voor 6% van de totale omzet van Alibaba.

Innovation initiatives and others – 1% van de omzet

De focus op cloud is ook belangrijk voor de verdere ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence. Alibaba oprichter Jack Ma is hier razend enthousiast over. Volgens hem zal AI in de toekomst het overgrote deel van onze werkzaamheden automatiseren. De miljardair denkt dat AI uiteindelijk zal leiden tot een 12-urige werkweek. De uitspraken zijn opvallend te noemen, gezien het feit dat bij Alibaba gemiddeld 12 uur per dag wordt gewerkt.

De afgelopen 3 jaren investeerde Alibaba ruim $ 15 miljard in onderzoekscentra voor kunstmatige intelligentie, fintech en kwantumcomputers voor het beheren van big data. Zo kun je in een Chinees filiaal van de fastfoodketen KFC al betalen met gezichtsherkenning, een techniek die ontwikkeld is door Alibaba.

Alibaba

Alibaba’s beursnoteringen

Het bedrijf ging in 2014 voor $ 68 per aandeel naar de Amerikaanse beurs. Het bedrijf haalde destijds een recordbedrag van $ 25 miljard op. Hiermee werd het de grootste IPO ooit. Sinds de beursgang is het aandeel ruim verdrievoudigd. Het aandeel handelt op de NYSE en is te vinden met de ticker: BABA

In november 2019 kreeg Alibaba een tweede beursnotering in Hongkong. Alibaba heeft voor de nieuwe listing 500 miljoen nieuwe aandelen uitgegeven. De voornaamste reden voor de nieuwe notering is dat het in Azië vreemd wordt gevonden om als grootste bedrijf uit China geen beursnotering in het oosten te hebben. De beursgang werd enthousiast ontvangen en Alibaba haalde $ 12,9 miljard op bij beleggers. De notering in Hongkong is te vinden in het LYNX Handelsplatform onder de ticker: 9988

Financiële resultaten Alibaba Group

Alibaba heeft een gebroken boekjaar dat eindigt met ultimo maart. Het jaar 2019 heeft dus betrekking op de periode van 1 april 2018 tot en met 31 maart 2019. In boekjaar 2019 behaalde Alibaba een omzet van $ 56 miljard en bleef er een nettowinst van $ 7,86 miljard over. De totale omzet lag daarmee zo’n 51% hoger dan een jaar eerder. De groei kwam vooral van de e-commerce kanalen. Ook Alibaba Cloud had met een omzetstijging van 84% een aanzienlijke bijdrage in de sterke cijfers. De vrije kasstroom van Alibaba lag met een bedrag van $ 14,5 miljard nog een stuk hoger.

Voor het lopende boekjaar gaan we uit van een groei van 35,9% en een omzet van ruim $ 74 miljard, met een nettowinst van $ 18,6 miljard. Het aandeel wordt dus verhandeld op een verwachte koers-winstverhouding van circa 30,6. De K/W oogt op het eerste gezicht wat aan de hoge kant. Echter door hogere winsten zal dit de komende jaren moeten afnemen. Alibaba heeft bovendien ruim $ 57 miljard in kas. Hiermee kan het bedrijf investeringen doen die op langere termijn de groei kunnen verstevigen. Met het geld wil Alibaba onder meer zijn positie in de Europese markt verstevigen. Afgelopen jaar opende ze al een fysieke winkel in Madrid, waarmee het startschot voot een Europese expansie werd gegeven.

resultaten alibaba aandeel

Technische analyse Aandeel Alibaba

De koers van Alibaba bewoog vanaf eind 2017 min of meer zijwaarts. In de afgelopen periode werd een technische driehoeksformatie gevormd, waarbij Alibaba hogere bodems en lagere toppen liet zien. Nu Alibaba opwaarts is uitgebroken uit de driehoek, is de lange termijn stijgende trend hervat. Met behulp van de driehoek kunnen we een koersdoel berekenen van minimaal $ 250. Mocht de koers van Alibaba terugvallen onder de $ 180, dan treedt een technische verzwakking op.

Alibaba Group

 

 

 
 

Waarom via LYNX in aandelen van Alibaba beleggen?

Met een effectenrekening via LYNX handelt u voordelig in aandelen van vrijwel elk beursgenoteerd bedrijf ter wereld - dus ook Alibaba. Met directe toegang tot wereldwijde beurzen koopt u buitenlandse aandelen direct op de thuismarkt. Zo profiteert u van een hoog handelsvolume en een lage spread. Handelen doet u daarnaast via een stabiel platform met innovatieve trading tools, waarmee u direct gedegen analyses kunt maken. Belegt u met het oog op een stijgende koers door long te gaan, of verwacht u een dalende koers en gaat u short*?

Via  LYNX maakt u de volgende stap in beleggen. Ontdek alle voordelen van beleggen via een broker die aandelenbeleggers serieus neemt.

*Short gaan brengt extra risico's met zich mee: als de koers stijgt in plaats van daalt, kunnen de verliezen onbeperkt oplopen. Het is belangrijk om deze risico's mee te wegen in uw beleggingsbeslissing en enkel te beleggen met kapitaal dat u kunt missen.

Bent u klaar voor de volgende stap in beleggen? Ontdek dan of LYNX bij u past en sluit u aan bij duizenden ervaren beleggers.

Ontdek wat LYNX uniek maakt als broker

Koersdetails aandeel Alibaba

Laatste koers
Verschil in USD
Verschil in %
Datum
Tijd
Beurzen
Marktkapitalisatie (mld.)
Uitstaande aandelen (mln.)
Openingskoers
Slotkoers vorige handelsdag
Laagste dagkoers
Hoogste dagkoers
Laagste jaarkoers
Hoogste jaarkoers
Laagste koers 52 weken
Hoogste koers 52 weken

Alibaba : fundamentele cijfers in USD

Dividendrendement
Omzet ratio
Omzet per aandeel
Cashflow per aandeel
Intensiteit van investeringen
Intensiteit van arbeid
Werkkapitaal (mln.)
Cashratio 1
Cashratio 2
Cashratio 3
Return on Investment (ROI)
Koers-winstverhouding
Price cashflow ratio
Equity ratio
Debt ratio
Debt equity ratio
Cash ratio
Quick ratio
Current ratio