Het addertje onder het gras was echter dat het triggerende nieuws eigenlijk niet zo goed was.
Als alleen het verleden telt, zou men niet verbaasd zijn over deze charttechnische bevrijdingsslag. Hoewel de vliegtuigbouwer zijn doelstelling voor het aantal af te leveren vliegtuigen in het voorgaande jaar enigszins miste door materiaalproblemen, groeide het concern sterk. De omzet steeg met 12,7 procent ten opzichte van 2021, de winst voor rente en belastingen (EBIT) gecorrigeerd voor speciale posten steeg met 15,6 procent en de nettowinst steeg iets minder dan een procent. Dit was allemaal beter dan wat analisten hadden verwacht. Vanuit grafiekperspectief zou dit dus een bevrijdende klap waard zijn. Maar wat telt, is niet zozeer wat er is gebeurd, maar wat er gaat gebeuren.
Met zijn vooruitzichten voor 2023 heeft Airbus minder ambitieuze doelen dan wat de experts hadden gedacht. Het aantal af te leveren vliegtuigen in 2023 wordt geschat op 720, terwijl analisten hadden voorspeld dat dit er 750 zouden zijn. Airbus verwacht een EBIT van 6,0 miljard euro in 2023, wat slechts een kleine zeven procent meer is dan in 2022; analisten hadden gemiddeld 6,37 miljard verwacht. Dit zijn geen al te bemoedigende vooruitzichten en zijn mager genoeg om verbaasd te zijn over deze koersstijging.
Experts denken dat de spelers met de aankopen hebben gereageerd op het nieuws dat Airbus een bod heeft uitgebracht op een aanzienlijk belang in een cyberbeveiligingsbedrijf. Men zou synergie-effecten kunnen veronderstellen, maar het is nog niet duidelijk hoeveel Airbus biedt, vooral omdat de Franse IT-groep ATOS, waarmee gesprekken worden gevoerd, duidelijk heeft gemaakt dat de zaak nog niet afgerond is. Anders zouden de stieren echter geen argumenten hebben om een dergelijke zet te doen op een dag waarop er geen positief nieuws was. Zouden er andere redenen kunnen zijn?
Aangezien vandaag de maandelijkse afrekening op de termijnbeurs plaatsvindt, moet men er op zijn minst rekening mee houden dat dit een niet onbelangrijke rol kan hebben gespeeld. Als sommigen specifiek zouden hebben geprobeerd uit te breken bij een koers van het aandeel boven de hardnekkige weerstandszone van 120/121 euro die gisteren werd overwonnen, zou deze gemengde situatie hen rugwind hebben gegeven. Degenen die short zaten met het aandeel Airbus zouden natuurlijk een stop loss hebben geplaatst boven deze zone
Aandeel Airbus kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Airbus. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart