In dit artikel bespreken we het aandeel Airbnb. We gaan dieper in op de activiteit, hoe het bedrijf geld verdient en nemen een duik in de laatste kwartaalcijfers van 2022.
Airbnb werd opgericht in 2007 en beschikt nu al van een marktwaarde van meer dan $80 miljard. In 2022 wist het bedrijf een winst van bijna $ 2 miljard neer te zetten, een succesverhaal zou dus een understatement zijn.
De activiteit van Airbnb
Airbnb is een online platform waarmee mensen initieel hun kamer konden verhuren aan gasten voor een kortetermijn. Al snel werden volledige woningen, villas, boomhutten en ter beschikking gesteld voor verhuur. Intussen is Airbnb ook een plaats geworden waar verhuurders niet alleen hun kamer maar ook ervaringen kunnen delen, gaande van een boottocht tot broodbakken. Het bedrijf is nu actief in meer dan 220 landen en heeft meer dan 4 miljoen verhuurders die op hun beurt miljarden huurders faciliteren. De focus van Airbnb is het creëren van een community.
Airbnb wordt gezien als een handige en kosteneffectieve manier voor mensen om te reizen en voor verhuurders om een extra inkomen te verdienen. Airbnb biedt een eenvoudig te gebruiken platform voor zowel de verhuurders als de gasten, zodat klanten kunnen communiceren met verhuurder en boekingen kunnen maken met slechts een paar klikken. De verhuurder heeft volledig de vrijheid om zijn eigen huurprijs te bepalen en ook wanneer de accommodatie ter beschikking wordt gesteld. Het bedrijf voorziet 24/7 klantenservice en een verhuurdersgarantie, die moeten helpen om de ervaring van huren en verhuren veiliger te maken.
De groeistrategie van Airbnb
Investeren in de kwaliteit van de hosting community. Zo wil het niet alleen meer gastheren aantrekken maar ook hosts gaan opleiden om gasten een betere ervaring aan te bieden. Het voornaamste doel is, volgens Airbnb zelf, de markt van langetermijnverblijven veroveren. Hier gaat het om verblijven van 28 dagen of langer.
Parallel aan de hosting community staat de gasten community, hier wil Airbnb vanzelfsprekend meer klanten aantrekken en vooral het gebruik frequenter maken. Voornamelijk doormiddel van nieuwe producten aan te bieden via het platform. Dit hangt samen met de sterkte van het Airbnb merk, dat wil het bedrijf versterken door een geïntegreerde marketingstrategie toe te passen.
Het bedrijf blijft veel investeren in innovatie, in 2021 implementeerde het bedrijf meer dan 150 upgrades in het platform om de klantenervaring aan te scherpen en de hosts meer mogelijkheden aan te bieden.
Resultaten 4de kwartaal Airbnb
Het eerste winstgevende jaar voor Airbnb stuwt het aandeel hoger. Het bedrijf kon een winst neerzetten van $ 1,9 miljard dollar voor 2022. De winst voor het laatste kwartaal lag bijna dubbel zo hoog als de verwachtingen van analisten. Dat was vooral te danken aan het slimme gebruik van overtollige cash. Voor groeiaandelen is dit een belangrijk moment, de investeringen en groei uit voorgaande jaren werpen eindelijk zijn vruchten af.
Vooral de internationale verblijven kenden een stevige groei en konden tijdens het laatste kwartaal van 2022 de boekingen 20% doen stijgen tot 88.2 miljoen boekingen. In het vierde kwartaal kon de omzet netto 24% stijgen tegenover vorig jaar, daarmee kent Airbnb een omzetgroei van 40% in 2022 en bereikte het bedrijf een omzet van $ 8,4 miljard.
De Adjusted EBITDA steeg 52% tegenover hetzelfde kwartaal in 2021 en is nu goed voor $ 500 miljoen. Het operationele inkomen kon bijna verdrievoudigen en ging van $76 miljoen in 2021 naar $ 235 miljoen in Q4 2022. Ook de free cash flow kon 49% stijgen van $ 2.29 miljard in 2021 naar $ 2,41 miljard in 2022.
De effecten van de COVID-19 crisis waren nog aanwezig voor het bedrijf. Airbnb zag voornamelijk langere verblijven door het thuiswerken, maar ook minder boekingen in stedelijke centra. De hogere interest in Q4 speelde een belangrijke rol in het halen van de winstverwachtingen. Door de eigen cash en cash van klanten te investeren in kortetermijnactiva kon het bedrijf $ 103 miljoen interest verdienen, goed voor een derde van de winst.
Airbnb: verwachtingen 2023
Verschillende stemmen uit de reiswereld geven aan dat ook 2023 een positief jaar zal zijn. Airbnb geeft aan dat ze de dagelijkse prijzen voor boekingen en sterke neerwaartse druk zullen kennen. Dat zou leiden tot betere betaalbaarheid van de service en kan de groei van het bedrijf nog meer aanzwengelen. Ondanks de lagere prijzen verwacht Airbnb zelf een omzet tussen de $ 1,75 en $ 1,82 miljard te genereren, boven de analistenverwachtingen van $ 1,7 miljard. Voor het aantal boekingen verwacht het bedrijf gelijkaardige groei aan Q4 van 2022, hier rekent Airbnb dus opnieuw op een groei van 20%. De Adjusted EBITDA wordt verwacht licht te dalen.
Reisorganisaties voorspellen opnieuw een druk jaar omdat reizigers voorrang blijven geven aan hun uitgaven voor reizen, ondanks de stijgende prijzen voor vliegtickets, hotelkamers en uit eten gaan. Leidinggevenden uit de sector zeggen dat er weinig tekenen van een reisvertraging zijn, en het is duidelijk dat mensen graag reizen. Dit gevoel wordt herhaald door de CEO’s van Marriott International en Hyatt Hotels, die meestal sterke trends in de afgelopen kwartalen melden en verklaren dat vrijetijdsreizen geen tekenen van vertraging vertonen.
De CEO van Airbnb, Brian Chesky, verwacht dat vooral groei in China een grote rol zal spelen in 2023. Na de strenge lockdowns is de Chinese bevolking klaar om opnieuw de wereld in te trekken volgens de CEO. Ook zakenreizen naar China kunnen weer momentum winnen in 2023.
Waardering Aandeel Airbnb
Airbnb valt onder de classificatie van een groeiaandeel. Door de vooruitzichten en verwachtte groei komt het aandeel Airbnb met een stevig prijskaartje in vergelijking met de rest van de reisindustrie. We verglijken de waardering met het aandeel Booking holding (BKNG) omwille van de sector en de sterke technologische basis, beide bedrijven zijn ook gelijkaardig in grootte. We betrekken ook Marriot International (MAR) om de waardering te vergelijken met een klassiek hotelaandeel. Hoewel de groei voor Booking holdings minder aantrekkelijk is, is de waardering wel lager. Wanneer Booking holdings’ Q4 resultaten evengoed zijn als Airbnb kan het verschil nog groter worden. We zien dat Marriot International veel lager gewaardeerd staat door het grote verschil in groei tussen de aandelen.
Airbnb | Booking holdings | Marriot International | |
Koers / Winst | 47,25 | 40,43 | 23,79 |
Verwachte koers / Winst | 33,42 | 19,58 | 20,29 |
TEV / Omzet | 7,89 | 5,86 | 11,92 |
TEV / EBITDA | 38,93 | 18,52 | 17,00 |
Price / sales | 10,80 | 6,04 | 2,68 |
Market cap / free cashflow (Volgende 12 maand) | 23,34 | 19,25 | 20,68 |
Conclusie
Airbnb is actief in meer dan 220 landen en heeft meer dan 4 miljoen verhuurders die miljarden huurders onderdak bieden. De groeistrategie van Airbnb bestaat uit het investeren in de kwaliteit van de hosting community, het versterken van het Airbnb merk door een geïntegreerde marketingstrategie toe te passen en het blijven investeren in innovatie. Airbnb boekte een netto omzetstijging van 24% tegenover vorig jaar, wat neerkomt op een omzetgroei van 40% in 2022. Het bedrijf verwacht dat 2023 ook een positief jaar zal zijn en rekent op een groei van 20% wat betreft het aantal boekingen. Het aandeel valt onder de classificatie van groeiaandelen en heeft een stevig prijskaartje in vergelijking met de rest van de reisindustrie.
Aandeel Airbnb kopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Airbnb. U heeft toegang tot 150 beurzen in 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart