Air France-KLM heeft het al jaren lastig, maar de coronacrisis heeft opnieuw flink ingehakt op de resultaten. De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij heeft door lage marges moeite om winst te draaien. Het bedrijf is bovendien bedolven onder schulden en winstgevendheid lijkt pas in 2023 haalbaar. In dit artikel bespreken we de laatste kwartaalcijfers en de waardering van het aandeel Air France-KLM. Daarnaast kunt u een technische analyse van het aandeel lezen.
Aandeel Air France-KLM: koersdata
Bedrijfsnaam | ISIN | Tickercode | Laatste koers | 1D | 1M | 6M | 1Y |
---|
Kwartaalcijfers aandeel Air France-KLM Q1 2022
Vliegmaatschappijen bevinden zich in lastige tijden. Eindelijk is de vraag naar vliegreizen terug op zijn retour nu de pandemie zijn einde lijkt te naderen. Ondertussen kampen zij wel met sterk stijgende kosten. De olieprijzen, die doorgaans 30% van de kosten behelzen, staan sky high. Ook zijn vliegmaatschappijen meer geld kwijt aan loonkosten wegens een tekort aan personeel. Tijdens de coronacrisis maakten luchtvaartmaatschappijen zoals Air France-KLM bovendien miljardenverliezen. Hierdoor moest het bedrijf ook aankloppen voor steun bij de zowel de Nederlandse als Franse overheid.
Op 5 mei maakte Air France-KLM bekend in de eerste drie maanden van 2022 een omzet van € 4,45 miljard te hebben geboekt. Dat was een ruime verdubbeling ten opzichte van de € 2,16 miljard die in het eerste kwartaal van 2021 werd behaald. Na aftrek van de kosten bleef er een operationele winst (EBITDA) van € 221 miljoen over. Toch bleef er onder aan de streep, door afschrijvingen en provisies, opnieuw een verlies van € 552 miljoen over. Dat is wel een flinke verbetering ten opzichte van een jaar geleden, toen de vliegmaatschappij in de eerste drie maanden van het jaar een verlies van € 1,48 miljard in de boeken noteerde. Wel kreeg het bedrijf uitstel voor het betalen van belastingen ter waarde van € 1,5 miljard. De aangepaste operationele kasstroom was € 630 miljoen positief
Uiteraard spelen ook de hoge brandstofprijzen KLM parten. Circa € 996 miljoen werd uitgegeven aan kerosine, zo’n 115% meer dan een jaar geleden. Ook de kosten voor het onderhoud van vliegtuigen, catering, landing fees en andere operationele kosten zaten in de lift. Een groot deel van de hogere kosten kon de maatschappij doorbereken in de ticketprijzen. Ook zag Air France-KLM de vraag naar vliegtickets snel toenemen nadat de reisbeperkingen in veel landen werd opgeheven. De capaciteit bij Air France-KLM is binnen Europa inmiddels terug op 89%. Op winstgevende lange afstandsvluchten blijft de capaciteit wat achter met een percentage van 78%, maar herstel is zeker zichtbaar.
Outlook 2022
Nu het einde van de coronapandemie in zicht is grijpt de consument naar vliegtickets. Hogere ticketprijzen lijken de consumenten voorlopig niet tegen te houden bij het boeken van vakanties. Ondanks thuiswerken neemt ook de vraag naar zakenreizen weer langzaam toe. In het tweede kwartaal van 2022 mikt Air France-KLM op een capaciteit tussen de 80-85%. Daarmee denkt de luchtvaartmaatschappij ongeveer break-even te draaien.
In het derde kwartaal verwacht het bedrijf zelfs winst te draaien bij een capaciteit van 85-90%. Over het hele jaar verwacht het concern € 2,5 miljard te investeren, waarvan 80% betrekking heeft op de vloot en 20% gaat naar IT en andere kosten.
Ook maakte KLM bekend op 3 mei € 311 miljoen terug te hebben betaald aan de Nederlandse Staat. In totaal leende het bedrijf in 2020 € 942 miljoen van de overheid. Als de positieve ontwikkelingen doorzetten, zal de luchtvaartmaatschappij later dit jaar nog meer aflossen op deze leningen.
Waardering Air France-KLM
Momenteel maakt Air France-KLM geen winst en analisten houden ook dit jaar nog rekening met verliezen. Bij een verwachte omzet van € 22,8 miljard zal de EBITDA uitkomen op € 2,5 miljard. Door de vele investeringen, aflossen van schulden en hogere kosten blijft er onder aan de streep een nettoverlies over van € 602 miljoen. In 2023 zal KLM weer € 290 miljoen winst maken is de verwachting en dan zal het aandeel worden verhandeld tegen circa 10 keer de winst. Dat is ongeveer in lijn met sectorgenoten. Winstgevendheid kan echter mogelijk sneller volgen indien de olieprijzen gaan dalen.
Met een beurswaarde van € 2,47 miljard en een netto schuld van € 12,5 miljard is het bedrijf technisch failliet en vormt het aandeel naar mijn mening geen serieuze belegging. Met een verwachte free cash flow van € 42 miljoen in 2023 en € 584 miljoen in 2024 lijkt een snelle verlaging van de schuld ook lastig.
Bovendien heeft het bedrijf geen vet op de botten om nieuwe tegenslagen op te kunnen vangen. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar Amerikaanse vliegmaatschappijen zoals Delta Air Lines, die veelal veel winstgevender zijn en minder schuld hebben ten opzichte van het eigen vermogen.
Eerder schreven we een uitgebreid artikel over beleggen in de luchtvaart sector.
Technische analyse aandeel Air France-KLM
Op lange termijn is de trend van het aandeel Air France-KLM duidelijk neerwaarts gericht. Het afgelopen jaar bewoog de koers in een dalend trendkanaal. Een eventuele uitbraak aan de bovenkant van dit kanaal (rond de € 4,30) kan een groter herstel uitlokken. Een stijging richting de koerstoppen rond de €5,70 lijkt dan mogelijk.
Voorlopig blijft de trend echter neerwaarts gericht en moeten beleggers rekening houden met lagere koersen. Steun ligt er rond € 3 en daaronder pas weer rond € 2,61.
Beleggen in het aandeel Air France-KLM via LYNX
LYNX geeft u de mogelijkheid om zelf in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Air France-KLM. U heeft toegang tot ruim 100 beurzen in 30 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart