Het aandeel Activision Blizzard heeft een heel goed jaar achter de rug, maar zit de laatste paar weken in een consolidatie of distributie fase. In dit artikel zullen we onderzoeken of het aandeel Activision Blizzard zijn ongelooflijke prestaties kan voortzetten.
Wat u hier te weten komt over het aandeel Activision Blizzard
Aandeel Activision Blizzard profiteert van pandemie
Er is één industrie die enorm heeft geprofiteerd van de pandemie en lockdowns, dat is namelijk de gaming industrie. Bedrijven zoals Activision Blizzard waren de belangrijkste begunstigden van deze nieuwe trend. De meeste mensen werden gedwongen thuis te blijven, wat meer tijd gaf om te gamen. U kunt dit ook zien op de grafiek van het aandeel Activision Blizzard. De marktcrash van de Activision Blizzard koers in maart 2020 was zeer beperkt, waarna het aandeel snel weer omhoog sprong. De daling herstelde in iets minder dan een maand tijd, wat de veerkracht van het bedrijf aantoonde.
Een jaar later is het aandeel Activision Blizzard ongeveer 90 procent gestegen en hij bevindt zich nu op recordhoogtes. De vraag is nu of het momentum zich zal voortzetten.
Het bedrijf Activision Blizzard
Activision Blizzard is een Amerikaanse holding voor videogames, gevestigd in Californië. Het bedrijf is ontstaan door de fusie tussen Activision en Vivendi Games in juli 2008. Activision Blizzard heeft vijf bedrijfssegmenten: Activision Publishing, Blizzard Entertainment, King Digital Entertainment, Major League Gaming, en Activision Blizzard Studios.
Het bedrijf bezit een aantal studio’s op basis van een onafhankelijk studio-model onder hun Activision Publishing-segment. Studio’s zijn onder andere Treyarch, Infinity Ward, High Moon Studios en Toys for Bob. Deze studio’s staan bekend om games zoals de Call of Duty-franchise, Guitar Hero, Overwatch, World of Warcraft, Candy Crush en nog veel meer.
Deze titels hebben Activision Blizzard enorm veel succes opgeleverd en hebben meerdere keren een aantal records binnen de gaming industrie kunnen breken. Het is dan ook geen verrassing dat Activision Blizzard het grootste gamebedrijf in Amerika en Europa is op vlak van omzet en marktkapitalisatie.
Een korte geschiedenis van het bedrijf
De geschiedenis van Activision Blizzard gaat terug tot 1979. Het bedrijf werd in dat jaar opgericht door game-ontwikkelaars die voor ontwikkelaar Atari werkten. De toenmalige werknemers waren ontstemd over de behandeling die ze bij Atari kregen en besloten om zelf games te gaan ontwikkelen, waardoor Activision de eerste onafhankelijke ontwikkelaar van consolevideogames werd. Activision kende de eerste jaren veel succes, maar het bedrijf werd hard geraakt door de crash van videogames in 1983, een recessie in de game-industrie. Te veel vergelijkbare bedrijven en fabrikanten van gameconsoles waren de hoofdoorzaak van de recessie in de branche.
Activision werd gedwongen om te diversifiëren naar verschillende spelsegmenten. Het bedrijf veranderde daarnaast zijn naam naar Infocom. Kort daarna raakte het bedrijf toch in de schulden en werd het gekocht door een kleine groep investeerders, onder leiding van Bobby Kotick. Kotick startte een volledige herstructurering van het bedrijf om de schulden van het bedrijf te dekken. Hij ontsloeg een aantal werknemers en veranderde de naam van het bedrijf weer terug in Activision. Kotick is nog steeds de CEO van het bedrijf.
Het bedrijf zag opnieuw succes. Nadat de schulden waren afbetaald, startte het bedrijf in de jaren negentig en in de jaren 2000 met een aantal overnames van studio’s en intellectuele eigendommen, waaronder titels als Call of Duty en Guitar Hero. Er werd een holding opgericht om al deze studio’s en intellectuele eigendommen te beheren. De holding fuseerde met de holding van Blizzard, die Vivendi Games heette.
Nieuws over het aandeel Activision Blizzard
Maart 2021 – Activision Blizzard ontslaat 50 werknemers
Activision Blizzard maakte op 16 maart bekend dat het bedrijf ongeveer 50 werknemers heeft ontslagen die voornamelijk bezig waren met het runnen van live-evenementen. De pandemie heeft vrijwel alle bijeenkomsten onmogelijk gemaakt, waardoor het bedrijf besloot om medewerkers te ontslagen. Ontwikkelaars van videogames en entertainmentbedrijven organiseren elk jaar een aantal live-evenementen om nieuwe klanten en zelfs investeerders aan te trekken. De pandemie heeft er echter voor gezorgd dat dit niet mogelijk is. Evenementen moesten worden afgelast of uitgesteld. Activision heeft zich moeten aanpassen aan de veranderende omgeving.
Februari 2021 – Activision Blizzard wil meer ontwikkelaars aanwerven voor games als Overwatch en World of Warcraft
De videogamebusiness van Activision kent nog steeds veel groei, met name in games als Overwatch en World of Warcraft, aangezien een aantal mensen nog steeds op zoek zijn naar entertainment. Het bedrijf zei in februari dat ze van plan zijn veel meer ontwikkelaars voor deze games in dienst te nemen om ze te verbeteren en meer klanten aan te trekken. Het bedrijf meldde ook dat hun e-sports-divisie voor de twee spellen ernaar zal streven om waar mogelijk terug te keren naar live-evenementen.
Januari 2021 – Call of Duty Mobile haalt meer dan 14 miljoen dollar binnen in de eerste week in China
Activision Blizzard kondigde in januari aan dat hun mobiele game Call of Duty Mobile 14 miljoen dollar aan spelersuitgaven kon genereren tijdens de eerste week in China. Het spel was het vierde spel op vlak van hoogste inkomsten in China. De mobiele game is gelanceerd op 25 december 2020 en is ontwikkeld in samenwerking met het Chinese technologiebedrijf Tencent. De game was tijdens de kerstperiode de meest gedownloade game in de app store van China.
Activision Blizzard’s financiële resultaten
In februari publiceerde Activision Blizzard hun jaarlijkse financiële resultaten. De resultaten waren erg goed. Het bedrijf was in staat om de verwachtingen van analisten te overtreffen. De geweldige cijfers die het bedrijf zag, kwamen natuurlijk voort uit de ongelooflijke groei van de vraag naar gaming tijdens de pandemie. De grootste groei was te zien in hun beroemde Call of Duty-franchise. Het bedrijf heeft de release van hun welbekende, gratis te spelen game ‘Call of Duty: Warzone’ perfect getimed. Ze brachten de game in maart 2020 uit, net voordat de pandemie toesloeg en de lockdowns een feit waren. Dit was natuurlijk de grootste katalysator voor de ongelooflijke resultaten die de game heeft kunnen realiseren.
Activision Blizzard kon een netto-omzet van 8,09 miljard dollar rapporteren, een geweldige groei in vergelijking met 2019. De omzet was namelijk 6,49 miljard dollar in 2019. Het bedrijf had in 2020 een winst per aandeel van 2,83 dollar, een groei van 45 procent in vergelijking met 2019.
2020 was een recordjaar voor het bedrijf, hun Call of Duty-franchise zag meer dan 100 miljoen maandelijkse actieve spelers op meerdere platforms. Dit bracht de netto-boekingen van de franchise naar ongeveer het dubbele van die van 2019. De verkopen van Call of Duty stegen ook met 40 procent op jaarbasis. Blizzard’s World of Warcraft kende ook een groot succes, de netto boekingen voor het volledige jaar stegen met 40 procent op jaarbasis.
Activision heeft één van de hoogste nettowinstmarges in vergelijking met hun concurrenten en de industrie. Het bedrijf kan trots zijn op een nettowinstmarge van 27 procent. Dat is bijna het dubbele van de marge die Take-Two Interactive ziet, dat 15 procent bedraagt. Activision doet het ook beter dan Ubisoft. De Franse ontwikkelaar van games ziet een negatieve nettowinstmarge van -6,25 procent. Alleen Electronic Arts doet het beter dan Activision, met een winstmarge van 55 procent.
Aandeel Activision Blizzard: Technische analyse
Het aandeel Activision Blizzard is fundamenteel sterk, maar de grafiek ziet er nu wat minder aantrekkelijk uit als we het vergelijken met de afgelopen twaalf maanden. Het aandeel bevindt zich mogelijk in een consolidatie of distributie fase, op dit moment is het echter moeilijk te bepalen. De huidige prijsactie is hoogstwaarschijnlijk een consolidatie die de prijs van het aandeel opnieuw zou kunnen opdrijven. Beleggers moeten hier echter voorzichtig blijven, de huidige prijsactie vormt mogelijk een hoofd-en-schouder patroon. Het is een beroemd patroon dat een trendbreuk aangeeft als het onder de “neklijn” kan breken. Een breuk onder de neklijn, de blauwe lijn, duidt in theorie aan op een trendomkering. Hoewel deze patronen erg beroemd zijn, behoren ze echter tot de minst betrouwbare patronen wanneer ze zich op individuele aandelen vormen.
Op dit moment moeten beleggers rekening houden met twee belangrijke prijsniveaus. Allereerst het hoogste punt van het patroon, dat de kop vormt. Als deze wordt doorbroken, is een voortzetting van de opwaartse trend zeer waarschijnlijk. Het tweede belangrijke niveau is het dieptepunt van de linkerschouder dat, indien naar beneden breekt, een trendbreuk zou kunnen signaleren. Het lijkt er echter op dat een doorbraak naar beneden onwaarschijnlijk is, aangezien de weg van de minste weerstand waarschijnlijk naar boven is. De huidige neklijn heeft ook een jaarlange trendlijn als ondersteuningsniveau. Dat zou het aandeel Activision Blizzard moeten helpen om steun te vinden.
Vooruitzichten aandeel Activision Blizzard
De toekomst ziet er rooskleurig uit voor Activision Blizzard. Het bedrijf heeft goede hoop dat het van het momentum in 2020 kan blijven profiteren. Hun gametitels en studio’s zouden moeten blijven groeien en meer klanten moeten aantrekken. Hun Esports-segment is ook een van de grootste zakelijke kansen van Activision Blizzard. Het bedrijf lanceerde de Call of Duty League ongeveer een jaar geleden en het is nu al een van de grootste en meest populaire esports-toernooien. De toernooien trokken meer dan 200.000 kijkers aan.
Ondanks het succes dat Activision Blizzard kon waarmaken in 2020, moeten we er echter rekening mee houden dat de krankzinnige groei van 2020 in de gaming industrie misschien niet lang meer zal duren. Een aantal analisten zien de game-industrie in 2021 vertragen zodra landen en de economie weer volledig opengaan. Klanten hebben meer mogelijkheden om zichzelf te vermaken en hun tijd door te brengen, wat voor een dalende vraag naar gaming kan zorgen.
De CEO van Activition Blizzard heeft al aangekondigd dat ze een totaal van 1 miljard gebruikers willen bereiken. Een op zijn zachtst gezegd ambitieus doel. Op dit moment ziet het bedrijf gemiddeld 390 miljoen maandelijks actieve gebruikers. Dit ambitieuze doel laat beleggers wel zien dat het bedrijf nog steeds denkt dat er een enorme groei te realiseren is. Dat is zeer aantrekkelijk en deze potentiële groei zal het aandeel Activision Blizzard natuurlijk enorm ten goede komen.
Wat denken de analisten over het aandeel Activision?
Wall Street is zeer optimistisch over het aandeel Activision Blizzard. Een buy-rating wordt over de hele linie gezien. Het hoogste koersdoel ligt op 120 dollar en het gemiddelde koersdoel ligt op 115 dollar per aandeel. Het aandeel Activision Blizzard handelt rond de 90 dollar per aandeel, wat betekent dat het nog aardig wat groei in zich heeft op basis van de verwachtingen van analisten.
Datum | Beurshuis | Advies | Koersdoel |
22-apr-21 | Jefferies | Kopen | $120 |
09-apr-21 | Oppenheimer | Kopen | $110 |
18-mrt-21 | Berenberg Bank | Kopen | $105 |
25-feb-21 | Deutsche Bank | Kopen | $122 |
19-feb-21 | Citigroup | Kopen | $110 |
19-feb-21 | Credit Suisse | Kopen | $120 |
05-feb-21 | Wells Fargo | Kopen | $120 |
05-feb-21 | Morgan Stanley | Kopen | $115 |
05-feb-21 | J.P. Morgan | Kopen | $115 |
05-feb-21 | Barclays | Kopen | $116 |
05-feb-21 | Goldman Sachs | Kopen | $110 |
Het aandeel Activision Blizzard kopen of verkopen via LYNX?
LYNX geeft u de mogelijkheid om in aandelen van bijna ieder beursgenoteerd bedrijf ter wereld te beleggen, dus ook in het aandeel Activision Blizzard. U heeft toegang tot 135 beurzen in meer dan 33 landen. Bekijk het aanbod:
--- ---
--- (---%)Displaying the --- grafiek
Displaying today's chart